Met de Toyota Aygo biedt de Japanse autofabrikant sinds 2005 een praktische stadsauto aan. De kleine auto is vooral zuinig en compact, maar biedt weinig ruimte binnenin. Bovendien missen sommige eigenaren prestaties en dat is helaas niet de enige zwakte…
In het verleden heeft de Toyota Aygo verschillende problemen gehad, of het nu gaat om koelvloeistofverlies, zwakke remmen of versleten koppelingen. Er zijn een paar punten die autobezitters in de gaten moeten houden. Op deze pagina een overzicht van bekende problemen. Heeft u aanvullingen? Laat het ons gerust weten onderaan deze pagina.
Meest voorkomende Toyota Aygo
- Verlies van koelvloeistof in de benzinemotor
- Slijtage van remschijven
- Verhoogde kans op roestvorming mogelijk
- Defecte koppelingen
- Binnendringend water in het interieur
- Zwakke verlichting
- Af en toe problemen met de Bluetooth-verbinding
Problemen Toyota Aygo X (vanaf 2022)
In november 2021 presenteerde de Japanse autofabrikant de derde generatie van de populaire kleine auto, die zal worden verkocht als de Toyota Aygo X. Het model is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorgangers en staat hoger op zijn wielen, dus we hebben het over een crossover.
De 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 72 pk blijft voor de aandrijving zorgen. Naast de handgeschakelde vijfversnellingsbak is als optie ook een continu variabele transmissie leverbaar. De Toyota Aygo X vierde zijn marktintroductie in het voorjaar van 2022. Tot nu toe zijn er geen terugroepacties of klassieke zwakke punten bekend maar dit kan met de tijd nog komen.
Problemen Toyota Aygo II Type AB40 (2014 tot 2021)
In het voorjaar van 2014 volgde de 2e generatie van de Toyota Aygo. Ook hier is de kleine auto nagenoeg identiek aan concurrenten zoals de Citroën C1 en Peugeot 108. De enige beschikbare één liter driecilinder werd herzien, een dieselmotor was niet meer leverbaar.
Met de handgeschakelde vijfversnellingsbak en de geautomatiseerde handgeschakelde vijfversnellingsbak was er weer keuze uit twee versnellingsbakvarianten.
In 2008 werd een facelift doorgevoerd. Er waren optische aanpassingen, maar ook veranderingen aan de aandrijving. De benzinemotor kreeg een nieuw injectiesysteem en de compressieverhouding werd verhoogd. Hierdoor steeg het vermogen van 69 pk naar 72 pk.
Klassieke problemen met benzinemotoren
Zelfs met de gereviseerde driecilinder benzinemotor konden de problemen met het verlies van koelvloeistof blijkbaar niet worden opgelost. De aandrijving trekt nog steeds de aandacht met lekkende waterpompen, die leiden tot verlies van koelvloeistof. Pas vanaf 2018, met de geoptimaliseerde aandrijving (identificatie 1KR-VE), werden de problemen minder.
Daarom moeten autobezitters de motortemperatuur en het koelvloeistofpeil in de gaten houden. Olieverlies is bij de Toyota Aygo geen probleem en ook de kleine auto doorstaat de emissietest met vlag en wimpel. Hoewel de voertuigen meestal in stadsverkeer rijden, zijn de uitlaatsystemen onopvallend. Bij frequente korte ritten verzamelt zich hier vaak condens, wat kan leiden tot roestvorming.
Toch is het belangrijk om de Toyota Aygo af en toe te flink aan te trappen. Dit laadt de batterijen op en verbrandt eventuele koolstofafzettingen. De jaarlijkse olieverversing moet in acht worden genomen, omdat de motorolie verdund wordt bij veelvuldig rijden in de stad, wat de smering verslechtert en gevolgschade veroorzaakt.
De rem als typisch zwak punt
De Toyota Aygo staat bij de garages bekend om het defecte remsysteem. Vanaf de eerste afspraak viel de kleine auto op met een hoge mate van slijtage aan de remschijven.
Roest was ook een zwak punt bij de eerste generatie vanaf 2014. Een goede bodembescherming wordt aanbevolen. Het chassis levert geen problemen op en de stuur- en aandrijfassen zijn solide.
De verlichting van de 2e generatie is een zwak punt, controleer dit dus regelmatig. Toch staat deze Toyota Aygo goed bekend bij de keuringsinstanties.
Terugroepacties: van elektronicaproblemen tot fabricagefouten
Bij de eerste modellen was het niet uitgesloten dat een slecht geleide kabelboom zou doorslijten, waardoor de verlichtingsapparatuur zou uitvallen. Daarom startte Toyota de eerste terugroepactie.
