Als auto eigenaar is het handig als je weet hoe je een accu moet testen. Er zijn tegenwoordig veel accu’s die niet langer periodiek onderhoud nodig hebben. Dit betekent niet dat ze een oneindig leven hebben. Daarom moet iedereen nog steeds weten hoe hij de conditie van een accu in zijn auto kan controleren. Je kunt dit doen door een multimeter te gebruiken.

De accu testen met een Multimeter

Enkele van ’s werelds beste accutesters zijn digitale multimeters. Ze werken het beste op zogenaamde onderhoudsvrije accu’s. Dit type accu heeft geen doppen die men kan openen om toegang te krijgen tot de verschillende kamers of ‘cellen’ van de batterij. Het zijn afgedichte eenheden, die lekkage van elektrolyten op het oppervlak van de batterij voorkomen.

Multimeters meten de spanning, weerstand en elektrische stroom in een elektrisch apparaat. Omdat accu’s een elektrische lading hebben, kan een digitale multimeter de huidige laadstatus van de accu meten. Dit geeft je een idee of de accu van jouw auto voldoende is opgeladen om goed te kunnen functioneren. Als je een onderhoudsvrije accu hebt, dan is een multimeter geschikt voor jouw situatie.

Hoe werkt een multimeter?

multimeter voor accu

Een multimeter werkt eenvoudig. Voordat je begint met het testen van de accu, is het echter het beste om vertrouwd te raken met de functies van de digitale multimeter. Per Fabrikant zijn er kleine verschillende, maar ze bevatten allemaal een mechanisme om de voltage en maximale spanning te meten. Lees altijd eerst de handleiding, zodat je weet hoe je hem moet bedienen

De multimeter wordt geleverd met twee elektrische connectoren met metalen sondes. De draden zijn er in twee kleuren: zwart en rood. De zwart gekleurde draad is negatief, terwijl de rood gekleurde draad positief is. Het is heel belangrijk om ze niet op de verkeerde pool te zetten. Je wilt geen metalen sondes op de verkeerde accupool aansluiten.
Als je de accu met een digitale multimeter gaat testen, stelt je het apparaat in op DC of Gelijkstroom. Zorg ervoor dat je deze instelt op 20 volt. Een gezonde accu moet een lading hebben van ongeveer 12,6 volt. Het is voldoende om de multimeter op 20 DC volt in te stellen.
Pak de zwarte metalen sonde en raak de punt aan op de negatieve pool-aansluiting. Pak de rode metalen sonde en raak met de punt de positieve accupool aan. De rustspanning van een gezonde batterij is ongeveer 12,6 volt. Als iemand je kan assisteren, vraag dan ​​om de koplampen van de auto in te schakelen, dan zie je een daling van de spanningswaarde in de multimeter. Het kan bijvoorbeeld 12,5 volt zijn.

Lage spanning in de accu

Als de rustspanning van de batterij 12,3 volt is, kunt je zeggen dat deze ongeveer 75 procent elektrische lading bevat. 
Het is ook belangrijk om te onthouden dat er zoiets bestaat als ‘parasitair verlies’. Er zullen altijd enkele auto-onderdelen zijn die elektriciteit gebruiken, ook al is de motor al uitgeschakeld. De computer, digitale klok, beveiligingssysteem en andere componenten kunnen nog steeds stroom van de batterij gebruiken. Dit kan na verloop van tijd leiden tot een vermindering van de batterijlading.

Als je de autoaccu test met een digitale multimeter en de spanning is te laag, dan kan je de accu uit de auto halen en een nacht opladen met een acculader. Vervolgens test je het de volgende ochtend opnieuw. Als het de ideale lading kan vasthouden, is het mogelijk dat een onderdeel in de auto er voor zorgt dat de accu leegloopt. Als de spanning te laag blijft, is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe accu.

Probleem met de accupolen

Er zijn situaties waarin de accu zelf niet het probleem is. Het zijn eerder de accupolen. Als deze gecorrodeerd zijn, los zitten of vuil zijn, hebt je nog steeds problemen bij het starten van de motor. Het is ook een van de meest voorkomende redenen waarom mensen denken dat hun accu leeg is.
Het goede nieuws is dat je jouw multimeter kunt gebruiken om te controleren of er defecte accupolen zijn. Om dit te doen, moet je het ontstekingssysteem van jouw auto uitschakelen. De eenvoudigste manier om het ontstekingssysteem uit te schakelen, is door het relais of de zekering voor de brandstofpomp te verwijderen. Een andere methode is om de bobine los te koppelen. Elk van deze methoden voorkomt dat de motor van een auto start. Doe dit alleen als je technisch onderlegd bent, anders is een monteur een betere optie.

Pak nu de rode metalen sonde van de multimeter en plaats de punt op de positieve accupool. Pak nu de zwarte metalen sonde en plaats deze op dezelfde batterijhouder. Vraag iemand om de motor van een auto aan te zetten. Bekijk de naald op het display van de multimeter. Als je meer dan 0,5 volt leest, is er een kans dat de positieve batterijaansluiting vuil of gecorrodeerd is.
Voer dezelfde procedure uit op de negatieve pool-aansluiting. Je moet deze eerst aanraken met de zwarte metalen sonde voordat de rode metalen sonde wordt gebruikt. Laat je assistent de motor starten. Als u een spanningswaarde ziet die hoger is dan 0,5 volt, dan is er een probleem met jouw accupolen. Ook nu is de beste oplossing een nieuwe accu.