De 5-deurs Kia Niro is een cross-over gemaakt door de Zuid-Koreaanse autofabrikant Kia. De Niro is een auto uit het middensegment die het goed doet als gezinsauto of als zakelijke auto. In 2021 was dit de best verkochte auto in Nederland met 10.812 stuks op plek 1. En als we eerlijk zijn vinden we het toch ook wel een erg fijne auto om naar te kijken! Daarbij komt dat Kia bekend staat om zijn betrouwbare auto’s met een aansprekende vormgeving.

Er zijn drie verschillende aandrijflijnopties beschikbaar: een hybride, een plug-in hybride of de volledig elektrische Kia e-Niro. Doordat de auto een groot succes is, is het aanbod van 2e hands modellen ook vrij groot.

Kia Niro een goede keuze?

Populaire modellen uit de SUV-klasse staan ​​eigenlijk niet bekend als bijzonder efficiënt en zuinig. De Kia Niro is duidelijk anders. De compacte SUV, die verkrijgbaar is als hybride of 100% elektrische auto, is populair bij zijn eigenaren vanwege het lage brandstofverbruik.

kia niro problemenOok in andere opzichten maakt de Niro een goede indruk. Er zijn echter ook zwakke punten. Of het nu gaat om problemen met het laadproces, ongemakkelijke stoelen of lege startaccu’s: we hebben op deze pagina getracht om de problemen en zwaktes op een rijtje te zetten.

De Kia Niro is pas een paar jaar verkrijgbaar, dus de feedback en ervaringen is nog beperkt. Misschien bezit jij een Kia Niro en kan je uit de eerste hand positieve en negatieve ervaringen melden? Laat gerust een reactie achter aan het einde van het artikel.

Niro Type SG2 (sinds 2022)

De 2e generatie van de Niro is sinds 2022 te koop. Het model is verkrijgbaar als hybride en als puur elektrische auto (Niro EV). In de hybride werken een viercilinder lijnmotor met 105 pk en een elektromotor met 44 pk of 84 pk samen. Het vermogen wordt overgebracht via een zestraps transmissie met dubbele koppeling. De elektrische versie levert tot 204 pk.

Op dit moment is er nog een gebrek aan ervaring met de problemen, zwakheden en kinderziektes van deze generatie. Heb jij ervaring met dit model? Laat het dan gerust weten!

Kia Niro Type DE (2016 tot 2022)

In februari 2016 werd de compacte SUV Niro gepresenteerd, die het gat tussen de Kia Soul en Kia Sportage moet dichten. Tijdens de ontwikkeling heeft de Zuid-Koreaanse autofabrikant aandacht besteed aan maximale efficiëntie bij een laag verbruik. Daarom is het voertuig alleen leverbaar met voorwielaandrijving.

Een viercilinder-in-lijn benzinemotor, die wordt ondersteund door een elektromotor, zorgde aanvankelijk voor de aandrijving. De Niro was aanvankelijk alleen verkrijgbaar als hybride, voordat eind 2018 een puur elektrisch aangedreven versie volgde. De hybride modellen zijn uitgerust met een zestraps transmissie met dubbele koppeling.

Weinig zwakke punten?

Het onderzoek naar de zwakke punten van de Niro was niet eenvoudig, aangezien er tot nu toe weinig informatie beschikbaar is. Is het omdat de compacte SUV echt geen zwakke punten heeft? Daar lijkt het wel op. Talloze bezitters van de Niro geven aan helemaal tevreden zijn en al lange tijd probleemloos rijden.

Toch is de startaccu een (mogelijk) zwak punt. De ANWB moest er meerdere keren intrekken omdat de Niro ‘s ochtends niet meer gestart kon worden. Het probleem was opgelost met een simpele jumpstart, maar de oorzaak bleef onbekend. Gecrashte regeleenheden of vergeten binnenverlichting kunnen ertoe leiden dat de accu ‘s nachts ontladen wordt.

