Kleine auto’s zoals de Kia Picanto zijn populair in het stadsverkeer. Ze zijn compact en zuinig en voor veel mensen daarmee ideaal voor het dagelijks gebruik. Sinds 2004 biedt Kia met de Picanto een praktische auto aan, die vaak bovenin de lijstjes staat met meest verkochte auto’s in Nederland.
Bekende problemen Kia Picanto
De Kia Picanto heeft enkele zwakke punten. Of het nu gaat om problemen met de motoren, bekende mankementen bij de TÜV of de versnellingsbak als zwak punt: er zijn een paar punten waar autobezitters op moeten letten. We verduidelijken wat deze zijn met de volgende gids.
Het team van CarWiki.de heeft de klassieke zwakheden bepaald en duidelijk weergegeven. Maken we graag gebruik van uw ervaringen? U heeft problemen gehad met de Kia Picanto (bijvoorbeeld tijdens de keuring) en wilt u dit aan ons kwijt? Voel je vrij om de commentaarfunctie aan het einde van het bericht te gebruiken. Bedankt!
Problemen met de Kia Picanto III Type JA (sinds 2017)
De derde generatie van de Kia Picanto wordt sinds 2017 in Duitsland verkocht. In tegenstelling tot zijn voorganger is het model alleen verkrijgbaar als vijfdeurs. Met 1.0 MPI als inline driecilindermotor met natuurlijke aanzuiging, 1.2 MPI als inline viercilindermotor met natuurlijke aanzuiging en 1.0 T-GDI als inline driecilindermotor met directe injectie en turbo, zijn er drie motorversies om uit te kiezen.
Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard geïnstalleerd, bij sommige modellen is de automaat met vier of vijf versnellingen tegen meerprijs leverbaar. In juni 2020 introduceerde Kia een facelift voor de Picanto. De motoren van de Kia Picanto hebben tot nu toe geen zwakke punten laten zien. Vooral de atmosferische motoren vertonen zelfs bij hoge kilometerstanden geen defecten. Bij directe injectie kunnen in de loop der jaren vuile injectiesproeiers ontstaan. Dan moeten de injectoren vervangen worden om problemen te voorkomen.
Hetzelfde geldt voor de transmissie, of het nu een schakelaar of automatisch is. De verhoogde slijtage van de koppeling, die niet ongebruikelijk is voor kleine auto’s in het stadsverkeer, levert voor de Kia Picanto geen problemen op. Wie kiest voor de automaat moet echter rekening houden met een hoger brandstofverbruik. Volgens officiële cijfers stijgt het verbruik met maximaal één liter per 100 kilometer, afhankelijk van de motor en transmissie. Tot nu toe zijn er geen terugroepacties geweest voor de derde generatie van de Kia Picanto.
Problemen met de Kia Picanto II Type TA (2011 tot 2017)
De tweede generatie van de Kia Picanto werd tussen 2011 en 2017 in Duitsland verkocht. Het model was verkrijgbaar in drie- en vijfdeursversies. Naast de klassieke benzinemotoren was er ook een aandrijving leverbaar die ook op LPG te bedienen was. Naast de standaard handgeschakelde vijfversnellingsbak was het model met 1.2 CVVT-benzinemotor tegen meerprijs ook leverbaar met een viertraps automaat. In 2015 werd een kleine facelift doorgevoerd.
De tweede Kia Picanto heeft zijn problemen met de hoofdkeuring, want tal van problemen en mankementen kunnen de TÜV-afspraak tot een onoverkomelijke hindernis maken. De focus ligt met name op de stuurverbindingen, die al na een paar jaar verslijten. Evenzo blijft het dimlicht vaak zonder functie. Het uitlaatsysteem en de werking van de remmen, met name de handrem, zijn vaak niet voldoende. Verder staat de Kia Picanto bekend om het verhoogde olieverlies in de motor en transmissie, wat bij de eerste TÜV-afspraak voor problemen zorgt.
De pechstatistieken van ADAC laten een gemengd beeld zien, aangezien met name oudere voertuigen te maken hebben met verschillende pechgevallen. De accu (2012 tot 2014) en de bougies (2012 tot 2014) zijn de meest voorkomende oorzaken van storingen. Talloze autobezitters hebben problemen gemeld met het airconditioningsysteem, dat niet altijd naar behoren lijkt te werken. Het blijft onduidelijk of dit defecten zijn of dat de airconditioning in het algemeen niet voldoende koelcapaciteit biedt. Ook diverse rommelende geluiden, onder andere door defecte wiellagers, evenals blinde, beslagen koplampen werden veelvuldig bij ons gemeld.
Terugroepacties: Corrosie op de rem en brandstofverlies
De tweede Kia Picanto werd twee keer teruggeroepen. Bij voertuigen die van 2011 tot maart 2012 zijn geproduceerd, kan het mechanisme van de achterremklauwen corroderen en stijf worden. Dit leidde er op zijn beurt toe dat de parkeerrem niet meer volledig vrijkwam, wat leidde tot oververhitting en problemen met de rijstabiliteit. De tweede terugroepactie had betrekking op modellen die tussen 1 februari 2011 en 30 juni 2012 zijn gebouwd. Hier kon een verhoogde slijtage van de buitenste coating op de brandstofvul- en compensatieslangen niet worden uitgesloten. In het ergste geval was er brandstofverlies en mogelijk brandgevaar.
