Hoe werken side skirts?
Sportwagenbouwers zoeken een ideale aerodynamische balans tussen weerstand en downforce. Wanneer wrijving wordt geminimaliseerd, gaat de auto sneller vanwege de verminderde luchtweerstand van de auto.
De beperkte hoeveelheid lucht die onder de auto door gaat, zorgt ervoor dat de auto sneller gaat.
Maar de grotere druk boven de auto zorgt voor een neerwaartse kracht. Dit heeft als resultaat dat de auto beter op de weg wordt gedrukt en dus harder door de bochten kan en je later kunt remmen.
De downforce is dus noodzakelijk zodat de banden stevig op het asfalt worden gedrukt en er optimale tractie, besturing en vertraging plaatsvindt.
Wat is de functie van side skirts?
Side skirts worden gebruikt om de hoeveelheid lucht die uit het hogedrukgebied aan de zijkant van de auto komt te verminderen. Hierdoor wordt de druk vanaf de zijkanten verminderd. Side skirts verbetert daarom het downforce-niveau.
De effectiviteit van de sideskirts hangt voornamelijk af van hoe dicht deze bij de grond zitten.
Van welk materiaal worden side skirt gemaakt
Op de markt zijn er 4 verschillende soorten materialen die worden gebruikt in side skirts, dit zijn Acrylonitril Butadieen Styreen (ABS), Polyurethaan (PU), Polypropyleen (PP + PE) en Vezel.
ABS wordt meestal alleen gebruikt voor massaproductie en de bevestiging is vaak net zo goed als PU. Het is licht in gewicht, dus het voegt geen onnodig gewicht toe aan de auto. Het afwerkingsoppervlak ziet er beter uit dan vezelglas.
Side skirts zijn meer dan een performance upgrade
Bij sommige fabrikanten kun je pakketten bestellen waarbij de auto vanuit de fabriek wordt geleverd met side skirts. Veel auto’s hebben origineel geen side skirts, maar deze kunnen naderhand worden gemonteerd. Het kan ook voorkomen dat je een tweedehands auto koopt met side skirts die al er al enige jaren onder zitten en in de loop der tijd beschadigd zijn. Vervangen is vaak helemaal niet zo ingrijpend als wordt gedacht. Aanbevolen verkooppunt: Carstyle.nl
Enkele styling tips
Side skirts worden vaak geleverd in een bodykit die de gehele auto een sportievere look geven. Hieronder enkele richtlijnen voor het aanschaffen van een bodykit.
Bij grotere auto’s past makkelijk een uitgebreide opvallende bodykit. Bij minder grote en simpelere auto’s is het beter om niet te enthousiast te zijn met de keuze van uw bodykit/side skirts, houdt het simpel door enkel de voorkant en zijkanten te voorzien van een bodykit. In de meeste gevallen is een bodykit het mooist als deze in de zelfde kleur is gespoten als de carrosserie van de auto. Combineren van kleuren kan, maar beperk het dan tot twee kleuren, bijvoorbeeld zilver en zwart. Als je de site skirts eerst moet spuiten, dan is het aan te raden dit door een professioneel bedrijf te laten doen, anders kan het goedkoop ogen en doet het afbreuk aan jouw auto. Via de onderstaande link kun je enkele voorbeelden vinden.