Moeite met laden

Een van de weinige zwakke punten die we konden vinden, zijn oplaadproblemen. Verschillende autobezitters vertellen over deze problemen, die heel verschillend kunnen zijn. Soms wordt het voertuig helemaal niet herkend door het laadstation, in andere gevallen brandt het lampje op het display maar start het laadproces niet.

Het goede nieuws: blijkbaar zouden sommige problemen kunnen worden opgelost met behulp van software-updates voor auto’s of laadstations. Als je problemen ondervindt bij het laden, moet u naar de verantwoordelijke Kia-werkplaats gaan om het foutgeheugen uit te lezen.

Soms is ook de stekker verantwoordelijk voor de problemen. Als de vergrendeling niet correct is, kan het zijn dat de laadkabel niet goed wordt aangesloten. Daarnaast ergeren sommige eigenaren zich aan de kwaliteit van de stekker, omdat bij verkeerd gebruik snel schade kan ontstaan.

Dat zeggen eigenaren over de Niro

Ervaring uit de eerste hand is waardevol, dit zeggen eigenaren over de Kia Niro. Pluspunten zijn de stoelventilatie, de goede geluidskwaliteit van het muzieksysteem en natuurlijk het lage verbruik waarmee de compacte SUV zich kenmerkt.

Onder meer de automatische cruise control, die bedoeld is om de afstand tot de voorligger constant te houden, is bekritiseerd. De betrouwbaarheid lijkt echter te ontbreken, want volgens sommige automobilisten was de veiligheidsafstand soms twijfelachtig. Je mag de aandacht daarom ook niet laten verslappen.

De zitpositie wordt beschreven als oncomfortabel tijdens lange ritten. Niet alleen reiken de hoofdsteunen te ver naar voren, ook de rugleuning begint te knellen naarmate de rijtijd vordert.

Veel automobilisten vinden het vervelend dat de verbrandingsmotor in veel situaties aanslaat. Puur elektrisch rijden met het hybride model is alleen mogelijk als er geen verbruikers worden geactiveerd en het gaspedaal slechts licht wordt ingetrapt. Zodra de verwarming of airconditioning actief is, is bediening alleen mogelijk met een verbrandingsmotor.

Terugroepacties

De eerste Niro werd getroffen door verschillende terugroepacties. Er was onder andere een defect in een stekkerverbinding voor de stuurbekrachtiging, waardoor de ondersteuning kon uitvallen. Het interne lek in de bediening van de hydraulische koppeling kan leiden tot kortsluiting en dus tot brand in het voertuig.

Een defect relais veroorzaakte ook kortsluiting en verhoogde zo het risico op brand. De defecte elektrische aansluiting van de motor dwong meerdere eigenaren tot de werkplaatsen, omdat een storing van de aandrijving mogelijk was.

Update september 2022: Bougies lijmen (hybride)

Ik rijd sinds mei 2019 in een Niro Hybrid (EZ 10/2018, kilometerstand tot nu toe 40.000 km). Sindsdien moesten individuele bougies ongeveer 6 keer worden vervangen.

Uitleg van de dealer: Aangezien ik voornamelijk woon-werkverkeer en bijna nooit met een verbrandingsmotor rijd, ‘kleven’ de bougies (omdat de motor bijvoorbeeld alleen in de winter voor de verwarming draait).

Oplossing: Rijd vaker op de snelweg en zet de verbrandingsmotor aan. Dit kan gezien worden als een zwakpunt voor de Niro.

Opsomming

De problemen van de Kia Niro op een rij:

  • Sporadische problemen bij het laadstation
  • Startaccu leeg (regeleenheden kunnen verantwoordelijk zijn)
  • Cruisecontrolsysteem (veiligheidsafstand)
  • Zitpositie oncomfortabel tijdens lange reizen
  • Puur elektrisch rijden alleen mogelijk zonder verbruikers (hybride)

 

nl_NLNL