Problemen met de Kia Picanto I Type BA/SA (2004 tot 2011)
De eerste Kia Picanto vierde zijn marktintroductie in april 2004. Destijds was er keuze uit een benzine- en een dieselmotor, waarbij de benzinemotor een viercilinder-in-lijn was, terwijl de compressieontstekingsmotor als driecilinder. Beide modellen waren standaard leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar tegen meerprijs was er voor de benzineversie ook een viertrapsautomaat leverbaar. In december 2007 vond een facelift plaats, waardoor de dieselmotor uit het aanbod verdween.
De meeste autokopers kozen voor de Kia Picanto met een benzinemotor, dus hier is de meeste informatie en informatie beschikbaar. Sommige eigenaren bleven niet gespaard van een motorstoring. De oorzaak is bekend de krukaspoelie, waarvan de bevestigingsschroeven te kort waren. Kia voerde immers een gratis serviceactie uit waarbij gebruik werd gemaakt van geoptimaliseerde componenten. Dat was echter niet het enige probleem met de krukas. Ook zorgen de sensoren keer op keer voor hoofdpijn. Zowel krukas- als nokkenassensoren falen vaak. In deze context moeten automobilisten op de hoogte zijn van de P0340-foutcode. In de ADAC-analysestatistieken presteert de Kia Picanto goed tot zeer goed, maar het lage aantal registraties laat geen zinvolle evaluatie toe. Zo kwamen we erachter dat ook de accu’s, de onderdelen van het ontstekingssysteem en klopsensoren steeds vaker voor problemen zorgen.
Hoewel er geen informatie is over de 4-traps automaat, heeft de handgeschakelde 5-versnellingsbak een aantal zwakke punten. Enerzijds wordt de koppeling blootgesteld aan verhoogde slijtage door de vele ritten in het stadsverkeer, wat leidt tot koppelingsschade door de jaren heen. Aan de andere kant kunnen sommige versnellingen, voornamelijk de achteruitversnelling, vaak slechts met tegenzin en met grotere inspanning worden ingeschakeld. In dit verband moet ook het schakelmechanisme worden gecontroleerd op eventuele beschadigingen. In het ergste geval eindigt de reis met versnellingsbakschade door gescheurde koppelingskabels. Bij de eerste Kia Picanto hoorden we meer over dit probleem.
De bezitters van de eerste generatie Kia Picanto ekritiseren onder meer de slechte kwaliteit van de kleine auto, die tot uiting komt in vervelende geluiden en rammelende, wiebelende stoelen. Verder laat de geluidskwaliteit van de standaard geluidsinstallatie veel te wensen over. De raambedieningen geven vaker de geest, veelal om elektrische redenen.
Terugroepacties: materiaalmoeheid en vastzittende remmen
De eerste Picanto van Kia heeft twee terugroepacties gehad. Door materiaalbrosheid in het gebied van de tankvulpijp kan bij sommige voertuigen brandstof weglekken. Om deze reden moest het onderdeel worden vervangen door een verbeterde versie. De tweede actie betreft de mechanica van de achterremklauwen, die stijf worden door overmatige corrosie. Daarnaast kon niet worden uitgesloten dat de parkeerrem geblokkeerd was. De handremkabel of de complete remklauwen moesten in de werkplaats worden vervangen.
Aankoopadvies Kia Picanto
Het land staat vol met Kia Picanto’s. Het is een van de best verkochte Kia’s van de afgelopen 10 jaar. Dat is te zien aan het aanbod tweedehands Picanto’s. De Kia Picanto is een zeer zuinige auto. Houd er rekening mee dat de fabrieksopgaven wel erg rooskleurig zijn en bijna nooit gehaald kunnen worden. De tweede generatie van de Kia Picanto is als occasion heel populair. Begrijpelijk, want het is nog steeds een aansprekende auto, met een vlot uiterlijk en veel andere, goede eigenschappen. Daar komt bij dat het ook kwalitatief een erg goede auto is. De Picanto is uitermate betrouwbaar, het is gewoon een zeldzaamheid als deze Kia zijn bestuurder in de steek laat. Het komt alleen wel eens voor dat er geen spanning op de bobines komt. Dan wil de motor gewoon niet aanslaan. Dat ligt dan niet aan die bobines, het is ook beslist geen ernstig probleem, maar het is een draadbreuk in de accukabel. De Wegenwacht lost dat ter plekke op. Als de ruitenwissers herhaaldelijk uitvallen door een doorgeslagen zekering, dan komt dat door sluiting van de kabelboom onder het dashboard. De Wegenwacht verlegt die kabelboom, waardoor deze ‘vrij’ ligt, vervangt de zekering en in principe komt het nu niet meer voor. Het schijnt ook zo te zijn dat bij slecht onderhouden Picanto’s de distributieketting zo rond de 60.000 kilometer problemen kan opleveren. Reden te meer om te zorgen voor goed onderhoud volgens het boekje en bij aankoop van een occasion daarvoor ook bewijs te willen zien.