Bovendien zorgde een fout in de mechanica van de koplamp ervoor dat de fabrikant ingreep. Het probleem verhinderde het schakelen tussen dimlicht en grootlicht of omgekeerd. Een andere terugroepactie was nodig omdat een fabricagefout in de naad van een veiligheidsgordel voor de achterbank leidde tot een verhoogd risico op letsel.
Problemen Toyota Aygo I type AB10 (2005 tot 2014)
De eerste Toyota Aygo werd gebouwd en verkocht tussen 2005 en 2014. De kleine auto deelt een gemeenschappelijke basis met de Citroën C1 en Peugeot 107. Een driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van één liter en nokkenasverstelling, ook wel VVT-i genoemd, zorgde voor de aandrijving. Een inline viercilinder dieselmotor was slechts kort beschikbaar tot 2007.
Aanvankelijk was een handgeschakelde vijfversnellingsbak verantwoordelijk voor de krachtoverbrenging, later volgde een automatische transmissie. Eind 2008 voerde Toyota een facelift door met kleine visuele aanpassingen. De motoren werden milieuvriendelijker. In het voorjaar van 2012 volgde de tweede facelift. Het uiterlijk en de efficiëntie van de motoren werden opnieuw verbeterd.
Benzine met verlies van koelvloeistof
De driecilinder benzinemotor in de Toyota Aygo draagt de identificatie 1KR-FE en is tot nu toe stabiel gebleken. De door Daihatsu ontwikkelde technologie levert weinig problemen op. In plaats van de tandriem wordt een distributieketting gebruikt, die eigenlijk onderhoudsvrij en duurzaam is. Daarnaast is het verbruik nog geen vijf liter per 100 kilometer.
Toch heeft de benzinemotor zijn zwakte. Al na een paar jaar begon de waterpomp in veel voertuigen te lekken, wat leidde tot verlies van koelvloeistof. Wees hier dus scherp op, denk hierbij aan watervlekken op de vloer, maar ook gekleurde afzettingen (meestal rood of blauw) in de motorruimte.
Een groter verlies aan koelvloeistof kan leiden tot oververhitting van de motor, met verdere gevolgschade tot gevolg. In het ergste geval kunnen defecte cilinderkoppakkingen of zelfs kromgetrokken motorblokken niet worden uitgesloten. Grote motorschade is mogelijk, controleer dus regelmatig het koelvloeistofpeil..
Problemen bij de keuringen
Tijdens de keuringen zijn er verschillende punten die aandacht vereisen. Terwijl het chassis, inclusief het stuursysteem en aandrijfassen, meestal onaangetast blijven, heeft roest de neiging om met de jaren op te bloeien. Autobezitters dienen hier tijdig tegenmaatregelen te nemen om ernstige problemen te voorkomen.
De verlichting wordt regelmatig bekritiseerd, zowel het dimlicht als achterlichten vallen op met gebreken. Ook de remschijven worden als een typisch zwak punt beschouwd en uiterlijk vanaf het vijfde jaar neemt ook de functie van de remmen af. Net als bij het chassis is corrosie op de remleidingen een probleem.
Weinig klachten bij de Wegenwacht
De Toyota Aygo doet het goed in de pechstatistieken. En dit ondanks het feit dat er uiteraard meerdere storingspunten zijn. Naast kapotte uitlaatpijpen (2007 tot 2010), zijn lege accu’s (2008 tot 2014) en defecte koppelingen (2007, 2009) de belangrijkste problemen. Als gevolg van de koppelingsproblemen was schade aan de transmissie niet ongewoon.
De schakelstang kan gemakkelijk losraken bij voertuigen van 2007 en modellen van 2009 hebben ook defecte dynamo’s en koplampen. Defecte starters (2007) vervolledigen de lijst met de meest voorkomende oorzaken van storingen.
Terugroepacties Aygo I
De Toyota Aygo heeft verschillende terugroepacties. Sommige voertuigen hadden onder meer problemen met het elektronische gaspedaal, dat stug werd en vast kwam te zitten wanneer erop werd gedrukt. Hierdoor konden ongevallen niet worden uitgesloten. Dit is als het goed is keurig verholpen door Toyota.
Bovendien bleef in sommige modellen van de Toyota Aygo de starter draaien, zelfs nadat de motor succesvol was gestart, wat leidde tot overbelasting en daaropvolgende uitval. Een kabelbrand was ook een mogelijkheid, dus de werkplaatsen voegden een tijdgestuurd relais toe dat de stroom na 90 seconden automatisch afsnijdt.
Bij voertuigen van bouwjaar 2007 is een aansluiting tussen de brandstoftank en de vulhals aangebracht die niet aan de gestelde eisen voldeed. Dit kan leiden tot brandstofverlies. Slechte hechting van het achterste ventilatieraam completeert de lijst met terugroepacties.