Bandenspanning auto

Controleer die bandenspanning

Veel mensen hebben wel het goede voornemen om de bandenspanning van hun auto regelmatig te controleren, maar de uitvoering kan beter. Een voornemen is één ding, alleen je er aan houden is een tweede. Je kent het vast wel, je hebt getankt en besluit de bandenspanning te controleren, maar je hebt geen gepast muntgeld om in de automaat te gooien, of er staat net iemand voor je, met het zelf voornemen. Erg herkenbaar, want ik heb zelf ook weinig geduld en het is makkelijker om te denken “het komt volgende week wel”. Ondanks mijn eigen laakbare gedrag, wil ik je er toch op wijzen dat de bandenspanning erg belangrijk is voor de veiligheid, bandenslijtage en het brandstofverbruik.  

Gevolgen onjuiste bandenspanning

De bandenspanning van jouw auto is belangrijker dan je denkt! Onjuiste bandenspanning kan er voor zorgen dat je remweg langer is, de banden sneller en of onregelmatig slijten en het brandstofverbruik toeneemt.

Gevolg te hoge bandenspanning

Sommige mensen denken dat ze meer bar (lucht) in de band moeten pompen dan voorgeschreven, om zodoende het brandstofverbruik te verlagen.  

Maar teveel bar in de band zorgt ervoor dat de band het wegoppervlakte niet volledig raakt. Dit heeft gevolgen voor de remweg en grip in bochten .De minimale hoeveelheid brandstof die je bespaart, ben je vervolgens kwijt aan een nieuw setje banden, omdat ze sneller en onregelmatig slijten.

Gevolgen te weinig bandenspanning

De mensen die nooit de bandenspanning controleren en zo een jaar rondrijden, krijgen meestal te maken met te weinig bar in de band. De druk zakt door temperatuurverschillen meestal tot onder de 2 bar. Als de druk te laag is, is de band extreem zacht en bestaat er een risico dat deze barst bij hoge snelheid of in bochten. De remafstanden zijn langer, het brandstofverbruik neemt toe  en de band is ook in dit geval sneller versleten.

Hoe vaak moet je de bandenspanning controleren

Hoewel Nederland nog geen extreme weersomstandigheden kent is het raadzaam om de bandenspanning maandelijks te controleren. Wellicht is na het wassen van jouw auto een goed moment om de bandenspanning te controleren. In Groningen zit Geling’s waar je dit na het wassen van je auto gratis kunt doen, bij Loogman kost het minimaal 50 cent.  

Als je op vakantie gaat naar een land met grote temperatuurswisselingen, dan is het verstandig om de bandenspanning elke week te controleren.

Hoeveel bar moet in mijn auto?

Deze informatie staat bijna altijd op de zijkant van een pomp. Als je de juiste informatie hebt gevonden draai je de ventieldopjes van de ventielen (bewaar deze op een goede plek). Vervolgens werp je indien nodig muntgeld in de pomp en stel je de juiste bandenspanning in (bijvoorbeeld voor 2.2 bar en achter 2.3 bar). Dan alleen nog de slang op het ventiel plaatsen en de band wordt opgepompt of loopt leeg, dit is afhankelijk van het aantal bar in je band. Schrik dus niet als de band langzaam een klein beetje leegloopt, in dit geval waren je banden te hard opgepompt. Zodra de pomp klaar is begint deze te piepen. Herhaal dit bij de overige banden en vervolgens kun je weer veilig de weg op.  

Bandenspanning per merk en model

De tabellen hieronder geven de bandenspanning per merk en model aan. Het gaat hier overigens wel om de af-fabriek velg en bandenmaten. Als er geen originele banden en velgen onder jouw auto zitten dan kan de bandenspanning afwijken. 

Alfa Romeo

De modellen waarvan bij ons de bandenspanning bekend is, zijn: 147, 156, 166, GTV/Spider. 

 

Audi

De modellen waarvan bij ons de bandenspanning bekend is, zijn: A2, A3, A4, A6, A8