Met de presentatie van de Renault Captur in 2013 sloeg de Franse autofabrikant een nieuwe weg in en lanceerde voor het eerst een compacte SUV. De Captur was een groot succes: er werden wereldwijd zo’n 1,2 miljoen exemplaren verkocht en je ziet de Captur dan ook regelmatig op de Nederlandse weg.
We kunnen nu alvast verklappen dat deze Fransman een erg fijne en betrouwbare auto is. Het is een ruime, moderne, sportieve en elegante SUV met een comfortabele hoge instap. Op deze pagina gaan we verder in op de Captur, lees snel verder.
Renault Captur aandachtspunten en problemen
Welke zwakke punten en probleemgebieden moet de Renault Captur rijder in de gaten houden? Op deze pagina een verzameling van bekende problemen en terugroepacties. Heb je punten die toegevoegd moeten worden? Laat het dan ons vooral weten via het reactieformulier onderaan deze pagina!
Problemen Renault Captur II (vanaf 2019)
Medio 2019 introduceerde Renault de 2e generatie van de Captur, gebaseerd op het Renault-Nissan CMF-B platform. Deze technische basis wordt onder meer gebruikt in de Renault Clio V en de Nissan Juke. Het uiterlijk van de voorganger is vergelijkbaar, maar de ruimte is gegroeid. Met de RS Line biedt Renault ook een sportief model van de Captur te koop aan.
Software & elektronica als zwak punt
De nieuwe Renault Captur zorgt bij sommige eigenaren voor ergernis omdat de elektronica in deze auto vaak doet wat die wil. Bij sommige Renault-rijders wordt de dagelijkse kilometerstand automatisch op nul gezet, bij andere eigenaren werkt het automatische start-stopsysteem niet. Daarnaast houdt de verlichting houdt ervan om uit zijn dak te gaan en het bandenspanningscontrolesysteem werkt ook niet altijd goed. Een software-update helpt meestal om van de vervelende problemen af te komen.
Terugroepacties Renault Captur II
De Renault Captur 2019 heeft verschillende terugroepacties op zijn naam staan. Na een onderzoek bij de Federal Motor Transport Authority blijft het onduidelijk of het om de eerste of tweede generatie van de compacte SUV gaat. Ingrijpen van de fabrikant is onder andere noodzakelijk vanwege een probleem met de dynamo, wat kan leiden tot kortsluiting en daardoor mogelijk brandgevaar. Verder valt de Renault Captur op door een gebrekkige besturing, wat kan leiden tot uitval van de stuurbekrachtiging. Ook een slechte lijmverbinding, waardoor het glazen panoramadak kan losraken, dwingt Renault-bezitters naar de garage.
Problemen Renault Captur I (2013 tot 2019)
Sinds juni 2013 wordt in dit land de eerste generatie Renault Captur verkocht. De compacte SUV deelt de technische basis met de Renault Clio IV, wat niet altijd een voordeel is. Het chassis is niet ontworpen voor het hoge gewicht, wat tot uiting komt in de problemen. In de zomer van 2017 volgde een facelift, maar dit bracht alleen visuele veranderingen en kwalitatieve optimalisaties in het interieur.
De asophanging Captur als zwak punt
Het chassis van de Renault Captur wordt beschouwd als de grootste zwakte van deze compacte SUV. Al tijdens de eerste algemene keuring klaagden onderzoek inspecties al over de asophanging. Hier scoort de Captur ruim onder het gemiddelde.
Afnemende batterij met de leeftijd
Als het om pechhulp gaat dan kan je met een gerust hart de weg op met de Renault Captur. Slechts zelden hoeft de wegenwacht de deur uit om gestrande modellen van de Captur weer aan de gang te krijgen. Toch zijn er typische aandachtspunten zoals een afnemende accu, vooral bij voertuigen van 2013 en 2014. Het is de moeite waard om de accu regelmatig te controleren en deze te vervangen als er zelfs maar het minste teken is.
Problemen met de verlichting
De eerste Renault Captur-modellen waren uitgerust met klassieke halogeenverlichting, wat tijdens de algemene keuringen vaak werd opgemerkt. Bekende gebreken zijn onder meer een verkeerd uitgelijnd dimlicht en defecte koplampen. Tijdens de facelift in de zomer van 2017 kreeg de compacte SUV led-dagrijverlichting en tegen meerprijs zijn ook led-koplampen verkrijgbaar. Daarmee zouden die zorgen tot het verleden moeten behoren.
Terugroepacties Captur I
De eerste generatie Renault Captur heeft nauwelijks terugroepacties gehad. Het begon met de onnauwkeurig gemonteerde wielkastbekleding, die ook bij andere Renault-modellen voor problemen zorgde. De scherpgerande kunststof delen schuren mogelijk langs de remslangen waardoor beschadiging en verlies van remkracht niet kon worden uitgesloten.
Een andere terugroepactie was nodig vanwege een foutieve kalibratie in de motorregeling. Hierdoor werd de hoeveelheid zwavel die uit de brandstof komt onderschat. De start van de ontzwavelingsfase werd uitgesteld, wat uiteindelijk leidde tot een verminderde effectiviteit van de NOx-nabehandeling. Het herprogrammeren van de injectorcontroller loste het probleem op.
Andere terugroepacties waren onder meer de hoogteverstelling van de koplamp, die zou kunnen falen, een verminderde functie van de veiligheidsgordel linksvoor en een mogelijke breuk van de voorwielnaaf.
Bekende aandachtspunten van de Renault Captur
- Software & elektronica problemen
- Slechte asophanging
- Afnemende voetrem
- Problemen met de verlichting
- Roest onder de handgreep van de achterklep
- Accu als belangrijkste storingspunt
Conclusie: Een probleemloze auto!
Toegegeven, de Renault Captur is nog geen 10 jaar op de markt, dus het is moeilijk om een langetermijnprognose te maken van de betrouwbaarheid van de compacte SUV. Eén ding is zeker, tot nu toe heeft de Fransman alleen maar kunnen overtuigen. Zowel de keuring instanties als de Renault-bestuurders zijn tevreden.
Een nieuwe Renault Captur kopen?
Een Renault Captur nieuw kopen? Dat lijkt ons een prima idee! De CAPTUR is verkrijgbaar in vele uitvoeringen. Ga voor sportiviteit voor de R.S. Line uitvoering. Bespaar je liever in gebruikskosten, ga dan voor de CAPTUR Hybrid of de CAPTUR Plug-in Hybrid. Hecht je meer waarde aan luxe en comfort, dan is de Initiale Paris uitvoering de beste keus!
Het is een ruime, moderne, sportieve en elegante SUV uit het B-segment. Hij heeft een comfortabele hoge instap dat tevens zorgt voor ruimer en beter zicht op de weg. Rijdt je regelmatig met een aanhangwagen of caravan? De CAPTUR heeft een maximaal trekgewicht van maar liefst 1500 kg, afhankelijk van de motor.
Daarnaast is deze auto volledig naar smaak aan te passen met talloze opties, lakkleuren (inclusief two-tone) en accessoires.