Je auto, je kan er niet zonder en je bent er zuinig op. Tenminste dat zou je wel denken! Regelmatig onderhoud is uiteraard erg belangrijk maar ook de manier waarop je rijdt is belangrijk voor het behoud van je auto. Hier zijn 10 slechte rijgewoonten die schade aan je voertuig kunnen veroorzaken en hoe je deze kan voorkomen!
10 slechte rijgewoonten
- Rijden door kuilen: gelukkig valt het in Nederland enigszins mee met de kuilen in de openbare wegen maar toch kom je ze wel eens tegen. Flinke gaten in de weg. Als je met hoge snelheden frontaal een kuil raakt, kun je een band beschadigen, om nog maar te zwijgen over de tol die het eist van je ophanging, stuurinrichting en uitlijning. Blijf alert en houd rekening met de wegomstandigheden om kuilen te voorkomen. Als je een kuil niet kunt ontwijken zonder op het laatste moment een andere rijstrook in te steken, vertraag dan in plaats daarvan. Daarmee minimaliseer je de impact van mogelijke schade.
- Racen over verkeersdrempels. Net als kuilen hebben verkeersdrempels een negatief effect op de besturing, ophanging en uitlijning van je auto als er met hoge snelheden overheen wordt gereden. Het doel van verkeersdrempels is om automobilisten en voetgangers veilig te houden. Denk dus om je buren en medeweggebruikers en rem af bij het naderen van een verkeersdrempel.
- De handrem vergeten. Wist je dat je je handrem moet gebruiken elke keer dat je parkeert? Het maakt niet uit of het terrein vlak of heuvelachtig is. De versnellingsbak kan ervoor zorgen dat het voertuig niet beweegt wanneer het in ‘Park’ staat, maar het enige onderdeel dat echt is ontworpen om de wielen op hun plaats te houden, is de handrem. Het is het beste om uw de handrem in te schakelen voordat je de versnelling in de parkeerstand zet om de belasting van de transmissie te beperken.
- Niet stoppen voordat je van achteruit naar vooruitrijden overschakelt. Het overkomt ons allemaal, we hebben haast en schakelen soms over op “Rijden” terwijl de auto nog achteruit rolt. Houd er rekening mee dat elke keer dat je ongeduldig bent, de versnellingsbak een klap krijgt. Het transmissiesysteem vertrouwt op de remmen om de beweging van de auto te stoppen, zodat deze soepel tussen versnellingen kan schakelen. Zorg ervoor dat je dus volledig tot stilstand bent gekomen voordat je van richting veranderd.
- Te lang doorrijden met weinig brandstof. Wist je dat benzine fungeert als koelmiddel in het brandstofsysteem? Dus als de tank bijna leeg is, kunnen onderdelen oververhit raken en defect raken. De brandstofpomp, brandstofsysteem en katalysator kunnen beschadigd raken als je helemaal zonder brandstof komt te zitten. Het wordt aanbevolen om de auto vol te tanken wanneer het tot een kwart tank benzine komt.
- Waarschuwingslampjes op het dashboard negeren. Negeer de waarschuwingslampjes op het dashboard niet wanneer ze verschijnen, je voertuig vraagt echt om hulp! Let op het motorcontrolelampje, de batterij, de koelvloeistof, de airbag en de oliewaarschuwingslampjes. Als je een waarschuwingslampje ziet verschijnen, ga dan naar een garage of verdiep je zelf in het probleem.
- Verkeerd gebruik van de remmen. Als je jouw voet op het rempedaal laat rusten bij het afdalen van een steile helling of in stilstaand verkeer, kunnen de remmen oververhit raken. Remmen verliezen een deel van hun remkracht als ze oververhit raken. Probeer, in plaats van te remmen met het pedaal, af te remmen op de motor met behulp van de versnellingen. Probeer naar een lagere versnelling te schakelen wanneer je een steile helling afrijdt en voorzichtig te rijden met extra ruimte tussen de voertuigen, waarbij je minder gas geeft om te vertragen in plaats van de remmen te gebruiken.
- Hard wegrijden of te hard/ teveel remmen. Als je hard moet remmen dan is dat vaak niet voor niets. Maar soms kan plotseling of hard remmen ook voorkomen worden door goed vooruit te kijken. Het mag duidelijk zijn dat bij harder remmen de remmen sneller slijten en dat bij snel optrekken meer brandstof wordt verbruikt.
- Een koude motor laten draaien. Door de motor te starten en een paar minuten stationair te laten draaien, wordt de motor opgewarmd en krijgt de olie de tijd om te circuleren. Laat de motor echter geen toeren maken als deze koud is. Dit veroorzaakt onnodige slijtage aan motoronderdelen die geen tijd hebben gehad om te worden gesmeerd met grondige oliecirculatie. Het veroorzaakt ook abrupte temperatuurveranderingen die onderdelen kunnen beschadigen. Laat de motor opwarmen voordat je het gaspedaal indrukt, hij zal beter klinken en soepeler toeren maken.
- Rijden met extra gewicht. We hebben het hier niet over de passagiers maar maak de kofferbak bijvoorbeeld eens schoon. Je hoeft de golfclubs of hockeysticks niet mee te sjouwen als je naar de supermarkt gaat. Elke kilo extra gewicht is van invloed op het brandstofverbruik, waardoor de ophanging, aandrijflijn en remonderdelen extra onder druk komen te staan. Maak de lading lichter en geef je voertuig een grondige schoonmaakbeurt, zodat je alleen het hoogstnodige vervoert.
We weten dat slechte gewoonten soms moeilijk te stoppen zijn, vooral rijgewoonten voor doorgewinterde chauffeurs. Ongeacht hoeveel tijd je elke dag aan het rijden bent, je wilt goed voor je auto zorgen en onnodige reparatiekosten voorkomen. Dus als je merkt dat je een van de hierboven genoemde slechte gewoonten aan het doen bent, denk dan eens aan het geld dat je bespaart als je ze overtreedt.