RenaultHome

Handige informatie over dit Franse merk

Het ontstaan van Renault

Het Renault-bedrijf werd in 1899 opgericht als Société Renault Frères door Louis Renault en zijn broers Marcel en Fernand. Louis was een slimme jonge ingenieur die al verschillende prototypen had ontworpen en gebouwd voordat hij samenwerkte met zijn broers, die hun zakelijke vaardigheden bij het textielbedrijf van hun vader had verbeterd. Terwijl Louis het ontwerp en de productie verzorgde, hebben Marcel en Fernand het bedrijf geleid.
De eerste Renault-auto, de Renault Voiturette 1CV, werd verkocht aan een vriend van de vader van Louis.

In 1903 begon Renault zijn eigen motoren te produceren; tot dan toe kochten ze deze bij De Dion-Bouton. De grote verkoopvolumes kwamen in 1905 toen Société des Automobiles de Place Renault AG1-auto’s kocht om in te zetten als taxi’s. Deze voertuigen werden later door het Franse leger gebruikt om troepen te vervoeren tijdens de Eerste Wereldoorlog, waardoor ze de bijnaam “Taxi de la Marne” kregen. Tegen 1907 was een aanzienlijk percentage van de taxi’s in Londen en Parijs door Renault gebouwd. Renault was ook het best verkochte buitenlandse merk in 1907 en 1908 in New York. In 1908 produceerde het bedrijf 3.575 auto’s en werd het de grootste autofabrikant van het land.

Volgens de organisatie Internationale des Constructeurs d’Automobiles was Renault in 2016 de op drie na grootste automaker ter wereld. Tegen 2017 was de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance ’s werelds grootste verkoper van lichte voertuigen, waarmee Volkswagen AG van de bovenste plek werd gestoten.

Renault staat ook bekend om zijn rol in de motorsport, met name rallysport, Formule 1 en Formule E.

Database Renault

In de overzichten hieronder staan veel handige onderhoudsintervallen en tips over de meest recente Renault modellen. De intervallen en richtlijnen zijn slechts een indicatie, er kunnen omstandigheden optreden waardoor een garage een ander advies geeft.

Wanneer distributieriem vervangen Renault

De distributieriem of ketting is essentieel voor (bijna) elke verbrandingsmotor, zonder enige vorm van distributie kan er geen verbranding ontstaan. Dit komt omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de nokkenas, de krukas en de kleppen door middel van deze riem of ketting worden aangedreven. Nagenoeg alle Renault’s hebben een distributieriem welke periodiek vervangen moet worden. Hieronder per model de bij ons bekende intervallen: