Mit welchen Scheibenwischern ist Ihr Auto ausgestattet?

Prüfen Sie, welche Größe Sie für Ihr Fahrzeug benötigen

Was sind Scheibenwischer?

Scheibenwischer werden zur Reinigung der Windschutzscheibe eines Autos verwendet. Dies ermöglicht dem Fahrer eine ungehinderte Sicht auf die Straße. Ein üblicher Wischwinkel bei einem Pkw beträgt etwa 67 Grad. Die Klingen haben eine Länge von 30-76 cm (12-30 in), wobei die Länge in Schritten von 2-5 cm zunimmt.

Geschichte

Die Geschichte des Scheibenwischers begann mit der Erfindung des Automobils. Die meisten Transportfahrzeuge waren damals nicht mit Scheibenwischern ausgestattet. Pferdekutschen und Lastwagen bewegten sich mit niedrigen Geschwindigkeiten, und Glas war zum Schutz des Fahrers oder der Fahrgäste nicht erforderlich. Diese Transportfahrzeuge hatten höhere Geschwindigkeiten und bei schlechtem Wetter war die Sicht schlecht.

Die ersten Scheibenwischer waren Bürsten. Der Erfinder JH Apjohn entwickelte 1903 eine Methode, bei der zwei Bürsten an einer vertikalen Glaswindschutzscheibe auf und ab bewegt wurden. Im selben Jahr erfand Mary Anderson einen Schwenkarm, der den Regen von der Windschutzscheibe wischte.
Anderson patenteerde haar uitvinding van de mechanische ruitenwisser in 1905 en het behoorde tot de standaarduitrusting van een auto in 1913. Elektromotoren werden nog niet gebruikt om essentiële auto’s of accessoires van stroom te voorzien, en het apparaat van Anderson had een nadeel. Zonder een andere krachtbron moest een bestuurder met één hand de hendel zelf verplaatsen. Met de andere hand kon je dan de auto besturen.

Von Bürsten bis Gummi

In 1905 werden de borstels vervangen door rubberstroken. De gevaarlijke noodzaak voor bestuurders om voorruiten af ​​te vegen tijdens het rijden, was pas in 1917 niet meer nodig. De oplossing was om een ​​elektrische motor te gebruiken, maar deze stopte na elke beweging weer. De Hawaiiaanse tandarts dr. Ormand Wall heeft de automatische wisser uitgevonden door een elektromotor in het midden bovenaan de voorruit te plaatsen, zodat de wisser in halfronde of regenboogvorm over de motorkap boog. Poetsdoeken waren een van de eerste elektrische apparaten in auto’s nadat de elektrische starter in 1912 was ontwikkeld. De meeste ruitenwissers op auto’s vóór 1930 hingen aan de bovenkant van de voorruit. Ze werden naar de onderkant van de voorruit verplaatst omdat elektrische systemen ingewikkelder werden.

In de zestige jaren werd de interval-stand geïntroduceerd

Voorruit sprinklers werden toegevoegd aan de wisser aan / uit hendels, en er verrezen sproeikoppen voor de voorruit. Een tank voor ruitenwisservloeistof in de motorruimte en elektrische verbindingen om deze handelingen mogelijk te maken. In 1962 vond Bob Kearns de wisser uit met intervallen en snelheden die de bestuurder kon veranderen. De komst van elektronische systemen met zekeringen en stroomonderbrekers voor het bedienen, regelen en coördineren van elektrische componenten heeft de mogelijkheden voor meer diverse ruitenwissers vergroot. Poetsdoeken werden in de jaren tachtig aan koplampen toegevoegd, waardoor er verbindingen nodig waren tussen de verlichtings- en ruitenwisser-systemen. In de jaren negentig werden microsensors ingebouwd in voorramen om regen op de voorruit te detecteren. Tegenwoordig bekend onder de term regensensor.

Material der Scheibenwischer

Zur Herstellung eines Abstreifers werden mehrere Komponenten benötigt. Dabei handelt es sich um die Wischerarme, das Gummi und die Kunststoffbeschichtung. Die meisten Hersteller produzieren diese Komponenten nicht selbst, sondern kaufen sie als Halbfertigprodukte ein. Die Verbindungs- und Antriebsgelenke sowie die Drehpunkte, die die Scheibenwischer bewegen, sind aus verzinktem Stahl gefertigt. Unter Verzinkung versteht man das Aufbringen einer Zinkschicht auf Stahl zum Schutz vor Korrosion.
Der Wischerrahmen ist aus Aluminium gefertigt. Der Wischer selbst, der an der Windschutzscheibe anliegt, besteht aus Naturkautschuk oder synthetischen Verbindungen. Einige Gummiblätter sind aus Weichgummi zusammengesetzt.

Das Design von Scheibenwischern

Ruitenwissers zijn ontworpen en gemaakt om water van de voorruit te vegen. De meeste auto’s hebben twee ruitenwissers op de voorruit en ze hebben er één op de achterruit en soms ook één op elke koplamp. De wisser-onderdelen die van buiten de auto zichtbaar zijn, zijn het rubberen mesje, de ruitenwisser-arm die het blad vasthoudt, een veerverbinding die de wisser tegen de voorruit drukt. De wisser zelf heeft tot zes delen, drukpunten of klauwen genoemd. De klauwen verdelen de druk van de wisser langs de achterkant van het blad. Dit wordt beschreven als een balansbalk met een veersysteem, waarbij de wisser de balk is en de klauwen de onderdelen van de ophanging. De klauwen houden het blad gebogen tegen de voorruit om gelijkmatige druk te verdelen, zodat het glas langs het blad wordt gereinigd. Meer klauwen verdelen de druk meestal beter en zijn geschikt voor grote of sterk gebogen voorruiten.

Auswechseln der Scheibenwischer

De ruitenwissers moet je zo nu en dan vervangen. Doorgaans wordt dit iedere 2 jaar gedaan. Op het moment dat je last krijgt van strepen en piepende geluiden, wordt het tijd om ze te vervangen. Hoe je dit doet lees je in het artikel: 
ruitenwissers vervangen in dit artikel komen de haakwissers en de nieuwere flatblades aan bod. 

Welche Scheibenwischer? Suche in allen Automarken

  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Mazda
  • Mercedes Ben's
  • MINI
de_DEGerman