Welke lamp in mijn auto?

Welke lamp in mijn auto moet? Dat is een vraag waar lang niet iedereen direct een antwoord op heeft. Gelukkig hebben wij op deze pagina de juiste lampen voor de meeste automerken op een rij gezet! Check hieronder welke lamp in jouw auto zitten.

Welke autolamp heb ik nodig?

De juiste autolampen zijn logischerwijs erg belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Met name in de wintermaanden is het nog belangrijker dat de verlichting van jouw auto goed functioneert. Het is altijd handig om een reserve autolamp set in de auto te hebben liggen, deze setjes bestaan uit verschillende lampen. De meeste auto’s hebben verschillende soorten lampen en fabrikanten verbeteren voortdurend de verlichtingssystemen en creëren nieuwe lampen om de veiligheid zo goed mogelijk te garanderen.

welke lamp in mijn autoHieronder in het kort een overzicht van de verschillende auto lampen.

H1, H4 of H7 lamp?

Tegenwoordig hebben nieuwe auto’s bijna allemaal xenon- of led koplampen. Halogeenlampen blijven echter het meest voorkomende type en zijn te vinden in ongeveer 80% van de auto’s. Ze stralen een geelwit licht met hoge intensiteit uit en zijn zeer goedkoop te produceren. Gangbare lampfittingen zijn H1, H3, H6, H4 en H7. Wat zijn de verschillen precies van de bekendste soorten H1, H4 en H7?

  • H1 lamp: deze autolamp heeft maar 1 gloeidraad. De H1-lamp werd voor het eerst geïntroduceerd in 1962 als halogeenlamp met één gloeidraad voor gebruik in koplampen van auto’s en is sindsdien aangepast zodat die ook gebruikt kan worden als mistlamp of achterlichten. H1 is van oorsprong een halogeenlamp, maar in de wereld van vandaag is hij vaak te zien als LED uitvoering. Wilt u een H1 lamp bestellen dan hebben wij deze H1 lampenset in onze webshop beschikbaar.
  • H4 lamp: dit type lamp is van oudsher het meest gebruikt in auto’s en is een bilux lamp. Met andere woorden een lamp met 2 gloeidraden. Hierdoor kunnen ze worden gebruikt voor zowel grootlicht als dimlicht. Het grootlicht en dimlicht kan hierbij niet tegelijk branden. Moderne H4 lampen zijn meestal verkrijgbaar als halogeenlamp. Wilt u deze lampen bestellen, kijk dan in onze webshop voor de Philips H4 Lamp.
  • H7 lamp: de H7 lamp heeft net als de H1 lamp maar één gloeidraad. Dit betekent dat u twee H7-lampen per koplamp moet installeren, één voor grootlicht en één voor het dimlicht. Voordeel hiervan is dat je groot- en dimlicht tegelijk aan kan hebben waardoor het gebied voor de auto ook goed verlicht blijft als je met grootlicht rijdt. Wilt u deze lampen bestellen, kijk dan in onze webshop voor de losse Philips H7 lamp of bestel een lampenset met daarin zowel H7 als H1 lampen.

De lichtopbrengst is bij H7 lampen hoger dan bij H4 omdat er twee lampen tegelijk werkzaam zijn. Maar aangezien H7-systemen vier lampen nodig hebben in plaats van twee, en lampen altijd aan beide kanten tegelijk moeten worden vervangen (vanwege hun vergelijkbare levensduur), hebben H7-systemen na verloop van tijd een hogere kostenfactor.

 

Wat is dagrijverlichting

Dagrijverlichting (of ook wel dagrijlicht) is verplicht in Nederland en België voor auto’s die zijn geproduceerd na 2011. Deze lampen zitten aan de voorzijde van de auto en hebben als doel om overdag beter zichtbaar te zijn. Deze verplichting geldt niet voor auto van eerdere bouwjaren. Deze verlichting dient te worden ingeschakeld zodra de motor wordt ingeschakeld. Er zijn merken (zoals Volvo) die deze eigenschap al veel eerder hebben geïntroduceerd. De meeste DRL lampen zijn van LED gemaakt zodat ze minder stroom vragen. De lichten worden automatisch gedoofd zodra de dimlichten worden ingeschakeld.

Dagrijlichten bestaan voor auto’s uit 2 witte lampen, tussen 250 en 1500 mm boven het wegdek aan de voorzijde van het voertuig geplaatst op een afstand van minimaal 600 mm van elkaar.

Dimlicht

Waarschijnlijk de meest bekende en gebruikte verlichting, het dimlicht (ook wel kruislicht genoemd). Dit licht dient verplicht te worden ingeschakeld als het zicht afneemt door de intredende avond en/of regen, sneeuw, hagel, mist. Voor deze verlichting wordt doorgaans een H7 of H4 lamp gebruikt. Daarnaast hebben sommige auto’s xenon-verlichting. De lichtbundel moet schuin naar beneden gericht zijn en mag andere weggebruikers niet verblinden.

In zowel Nederland als België is het verplicht om het dimlicht aan te hebben als het nacht is en als het zicht wordt belemmerd door bijvoorbeeld mist, sneeuw, regen of hagel. Als je een tunnel inrijdt is het ook verplicht, er zijn diverse (nieuwere) auto’s die het dimlicht automatisch inschakelen zodra het nodig is.

