BMW 3 serie E46 techniek, problemen en aankoopadvies

De BMW E46 is de vierde generatie van de 3-serie en moest de E36 overtreffen. Dit model werd geleverd als sedan, coupe, touring, compact en cabrio. Het eerste productiejaar was 1997, maar werd 1998 voor het eerst geleverd. De E46 kreeg in 2001 een facelift en werd in 2006 uit productie gehaald door de komst van de E90. Van deze 3-serie werd verwacht dat hij de maatstaf zou worden in het D-segment. Omdat de Audi A4 en ook de Mercedes C-klasse tijdens de introductie van de E46 al enkele jaren op de markt waren, had de BMW een voorsprong op deze concurrenten. Door deze voorsprong werd de 3-serie de benchmark in Het D-segment. Hij verloor het eigenlijk alleen op het aspect binnenruimte. Dit komt omdat  BMW altijd een ideale gewichtsverdeling nastreeft, hierdoor is de motor verder naar achteren geplaatst wat ten koste gaat van de interieurruimte. Ondanks deze tekortkoming werd de E46 een enorm verkoopsucces.       

Het design van de E46 

Het design van de E46 was niet heel gewaagd, de auto moest een goede stroomlijn hebben en een agressieve neus. Ten opzichte van de E36 had deze 3 serie rondere lijnen en was hij meer gericht op de eenentwintigste eeuw. Na de facelift in 2001 kreeg de E46 nieuwe lampen, werd de motorkap aangepast en kregen de achterlichten een nieuw design. Een buitenbeentje in het design was het compact model. Deze had een compleet andere neus en het was een hatchback met neerklapbare achterbanken. Veel mensen vonden de compact niet mooi en het verkoopcijfers vielen tegen. Het facelift model van de sedan en touring werd daarentegen erg goed verkocht, 2002 was zelfs het beste verkoopjaar van deze 3 serie van BMW.     

De techniek van de E46    

De voorganger van de E46, de E36 had de moeilijke taak om de populaire en zeer betrouwbare E30 op te volgen. Hoewel de E36 redelijk goed werd verkocht was het geen doorslaand verkoopsucces. De E46 moest dit wel worden. De wielbasis was langer en de E46 had een lagere standaard rijhoogte. Daarnaast kreeg deze generatie adaptive headlights, meer airbags zoals side airbags en was er de mogelijkheid voor een ingebouwd navigatiesysteem.   

De motoren van de E46

BMW staat er om bekend om bij elk model een enorm motorgamma aan te bieden. De E46 is hier absoluut geen uitzondering in. De instapper was de 316i deze motor leverde 105 pk en had een inhoud van 1,895 cc en deed ook dienst in de E36. Deze motor lag ook in de eerste generatie 318i en leverde 117 pk door het aangepaste DISA inlaatsysteem. Daarnaast waren er de welbekende 6 cilinders in lijn die ook in de E39 werden gebruikt. De kleinste zescilinder leverde 150 pk, hoewel dit natuurlijk geen strepentrekker was, leverde dit blok over het hele toerenbereik wel een mooie constante vermogensafgifte. 

De diesels die BMW in deze periode in de BMW leverde waren direct de benchmark, snel, zuinig en stil. Zelfs de instappers de M47D20 had een topsnelheid van boven de 200 km/h en reed bij normaal rijden, bijna 1 op 20. Ik heb zelf een E39 gehad met deze motor, soms leek  het onmogelijk om de tank leeg te rijden. Als ik veel snelweg kilometers reed haalde ik 1 op 20, erg indrukwekkend. Wat veel mensen niet weten is dat deze motor (de eerste generatie) geen common rail systeem heeft maar is uitgerust met een pompverstuiver. Naast deze viercilinder diesel was er natuurlijk de welbekende M57D30, deze zescilinder was op dat moment de snelste diesel op de markt en liet zien dat een diesel wel degelijk sportief kon rijden, aan het koppel van de motor leek geen einde te komen de topsnelheid lag boven de 220 km/h.      

De eerste E46 M3 werd vanaf 2000 geleverd. Dit icoon had een zescilinder en een inhoud van 3,246 cc. Het vermogen was indrukwekkend, 338 pk en dat zonder turbo’s! 

Na de facelift werden er een paar nieuwe motoren geïntroduceerd. De  316i en 318i werden vervangen door de modernere N-serie blokken. Deze hadden meer vermogen en waren zuiniger. 

Rijeigenschappen E46

Ook wat betreft rijeigenschappen was de E46 de benchmark in het D-segment. De achterwielaangedreven drie serie lag als een blok op de weg en bleef heel lang neutraal. Hierbij moet wel gezegd worden dat de E46 vrij sportief is afgeveerd, niet iedereen kon dit waarderen. Een Mercedes C-klasse was bijvoorbeeld veel meer afgestemd op comfort, maar in de bochten was hij geen partij voor de E46. Het rijgedeelte en de motoren zijn dus dik in orde, maar het schakelmechanisme vind ik te kort schieten. Er zit naar mijn idee veel te veel ruimte in de handbakken en de slagen zijn lang, wat geen recht doet aan het karakter van de auto. 

