Krijg je nog steeds koude rillingen over je rug als je terugdenkt aan het moment dat je per ongeluk je twee weken oude auto langs de muur van de smalle ondergrondse parkeergarage hebt geschraapt? 

Krassen in de lak van je auto zijn altijd vervelend, maar soms kun je er zelf niets aan doen: krassen ontstaan ​​wanneer kleine steentjes de voorkant van de auto raken of een marter zijn stempel op de motorkap achterlaat op weg naar het motorcompartiment. Als je voornemens hebt om je auto te verkopen, dan zijn krassen ongewenst en kun je ze het best zoveel als mogelijk zelf verwijderen. 

Je hoeft niet direct naar de werkplaats te rijden vanwege een lakschade aan jouw auto. Veel kleine krasjes kun je ook zelf verwijderen, zeker als deze alleen de blanke lak beschadigen. Dit geldt voor de meeste dagelijkse schade, bijvoorbeeld aan deurgrepen of rond de tankdop. In dit blog lees je welke krassen jijzelf kunt verwijderen en hoe je dit het beste kan doen.

De lakopbouw van een auto 

Wat je in je auto herkent als een lak met misano-rood pareleffect of als tenorietgrijs metallic is het resultaat van de modernste technologie: autolak bestaat uit 4 lagen die samen met het plaatwerk slechts zo dik zijn als een mensenhaar, ongeveer 1 millimeter. De daadwerkelijke kleurlaag is met 0,015 millimeter het dunst.

Als een kras alleen de blanke lak beschadigt, kunt je deze zelf polijsten met slechts een paar hulpmiddelen. Als de basecoat al aangetast is, mag je alleen zelf een handje helpen als ervaren hobbyist. Voor alle andere lakschade geldt het volgende: vertrouw de vakmensen in jouw werkplaats of schadeherstelbedrijf. Met twee simpele tests kun je erachter komen hoe diep de kras in de lak van jouw auto gaat:

  • Kijk goed naar de kras: Als je een andere kleur ziet dan de lak op het beschadigde gebied, heeft de kras de primer al bereikt. Polijsten helpt niet meer.
  • Voel de kras: haal voorzichtig een vingernagel over de kras. Als je vastloopt, is dit punt te diep om te polijsten.

Hoe te polijsten krassen in de laklaag Wat je

Benodigdheden:

  • Spons
  • warm water
  • vloeibare Afwassen Siliconen-vrije polish
  • Poetsdoeken
  • Badstof (hand)doek 

En dit is hoe het werkt:

1. Reinig eerst het getroffen gebied grondig tegen vuil en stof, bijvoorbeeld met warm water en zeep, en wrijf het met een poetsdoek droog. Dit is belangrijk zodat de lak later goed kan werken.

2. Behandel de kras over een groot gebied door de lak met de meegeleverde poetsdoeken aan te brengen en met cirkelvormige bewegingen in te wrijven. De lak werkt als een heel fijn schuurpapier en verwijdert de kras door wat verf te verwijderen. Wees dus heel voorzichtig zodat de lakschade niet nog groter wordt.

3. De lak zorgt voor een film op de verf. Laat het goed drogen en behandel het dan met een badstof handdoek. Je zou dan moeten zien dat de kras is verdwenen.

Hoe krassen van velgen verwijderen

Benodigdheden:

  • Spons
  • warm water
  • Afwasmiddel
  • Auto Velgenreiniger
  • Een zeer fijn schuurpapier speciaal gemaakt voor autovelgen
  • Touch-up-stick in de kleur van de velgen
  • Sealing (afdichtende lak)

en dit is hoe het werkt:

1. Eerst moet je de velgen schoonmaken, zodat ze vrij zijn van stof en vuil. 

2. Ruw de kras voorzichtig op met een klein stukje fijn schuurpapier en maak de velgen vervolgens opnieuw grondig schoon.

3. Nu kun je de kras bijwerken met de retoucheer-pen (Touch-up-stick). Laat het goed drogen!

4. Breng de afdichtende lak met cirkelvormige bewegingen aan op het herstelde gebied. Poets vervolgens op met een zachte doek.

Wees voorzichtig met diepe krassen: als ze al scheuren vormen, bestaat het risico dat de velg tijdens het rijden breekt. Een eenvoudige cosmetische reparatie is niet voldoende. Veilig verder rijden kan alleen met een nieuwe velg.

Krassen op plastic onderdelen verwijderen

Sommige delen zijn meegespoten. Dit is uiteraard meer werk om te herstellen. 

Benodigdheden:

  • spons,
  • warm water,
  • afwasmiddel,
  • Watsprayolie of viltstiften,lak
  • speciaal schuurpapier
  • Blanke Lak
  • Bumper Plamuur
  • Autolak in de juiste kleur

En zo werkt het:

Start met het reinigen en vetvrij maken van de bumper d.m.v. een krachtige ontvetter.

2. In geval van een scheur of gat kan er versterkingsfolie met hars gebruikt worden om de plastic bumper weer te versterken.

3. Gebruik een speciale bumper plamuur om een scheur, gat of deuk te herstellen tot zijn originele vorm.

4. Na het aanbrengen van de 2K plamuur op de autobumper, kan de bumper en plamuur glad geschuurd worden.

5. Spuit een kunststof primer om de bumper in de grondverf te zetten.

6. Gebruik een autolak spuitbus om de bumper weer in de originele kleur van de auto te spuiten.

7. Spuit de kleurlak af met een 2K blanke lak om de gespoten lak glans te geven en beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Krassen op glas en chroom verwijderen

Voor bekraste chromen onderdelen zijn speciale reinigingsmiddelen en poetsmiddelen verkrijgbaar bij gespecialiseerde dealers om de schade te verwijderen. Als er krassen in de ruiten zitten, moet je naar de werkplaats rijden en een professionele steenslag reparatie laten uitvoeren. Indien nodig kunnen ook zeer kleine beschadigingen worden hersteld met een steenslag reparatie set.

Welke huismiddeltjes kan ik gebruiken om krassen te verwijderen?

De enige betrouwbare remedie voor kleine krasjes in huis is normale witte tandpasta. Druk de tandpasta op een vochtige doek en wrijf deze over de kras. Beetje bij beetje verdwijnt de tandpasta – en daarmee de kras. Omdat er kleine schurende deeltjes in de tandpasta zitten die samen met kleine verfdeeltjes uit de autolak doordringen en de kras vullen. Als de kras na de eerste procedure niet is verdwenen, herhaal dan het proces. Meestal werkt de reparatie.

Nagellak wordt ook keer op keer aanbevolen om krassen te herstellen. Maar dat is een ding. Ten eerste komt de nagellak meestal niet overeen met de kleur van de autolak. Ten tweede, in de zomer, wanneer het erg heet wordt, kan de nagellak blaren of afbrokkelen.

Welke krassen moeten worden gespoten?

Kleine, fijne krasjes zijn één ding, diepe krassen zijn iets anders. Een tak hangt te ver in de oprit en de verf wordt tot op de metalen plaat of plamuur beschadigd. Dan helpt het meestal niet om de kras zelf te verwijderen. Nu moet je de auto naar de werkplaats brengen om opnieuw te laten spuiten.

Wat zijn de meest voorkomende lakbeschadigingen?

Deze plekken op de auto lopen het meeste risico op krassen. Maar waarom is dat eigenlijk zo?

Achter de deurklink. De reden hiervoor zijn meestal ringen die aan de hand worden gedragen en die bij het openen van de autodeur krassen op het lakwerk veroorzaken. 

Aan de dorpel/drempel aan de bestuurderszijde. En niet omdat de lederen of rubberen-zolen van de schoenen de lak beschadigen, maar kleine steentjes die in het profiel van de zool zitten.

Naast de tankdop. Sommige chauffeurs hebben de gewoonte om tijdens het tanken tegen de auto te leunen. Zo komen de kleine klinknagels van de spijkerbroek in de verf.

De ronde delen van bumpers. Soms is de parkeerplaats in de ondergrondse garage gewoon smaller dan de dag ervoor. Of heeft iemand deze pilaar niet van de ene op de andere dag verplaatst?

De laadrand van de kofferbak is alleen te zien als de achterklep open staat, maar hier worden krassen veroorzaakt door drankkratten en boodschappentassen en ski’s en dingen uit de ijzerhandel en, en, en …

Auto krassen voorkomen is onbegonnen werk, hopelijk kun je lichte krasje nu zelf herstellen.