In landen om ons heen  zoals Duitsland, Zweden en Oostenrijk zijn winterbanden, zoals je zou verwachten, verplicht tijdens de wintermaanden.

Hoewel ze niet verplicht zijn voor Nederlandse bestuurders, is het misschien wel goed dat automobilisten in Nederland de voordelen en samenstelling van een winterband kennen. Vervolgens kun je zelf het besluit nemen om winterbanden aan te schaffen. 

We behandelen in dit artikel hoe winterbanden werken en waarom bestuurders voordeel kunnen halen uit een set, wanneer de temperatuur daalt.

Wat is een winterband?

Het grootste verschil tussen winterbanden en normale (zomer) banden is de diepte van het profiel.

Bij een winterband begint die tussen 8 en 9 mm, tegenover 7 en 8 mm op een gewone band.

De groeven in de band zijn ook wijder en dieper zodat ze een groter kanaal vormen om sneeuw en water kunnen verwerken. Hierdoor blijft de grip in natte/besneeuwde omstandigheden beter. 

Een ander belangrijk onderscheid, is dat het rubber wat gebruikt wordt om winterbanden te maken een groter percentage natuurlijk rubber en silica bevat. Dit wordt niet zo hard als de synthetisch rubber welke vaak wordt gebruikt bij zomerbanden. Hierdoor verbetert de grip van winterbanden bij koude temperaturen ten opzichte van zomerbanden.

Wat zijn de voordelen van winterbanden?

Naast het verbeteren van de grip op de weg, wat duidelijk een boost geeft aan de veiligheid in natte en ijzige weersomstandigheden, hebben winterbanden ook invloed op de remafstanden.

Bandenfabrikant Continental heeft getest dat een voertuig uitgerust met goede winterbanden bij een snelheid van 50 km/u op een met sneeuw bedekt wegdek tot stilstand komt na 35 meter.

Met normale banden ligt deze afstand acht meter verder (43 meter). Dat is de lengte van maar liefst twee extra auto’s! 

Nuttig om winterbanden in NL te monteren?

Volgens experts zijn winterbanden efficiënt in temperaturen onder de 7 graden Celsius. In Nederland is het gedurende de winter meestal kouder dan 7 graden Celsius.

Daarom ondanks de globaal stijgende temperaturen, kan het monteren van winterbanden in Nederland nog steeds bijdragen aan de verkeersveiligheid. De laatste jaren switchen steeds meer mensen naar zogenaamde All-season banden. Deze banden zijn een compromis tussen zomer- en winterbanden, maar zullen het in winterse omstandigheden altijd afleggen tegen winterbanden.   

“Banden voor koude weersomstandigheden bieden veel betere grip in zowel natte als droge omstandigheden als de temperatuur onder zeven graden daalt zodat ze extra veiligheid bieden van oktober tot maart.”

Zijn er nadelen aan winterbanden?

Zoals je zou verwachten zijn winterbanden niet zo efficiënt als zomerbanden in temperaturen boven de 7 graden Celsius.

Bij hoge temperaturen neemt de grip van winterbanden af. Hiermee wordt ook remafstanden verlengt. Daarnaast slijten ze ook sneller als ze gebruikt worden tijdens de warmere zomermaanden en moet je ze eerder vervangen. Wanneer een winterband minder dan 3-4 mm profiel heeft zijn ze niet meer effectief in winterse omstandigheden. Een auto komt nog wel met dit profiel door de APK heen, maar het is af te raden om met versleten winterbanden op bijvoorbeeld wintersport te gaan. In Duitsland wordt zelfs de profieldiepte gecontroleerd.

Dus ga zuinig om met je winterbanden door tijdig terug te switchen naar zomerbanden. Hoewel een extra set winterbanden een investering vraagt, draagt het wel bij aan de veiligheid, wat eventuele grotere kostenposten, zoals een ongeluk met glad weer kunnen doen voorkomen. 

nl_NLNL