Ik heb drie verschillende E46’s in bezit gehad, een 318i sedan, een 318td compact en 330d touring. En nu zul je waarschijnlijk versteld staan, maar ik vond de 318td compact het best rijden. Deze koets is dusdanig stijf waardoor hij (met de juiste banden) ongelofelijk hard door de bocht kan. De 330d touring heeft natuurlijk een geweldige motor, maar de neus is door deze motor ook vrij zwaar. Hierdoor wordt deze iets meer naar buiten gedrukt. Tot slot zijn goede schokdempers (bijvoorkeur origineel) cruciaal voor een goede wegligging.  

Veel voorkomende problemen bij de E46

Een E46 is in vergelijk met bijvoorbeeld een E60 redelijk “bulletproof”, ingewikkelde elektronica werd nog niet toegepast in deze 3 serie. Hij is daarentegen niet volledig foutloos.
In het overzicht hieronder staan de meest voorkomende fouten:   

  • Bij benzinemotoren (met name de 4 cilinder motoren) gaat de kleppendeksel en specifieker de kleppendeksel pakking soms lekken. Dit merk je door een hoog olieverbruik en een oliegeur in het interieur of onder de motorkap. Het onderdeel, de pakking is niet duur, maar een monteur is wel een paar uur zoet met dit klusje. Daarom, afhankelijk van jouw garage kan het een kostbare reparatie zijn. De meeste pakkingen houden het ongeveer 60.000 km vol, vraag bij aankoop daarom wanneer dit gedaan is.   
  • Raammechanisme wil nog wel eens de geest geven. Om dit te herstellen moet het deurpaneel worden verwijderd en dient er soms een nieuwe motor ingezet te worden.
  • Koelvloeistoflekkages komen regelmatig voor bij de E46. Dit wordt bijna nooit veroorzaakt door een lekke koppakking. Meestal is zit er een lek in de buurt van het expansievat. Dit expansievat kan in uitzonderlijke gevallen exploderen, dit is te wijten aan verstoppingen. Mocht dit gebeuren dan is het zaak om de auto direct stil te zetten en niet verder te rijden. Het plaatsen van een nieuw expansievat is niet heel duur, maar doorrijden zonder koelvloeistof kan er voor zorgen dat je motor de geest geeft. Dit probleem kan ook worden veroorzaakt door het niet tijdig vervangen van de waterpomp. Deze wordt bij BMW niet frequent vervagen omdat ze worden aangedreven door een distributieketting i.p.v een distributieriem. Bij een distributieriem wissel wordt de waterpomp vaak ook vervangen, maar bij BMW is hier dus geen sprake van.  
  • Draagarmen in de voortrein slijten sneller dan bij andere modellen. Als je over een drempel rijdt is dit goed hoorbaar
  • Windgeruis bij de voordeuren kan duiden op versleten deurrubbers. 
  • De luchtmassameter gaan bovengemiddeld vaak stuk. Dit merk je als de auto onregelmatig loopt en in bepaalde toerengebied onregelmatig optrekt. 
  • De E46 is niet extreem gevoelig voor roest, maar de wielkasten kunnen er op leeftijd wel last van krijgen. Gelukkig is er voldoende plaatwerk beschikbaar en is het vervangen van een voorspatbord niet heel ingewikkeld.  
  • Met Name de 320d van na de facelift krijgen wel eens problemen met de turbo. Regelmatig de olie verversen en de auto na zware belasting laten afkoelen zijn cruciaal voor de levensduur van de turbo. 
  • De automatische versnellingsbak wil bij hoge kilometerstanden nog wel eens kuren krijgen. Dit geldt met name voor de varianten met veel vermogen en een hoog koppel, de 330d is hier een voorbeeld van. 

Aankoopadvies E46  

Natuurlijk zijn er een hoop clichés omtrent de aankoop van een gebruikte auto. Zoals ingevulde onderhoudsboekjes, niet te veel eigenaren, geen eentjes en tweetjes op het nummerbord etc. maar zoals beschreven is de E46 (op een paar oneffenheden na) “bullit proof”. 

Uiteraard geldt voor elke auto dat deze na verloop van tijd onderhoud nodig heeft, dit is niet anders bij een E46. Daarnaast zijn er wel bepaalde motortypes die vaker dan gemiddeld problemen krijgen, zo hebben de benzine varianten van na de facelift vaker last van lekkende kleppendeksel pakkingen. Dit ruik je door een oliegeur in het interieur of onder de motorkap, als er erg veel olie lekt kan de auto gaan roken. 

Probeer een exemplaar te vinden in originele staat, een 3 serie met aftermarket onderdelen zoals bumpers, sideskirts, 19 inch velgen zijn vaak minder goed onderhouden. Tot slot zijn onderhoudsfacturen leidend, ingevulde onderhoudsboekjes zijn niet altijd representatief.  


nl_NLNL