De elektrische auto lijkt eindelijk op het punt van doorbreken te staan, en biedt aanzienlijke milieuvoordelen, vooral in stedelijke gebieden. Er zijn innovatieve bedrijfsmodellen op komst die de acceptatie door de consument moeten stimuleren en de resterende hindernissen, zoals hoge batterijkosten, groene elektriciteitsvoorziening en laadinfrastructuur, zouden moeten oplossen.

Verschillende Europese landen, maar ook de VS, Japan, China en andere, hebben onlangs plannen aangekondigd voor de invoering van elektrische voertuigen. Deze plannen omvatten fiscale stimuleringsmaatregelen, financiering van onderzoek naar batterijen en elektrische voertuigen en plannen voor de aanleg van een oplaadinfrastructuur. Grote steden als Londen en Parijs hebben elektrische autodeelsystemen aangekondigd, terwijl overheidsdiensten en bedrijven met grote wagenparken elektrische voertuigen aanschaffen.

Zijn elektrische auto’s beter voor het milieu?

Onderzoek heeft aangetoond dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu. Ze stoten minder broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen uit dan benzine- of dieselauto’s. En daarbij is rekening gehouden met hun productie en de elektriciteitsproductie om ze draaiende te houden.

peugeot 208Als je denkt aan het kopen of leasen van een elektrische auto, bekijk dan enkele online leasing aanbiedingen voor de beste auto’s en prijzen. Je kunt kiezen voor een Tesla, maar ook voor een elektrische auto van een ander bekend merk. Denk bijvoorbeeld aan de Peugeot 208 private lease.

Het grote voordeel van elektrische auto’s is de bijdrage die ze kunnen leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in dorpen en steden. Omdat ze geen uitlaat hebben, produceren zuiver elektrische auto’s tijdens het rijden geen CO2-uitstoot. Dit vermindert de luchtvervuiling aanzienlijk.

Elektrische auto’s zijn een lange tijd ontoegankelijk geweest vanwege de hoge aanschafkosten. Het is wel duidelijk dat de prijs steeds lager wordt en dat zij steeds vaker worden aangekocht. Mocht je dan ook nog eens kiezen voor private lease is de aanschafprijs al helemaal geen probleem meer.

Hoe beïnvloedt de productie van elektrische auto’s het milieu?

Bij het maken van elektrische auto’s wordt wel veel energie gebruikt. Zelfs als je de fabricage van batterijen meerekent, zijn elektrische auto’s nog steeds een groenere optie. Dat komt door de vermindering van de uitstoot die tijdens de levensduur van de auto ontstaat.

De uitstoot die ontstaat bij de productie van een elektrische auto is meestal hoger dan die van een gewone auto. Dit komt door de fabricage van lithium-ion batterijen, die een essentieel onderdeel van een elektrische auto vormen. Meer dan een derde van de levenslange CO2-uitstoot van een elektrische auto komt van de energie die gebruikt wordt om de auto zelf te maken. Naarmate de technologie voortschrijdt, verandert dit ten goede.

Hergebruik en recycling van batterijen is ook een groeiende markt

Onderzoek naar het gebruik van tweedehands batterijen zoekt naar manieren om batterijen te hergebruiken in nieuwe technologieën zoals elektriciteitsopslag. Op een dag zouden we allemaal batterijen in onze huizen kunnen hebben die gebruikt worden om onze eigen energie op te slaan. Mogelijkheden als deze zullen het levenslange milieu-effect van de fabricage van batterijen verminderen.

Geïntegreerde concepten voor vervoer en energie

Om een succes te worden moet de elektrische auto op de markt worden gebracht als onderdeel van een totaal vervoer- en energieconcept en niet als op zichzelf staande technologie. Willen miljoenen voertuigen op de elektriciteitsnetten worden aangesloten zonder dat het milieu daaronder te lijden heeft, dan moet er een geïntegreerde aanpak komen van de vraag naar en het aanbod van elektriciteit, om het gebruik van groene elektriciteitsbronnen te garanderen. Al met al gaat het de goede kant op!

nl_NLNL