Stadslicht

Deze verlichting was oorspronkelijk bedoeld om te voeren in stedelijke gebieden, vandaar ook de naam stadslicht. Tegenwoordig mag je bij verminderd zicht niet alleen meer stadslicht voeren en moet er dus altijd andere verlichting aan staan zoals bijvoorbeeld de dimlichten. Deze lampen dienen de weg dan ook niet verlichten, je zou ze beter zien als parkeerlichten. Stadslicht is wel verplicht als je in de nacht of overdag bij slecht zicht buiten de bebouwde kom op of naast de rijbaan geparkeerd staat.

Groot licht en wanneer toegestaan?

Groot licht op de auto zorgt voor het meeste zicht op de weg, maar kan tegenliggers wel verblinden. Daarom is het verboden om deze verlichting te voeren als er tegenliggers aankomen. Dit licht schijnt erg ver en schijnt meer omhoog dan bijvoorbeeld het dimlicht. Binnen Nederland mag je het grootlicht niet gebruiken wanneer:

  • je een tegenligger tegemoet rijdt
  • overdag
  • wanneer je vlak achter een andere auto rijdt

Het grootlicht is ook een bekende manier om andere bestuurders te waarschuwen, dit noemt men ook wel de lichtclaxon. Dit mag alleen bij dreigend gevaar, net zoals bij de normale toeter.

Mistlampen

Zoals de naam doet vermoeden mag je deze lichten gebruiken bij verminderd zicht door voornamelijk mist. De mistlampen aan de voorzijde (2 stuks) schijnen meer naar beneden zodat de weg onder de mistbank wordt verlicht. De mistlampen aan de voorkant van de auto mogen alleen gebruikt worden als het zicht minder dan 200 meter is. De mist achterlichten (1 of 2 stuks) mogen alleen worden ingeschakeld als het zicht minder is dan 50 meter.

In Nederland is het verboden om de mistlamp aan de achterkant te gebruiken bij regen, zelfs bij hevige regenval mag dit niet. Dit omdat de lamp via de natte weg kan reflecteren en andere bestuurders kan verblinden. Ook moet je het mistachterlicht uitzetten als je bij mist of sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file terechtkomt. Dit wegens gevaar voor verblinding van achterliggers.

Xenon lampen

Xenon lampen zijn vanaf de jaren negentig steeds populairder geworden en zijn niet meer weg te denken van de autoweg. Ze geven veel (en mooi) licht en gaan langer mee dan de traditionele halogeenlamp. De lampen zijn inmiddels ook een stuk betaalbaarder geworden en brengen een aantal belangrijke voordelen met zich mee.

We hebben een compleet artikel geschreven over dit onderwerp, welk je kunt lezen door op deze link te klikken – Xenon lampen voor en nadelen.

LED lampen auto

Zoals overal is de LED lamp in auto’s ook erg populair. De lampen kenmerken zich door een hoge lichtopbrengst, lange levensduur en laag verbruik. Ideaal dus! Ook hierover hebben we een apart artikel geschreven: LED lampen auto voor en nadelen.

Signaallampen

De signaallampen zijn de lampen die betrekking hebben op het knipperlicht, stoplicht en achteruitrijlicht. Dit zijn over het algemeen kleine lampjes, de bekendste soorten in Europa zijn de P21W en P21/5W lampjes. Benieuwd naar het verschil, lees dan verder in dit blog. Wil je de lampjes direct bestellen, dan kan dat simpel via onze webshop. We hebben deze lampjes uit voorraad leverbaar:

 

Autolamp zelf vervangen

Het vervangen van een autolamp is vaak niet heel moeilijk en kan je prima zelf uitvoeren. Of de lamp goed bereikbaar is verschilt erg per model en soms kan je niet anders dan een werkplaats opzoeken. Als je zelf bezig gaat met het vervangen is het in ieder geval belangrijk om de lamp af te laten koelen voordat je de lamp gaat vervangen. Als de lamp heeft gebrand kan deze erg warm worden en je wilt voorkomen dan je je vingers verbrand. Hierbij een stappenplan:

  1. Bepaal welke lamp defect is
  2. Koop een geschikte lamp, of lampen. We raden eigenlijk altijd aan om je lampen als paar te vervangen voor veiligheid, gemak en kostenbesparing.
  3. Nu moet je bezig met het vinden van de lamp en de kap te verwijderen.
  4. Er zijn meestal drie voedingsdraden bevestigd aan de basis van de lamp en de lamp wordt op zijn plaats gehouden met een soort vergrendelingsmechanisme. Afhankelijk van het merk en model van de auto kan dit een metalen clip, plastic sluiting of een schroefdop zijn. Maak de voedingsdraden los van de lamp en ontgrendel het vergrendelingsmechanisme om de lamp los te maken.
  5. Installeer vervolgens de nieuwe lamp. Denk hierbij om het volgende: Draag altijd handschoenen bij het hanteren van de nieuwe lamp. Als olie of vet van je handen op het glas van de nieuwe lamp terechtkomt, kan de lamp doorbranden zodra je de koplamp aanzet. Zorg er voor dat de nieuwe lamp goed in de houder zit zodat het lichtpatroon goed weerkaatst (zo niet, dan loop je het risico tegemoetkomend verkeer te verblinden). En zorg ervoor dat je de kap van de lamp goed vastzet als je klaar bent, zodat de elektrische onderdelen van de auto waterdicht blijven.
  6. Nu de lamp erin zit kan je hem testen. Sluit de motorkap, zet het contact aan en zet de lichten aan om te controleren of de nieuwe lampen werken.

Wij wensen je veel succes!

 

 

 

nl_NLNL