030 2378077 [email protected]

Schokdempers en veerpoten zijn onderdelen van de ophanging. Ze absorberen schokken van verkeersdrempels en kuilen en zorgen ervoor dat jouw auto soepel en stabiel rijdt. Ze absorberen ook de energie van de veren en voorkomen dat het voertuig overmatig stuitert en dus goed contact met de weg houdt. 

Het verschil tussen een schokdemper en veerpoot

Wat is het verschil tussen een schokdemper en een veerpoot? Een veerpoot is een schokdemper die uit één unit bestaat. Deze is ingebouwd met een spiraalveer en een veerpootbevestiging. 

Een typische veerpoot bestaat uit een spiraalveer om het gewicht van het voertuig te ondersteunen, een behuizing om de veerpoot sterk te maken en een demper in de behuizing om de bewegingen van het onderstel beheersen. De onderzijde van de veerpoot-behuizing is verbonden met de stuurinrichting.

Schokdempers zijn eigenlijk oliepompen. Aan het einde van een zuigerstang zit een zuiger die tegen de hydraulische vloeistof in een buis opwerken

McPherson veerpoten hoe werken die? 

Een McPherson veerpoot is een type ophanging/vering waarbij de veerpoot ook een functie als draagarm en bij de voorwielen draaipunt op zich neemt. Door het efficiënte ontwerp wordt het systeem veelvuldig toegepast. Vooral kleine auto’s hebben er baat bij omdat daar vaak weinig ruimte voor een grotere constructie is. McPherson veerpoten werken onafhankelijk van elkaar en zitten in bijna alle hedendaagse auto’s. 

Schokdempers vervangen

Stutten en schokdempers hebben geen onderhoud nodig. Betekent dit dat ze nooit vervangen moeten worden? Nee, stutten en schokdempers slijten, vooral als de wegen slecht zijn. Dit is in Nederland niet vaak het geval, maar als een auto veel kilometers heeft gereden, dan komt er een moment dat de schokdempers vervangen moeten worden. Soms gaan schokdempers lekken waardoor ze te week worden. 

Kenmerken en symptomen vervangen Schokdemper

  • Er is lekkage, de olie lekt uit de schokbreker weg waardoor de werking af neemt. 
  • Er is een kloppend / tikkend geluid te horen bij oneffenheden. 
  • De auto blijft lang door deinen na bijvoorbeeld het nemen van een verkeersdrempel.
  • De auto helt veel over in bochten. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het karakter van de auto. Amerikaanse auto’s zijn nou eenmaal minder stug geveerd dan auto’s van Duitse makelaardij. 
  • De auto wordt gevoeliger voor zijwind. Dit merk je aan het stuur als er zijwind is en je het stuur steviger vast moet houden dan je gewend bent. 
  • Tijdens (hard) remmen duikt de neus van de auto. 

Oorzaken van minder werkende schokdempers

Er kan zoals eerder genoemd slijtage optreden. In Nederland is deze slijtage beperkt door de goede wegen, maar als een auto een hoge kilometerstand heeft, dan kunnen ze versleten zijn. Naast deze reguliere slijtage zijn er nog een aantal oorzaken die het vervangen van schokbrekers noodzakelijk maken, dit zijn: 

  • Te hard over verkeersdrempels rijden
  • Door een diepe kuil heen rijden 
  • Een stoep raken of tegenaan rijden 

In de bovenstaande gevallen kan het zijn dat er één schokdemper beschadigd raakt, bijvoorbeeld rechtsvoor. In dit geval is het verstandig om ook de linker schokbreker te vervangen. Hierdoor is de kans op afwijkend rijgedrag beperkt. 

Moet je alle vier de schokbrekers vervangen wanneer 1 versleten is? 

Moet ik alle vier de veerpoten / schokdempers tegelijkertijd vervangen? Dit is niet nodig tenzij ze allemaal slecht zijn. Als jouw auto bijvoorbeeld vier oude schokdempers heeft die niet erg duur zijn om te vervangen en je wilt een auto hebben die weer als nieuw rijdt, dan zou je alle vier kunnen vervangen. Het is dus niet altijd nodig om alle vier in één keer te vervangen. Daarentegen is het wel verstandig om indien de voor of achterkant slecht is twee te vervangen. Dus de voorste twee of achterste twee tegelijkertijd vervangen. 

Moeten de schroefveren ook meevervangen worden? 

Moeten schroefveren of veerpoortbevestigingen worden vervangen bij het vervangen van de schokbrekers? Het antwoord is nee: als de veren of de veersteunen in goede staat zijn, kunnen ze opnieuw worden gebruikt met nieuwe veerpoten/schokbrekers. Als een voertuig echter oud is en het is bekend dat veerpoortbevestigingen in dit voertuig falen, is het logisch om ook de veerpoot bevestigingen te vervangen.

Stabilisatorstangen ook mee vervangen?  

Moeten stabilisatorstangen (stabilisatorstangen) vervangen worden door de stutten? Nee, maar in sommige auto’s zijn swaybar-links verbonden met de stutten, zie de afbeelding hierboven. Een stabilisatorstang moet worden verwijderd om de veerpoot te vervangen. Vaak grijpt de moer die de schakel vasthoudt vast, waardoor het moeilijk te verwijderen is zonder de schakel te beschadigen. 

In dit geval moet ook een stabilisatorstang worden vervangen. Sway bar links zijn niet erg duur. 

Kosten vervangen schokdempers

De kosten voor het vervangen van schokdempers variëren sterk per merk en de het uurloon van een garage. Tegenwoordig zijn aftermarket delen, en dus ook schokbrekers goedkoop. Ze zijn per stuk al verkrijgbaar vanaf 50,- euro op verschillende auto-onderdelen websites. Een ervaren monteur zou schokbrekers in maximaal 3 a 4 uur moeten kunnen vervangen. Het is dan dus afhankelijk van het uurloon wat de totale prijs wordt. Doorgaans zou je voor een voor of achterkant 300 – 400,- euro kwijt zijn.