Volvo Home

Handige informatie over dit Zweedse merk

Het ontstaan van Volvo

De merknaam Volvo was oorspronkelijk geregistreerd als een handelsmerk in mei 1911 met de bedoeling te worden gebruikt voor een nieuwe reeks SKF-kogellagers. Het betekent “ik rol” in het Latijn. Het idee was van korte duur en SKF besloot om zijn initialen gewoon als handelsmerk te gebruiken voor al zijn lagerproducten.

In 1924 besloten Assar Gabrielsson, een verkoopmanager van SKF en een KTH Royal Institute of Technology ingenieur Gustav Larson, de twee oprichters, om  met de bouw van een Zweedse auto te starten. Ze waren van plan om auto’s te bouwen die bestand waren tegen de harde wegen en de koude temperaturen van het land.

AB Volvo begon haar activiteiten op 10 augustus 1926. Na een jaar van voorbereidingen met de productie van tien prototypen, was het bedrijf klaar om de autofabriek binnen de SKF-groep te starten. De Volvo Group zelf zegt te zijn gestart in 1927, toen de eerste auto, een Volvo ÖV 4, van de productielijn rolde in de fabriek in Hisingen, Göteborg. Er werden slechts 280 auto’s gebouwd dat jaar. De eerste truck, de “Series 1”, debuteerde in januari 1928, het was een onmiddellijk succes en trok internationale aandacht. In 1930 verkocht Volvo 639 auto’s. De export van vrachtwagens naar Europa begon kort daarna; de auto’s werden pas na de Tweede Wereldoorlog buiten Zweden bekend. AB Volvo werd geïntroduceerd op de Stockholm Stock Exchange in 1935 en SKF besloot vervolgens om zijn aandelen in het bedrijf te verkopen. In 1942 verwierf Volvo het Zweedse precisie-engineeringbedrijf Svenska Flygmotor (later omgedoopt tot Volvo Aero). Inmiddels is het bedrijf voor een groot deel in Chinese handen.

Database Volvo

In de overzichten hieronder staan veel handige onderhoudsintervallen en tips over de meest recente Volvo modellen. De intervallen en richtlijnen zijn slechts een indicatie, er kunnen omstandigheden optreden waardoor een garage een ander advies geeft.

Wanneer distributieriem vervangen Volvo

De distributieriem of ketting is essentieel voor (bijna) elke verbrandingsmotor, zonder enige vorm van distributie kan er geen verbranding ontstaan. Dit komt omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de nokkenas, de krukas en de kleppen door middel van deze riem of ketting worden aangedreven. Nagenoeg alle Volvo’s hebben een distributieriem welke periodiek vervangen moet worden. Hieronder per model de bij ons bekende intervallen: