Dacia Home

Handige informatie over dit Roemeense merk

Het ontstaan van Dacia

Het autobedrijf Dacia werd in 1966 opgericht onder de naam Uzina de Autoturisme Pitești (UAP). De belangrijkste Dacia-fabriek werd gebouwd in 1968 in Colibași (nu Mioveni), in de buurt van Pitești.

Dacia kocht de techniek en het basisontwerpen van de Renault 12. Maar voordat deze in productie ging werd besloten om eerst de Renault 8 onder licentie te produceren; deze stond bekend als de Dacia 1100.Van 1968 tot 1972 werden 37.546 auto’s van model 1100 geproduceerd.  Ook geproduceerd in zeer beperkte aantallen was de 1100S, met dubbele koplampen en een krachtigere motor, gebruikt door de politie en in de autosport.

In september 1999 werd Dacia gekocht door de Renault-groep om van Roemenië de hub van auto-ontwikkeling in Midden- en Oost-Europa te maken. Het eerste resultaat kwam in 2000, met de introductie van de SupeRNova, een verbeterde versie van de Nova met motor en transmissie van Renault. De topversie had airconditioning, elektrische ramen en een cd-speler. De verkoop was zeer goed, hoewel de veroudering van het concept opvallend was. Dacia verkocht in 2002 53.000 voertuigen en had in Roemenië hiermee een marktaandeel van bijna 50 procent.
In de daarop volgende jaren werd Dacia in heel Europa bekend met succesvolle budget modellen, welke ook in Nederland goed werden verkocht. 

 

Database Dacia

In de overzichten hieronder staan veel handige onderhoudsintervallen en tips over de meest recente Dacia modellen. De intervallen en richtlijnen zijn slechts een indicatie, er kunnen omstandigheden optreden waardoor een garage een ander advies geeft.

Wanneer distributieriem vervangen Dacia

De distributieriem of ketting is essentieel voor (bijna) elke verbrandingsmotor, zonder enige vorm van distributie kan er geen verbranding ontstaan. Dit komt omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de nokkenas, de krukas en de kleppen door middel van deze riem of ketting worden aangedreven. Veel Dacia’s hebben een distributieriem, welke periodiek vervangen moet worden. Hieronder per model de bij ons bekende intervallen: