De oorzaken van piepende remmen op een rijtje

Als je remmen lawaai maken, een piepend of schurend geluid is het meestal niet verstandig om lang door te rijden. Om je een idee te geven van mogelijke boosdoeners, staan in dit artikel enkele mogelijke oorzaken.

Ongewoon remgeluid

ongewoon remgeluid of remgedrag is een waarschuwing dat een van de meest essentiële systemen van jouw auto defect kan zijn. Het komt helaas voor dat bestuurders vreemde bijgeluiden of afwijkend remgedrag negeren, met soms vervelende gevolgen.
Uiteindelijk kom je misschien in een situatie terecht waarin je auto een reparatie nodig heeft die veel duurder is dan nodig was. Erger nog, de auto kan niet stoppen in een noodsituatie, waardoor een ongeluk kan ontstaan.

Auto remmen hebben een zware baan. Ze worden blootgesteld aan enorme krachten en er ontstaat veel warmte door wrijving elke keer wanneer je ze gebruikt om te stoppen.
Als je op de rem drukt, moet alle energie die je auto voorwaarts maakt worden omgezet in wrijving om te remmen. De hoeveelheid wrijving die wordt gecreëerd om een middelgroot auto te stoppen is voldoende om de remschijven zo heet te maken dat ze gloeiend heet worden en rood van kleur kunnen worden.

Zoals eerder genoemd zijn de remmen van je auto misschien wel het meest essentiële onderdeel van alle onderdelen. Daarom moet je alert zijn als je  bijgeluiden bij het remmen, zoals piepen hoort en/of onregelmatig rem-gedrag constateert.
Hieronder staan enkele oorzaken van afwijkende geluiden die kunnen ontstaan bij het remsysteem van personenauto’s.

Een rammelend geluid

Een rammelend geluid komt vaak voor. Meestal hoor je dit geluid wanneer je het rempedaal loslaat. Het klinkt Meestal als de rammel die je hoort bij het schudden van een blikje verf. De meest voorkomende oorzaak van dit geluid zijn de remblokken, en dat is goed. Remblokken kunnen soms rammelen als gevolg van warmte/uitzetting. Houd er rekening mee dat deze rammel niet constant moet zijn en dat het nooit zou mogen gebeuren als je je voet op het rempedaal hebt. Als dit wel gebeurd, dan is het verstandig om je remmen te laten controleren bij jouw garage.

Een schurend geluid

Een schurend geluid bij remmen is meestal een serieus probleem en moet onmiddellijk worden aangepakt. De meest voorkomende oorzaken bij een schurend geluid bij remmen zijn:

Wanneer je remmen een luid knarsend geluid maken wanneer je op het pedaal drukt, wordt dit bijna altijd veroorzaakt door versleten remblokken. Er zit in dit geval dus geen of onvoldoende remvoering op de blokken. Het schurende geluid wordt dus veroorzaakt doordat het remblok zonder voering tegen de schijf wordt aangedrukt.

Het kan ook voorkomen dat er een klein steentje tussen de schijfrem en de remblokken is gekomen. In sommige gevallen geeft het steentje alleen een schurend geluid bij het intrappen van de rem, maar het kan ook constant zijn aanwezig zijn. 

In beide gevallen is een garagebezoek nodig om het vervelende geluid te verhelpen.

Een piepend geluid

Over het algemeen is een piepend geluid bij remmen geen groot defect, maar het kan wel heel irritant zijn. Wat in de praktijk vaak voorkomt is dat bij het vervangen van de remblokken de remschijven niet worden mee-vervangen. Dit is ook lang niet altijd nodig, maar dan moeten de nieuwe remblokken inslijten en dit kan een piepend geluid geven. Als de remschijven bijna zijn versleten, dan is het verstandig deze ook direct mee te vervangen bij het plaatsen van nieuwe remblokken.  

Piepend geluid bij fading remmen

“Rem fade” is een toestand waarbij de remmen oververhit zijn geraakt en daardoor niet normaal functioneren. Rem fade komt het meest voor in situaties waar de remmen veel vaker worden gebruikt dan normaal, zoals bij de afdaling van een berg. Door deze oververhitting kunnen de remmen ook gaan piepen. Hieronder kort uitgelegd wat fading is en hoe je het kunt controleren. 

Wat is fading precies?

Als je fading ervaart, kost het meer moeite om hetzelfde remvermogen te leveren. Een manier om fading te voorkomen, is door meer op de motor te remmen. Gebruik een lage versnelling zodat de motor en de aandrijflijn van het voertuig de snelheid van het voertuig regelen in plaats van alleen de remmen. Als je denkt dat je last hebt van fading, moet je altijd een druk-controle op jouw remsysteem uitvoeren. Hiermee controleer je of de hydrauliek op je remmen nog correct werkt. Je kunt een hydraulische controle uitvoeren door het pedaal een paar keer te pompen wanneer de auto geparkeerd staat. Het pedaal moet bij elke pomp steeds steviger worden, zonder dat het slap wordt.

nl_NLNL