De youngtimer regeling is bedoeld voor ondernemers, dus ook geschikt voor een zzp’er. In dit artikel wordt uitgelegd hoe deze regeling werkt en welke auto’s geschikt zijn om te kopen als youngtimer en waar je op moet letten. Daarnaast leggen we uit hoe je de bijtelling moet berekenen en vervolgens belichten we een aantal populaire youngtimer modellen van Volvo, BMW en Mercedes.  

Inhoudsopgave. 

Youngtimer regeling voor ondernemers

Een youngtimer is een auto die minimaal 15 jaar geleden op kenteken is gezet. Dus als een auto op kenteken is gezet op 1-6-2004 dan is het vanaf 1-6-2019 een Youngtimer.

De belastingdienst beschrijft het als volgt: 

De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik. De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto.
Voor de meeste auto’s vindt u de catalogusprijs op de website van de RDW.

 

Auto’s ouder dan 15 jaar

Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer (dagwaarde). Bij deze oude auto’s is de catalogusprijs dus niet van belang. Als een auto bijvoorbeeld 15 jaar oud wordt op 1 mei, gaat u de eerste 4 maanden uit van de catalogusprijs inclusief btw en bpm en de overige maanden van de waarde in het economische verkeer.

De voordelen van deze regeling is het feit dat er 35% bijtelling wordt berekend over de dagwaarde. In de meeste gevallen levert dit een verwaarloosbare bijtelling op en alle kosten die worden gemaakt voor het voertuig (wegenbelasting/onderhoud/verzekering/brandstof) mogen worden afgetrokken van de winst en de BTW mag worden teruggevorderd.    

Hoe bereken je bijtelling adhv dagwaarde 

Dus als een auto ouder is dan 15 jaar mogen ondernemers deze inzetten als youngtimer. Er wordt 35% bijtelling betaald over de dagwaarde van de auto. Dus stel dat een auto voor vijf duizend euro in de boeken staat, dan wordt er 5000 * 0,35 = 1750,- euro bij het inkomen opgeteld. Dit is in vergelijking met een nieuwe auto, waar vaak 25% bijtelling over betaald moet worden dus zeer voordelig.

De Dagwaarde 

De dagwaarde van een auto vaststellen is nog niet zo eenvoudig, bij dit type auto’s weegt emotie vaak ook mee in het bepalen van een vraagprijs. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een BMW 5 serie type e-39, dan worden deze aangeboden vanaf 1000,- euro en betaal je voor een exemplaar die in concoursstaat verkeer al gauw 5000,- euro. Daarom is het verstandig om de aankoopfactuur in de boekhouding op te nemen. Door dit te doen kun je later aantonen welk bedrag je voor de auto hebt betaald. Als je besluit om een youngtimer van een particulier te kopen, dan is het verstandig om zelf een verkoop/koop overeenkomst op te stellen. De ANWB heeft één opgesteld die goed te gebruiken is. Klik op de link om hem direct te downloaden – koopovereenkomst-gebruikt-motorvoertuig      


Youngtimer wegenbelasting

De wegenbelasting (MRB) voor een yountimer is hetzelfde als voor elke andere auto, met uitzondering van echte klassiekers (oldimers) die geen MRB meer betalen. Deze voertuigen zijn ouder dan 40 jaar en betalen dus geen belasting meer. Als je een youngtimer koopt ben je dus altijd verplicht om wegenbelasting te betalen aan de hand van het gewicht en het type brandstof. In het overzicht hieronder kun je het MRB tarief van de provincie Utrecht zien (er zitten kleine verschillen tussen de provincies).

Wegenbelasting MRB provincie Utrecht

Gewicht Benzine DieselG3 Gas / overig
751 - 850 kg€ 57,-€ 160,-€ 57,- € 181,-
851 - 950 kg € 75,-€ 195,- € 90,- € 210,-
951 - 1050 kg€ 97,- € 230,-€ 127,-€ 246,-
1051 - 1150 kg€ 119,- € 265,- € 164,-€ 283,-
1151 - 1250 kg€ 141,- € 300,- € 201,-€ 319,-
1251 - 1350 kg€ 163,-€ 335,- € 238,- € 356,-
1351 - 1450 kg€ 185,- € 371,- € 275,-€ 392,-
1451 - 1550 kg€ 207,-€ 406,-€ 312,- € 428,-
1551 - 1650 kg€ 229,- € 441,- € 349,-€ 465,-
1651 - 1750 kg€ 251,- € 476,- € 386,-€ 501,-
1751 - 1850 kg€ 273,-€ 511,-€ 423,-€ 538,-
1851 - 1950 kg€ 295,- € 546,- € 460,-€ 574,-
1951 - 2050 kg€ 317,-€ 581,- € 497,-€ 610,-

Youngtimer en verzekering

Het is gewoon mogelijk om voor een youngtimer een reguliere verzekering af te sluiten. De premie is afhankelijk van het aantal schadevrije jaren, jouw leeftijd, het aantal kilometers wat je per jaar rijdt, type brandstof en het merk/model auto.
Maar als je bijvoorbeeld een yountimer in zeer mooie staat hebt geïmporteerd met een lage kilometerstand, dan geeft de dagwaarde een vertekend beeld. In dit geval zou de taxatiewaarde een beter beeld van de waarde geven. Daarom zijn er zo genaamde yountimer verzekeringen in het leven geroepen waar wordt uitgegaan van de taxatiewaarde, in plaats van de dagwaarde. Let er dus op hoe de verzekeraar de waarde van jouw auto berekend.   

Youngtimer kopen

Nu je precies weet wat een youngtimer is, hoe de verzekering werkt en welk bedrag je kwijt bent aan de MRB, gaan we over tot het aankoopproces. Er zijn natuurlijk legio modellen en merken die kunnen worden ingezet als youngtimer, als ze maar ouder dan 15 jaar zijn. In de volgende alinea’s gaan we specifiek in op merken en modellen, maar eerst een paar algemene richtlijnen niet gerelateerd aan merk en model: 

De kilometerstand 

Als het een Nederlandse auto betaamt kun je de kilometerstand op juistheid checken met de NAP (Nationale Auto Pas). Elke keer als de auto bij de garage is geweest wordt de kilometerstand in een database opgeslagen. Deze standen moeten dus logisch oplopen, anders kan er geconcludeerd worden dat de kilometerteller is teruggedraaid. In sommige gevallen heeft een monteur een fout gemaakt bij het invoeren van een kilometerstand, maar dit kun je duidelijk zien in het tellerrapport.  
Als je op zoek gaat naar een diesel, dan hoeft een hoge kilometerstand geen bezwaar te zijn. De diesels van begin deze eeuw zijn oersterk. Bij deze diesels is eerder de carrosserie versleten dan de motor. Er zitten wel een paar rotte appels tussen, dit zijn de kleine diesels van Renault, de 1.5 DCI, deze werd bijvoorbeeld ook gebruikt in de Volvo v50 1.6D en nog een paar modellen van Citroën en Peugeot. Het probleem bij deze motor was de kleine hoeveelheid olie die in de carter past, 3,5 liter (normaliter is dit een liter meer). Als de olie bij deze motoren niet precies volgens het onderhoudsschema werd vervangen, dan kost dat de turbo. Dit is een redelijke dure reparatie, dus als je een auto met dit type motor op het oog hebt, let er dan in ieder geval op dat de olie volgens het schema is vervangen. 

De distributieriem 

De distributieriem drijft de kleppen, de nokkenas en de krukas aan, deze riem moet periodiek vervangen worden. Het is afhankelijk van het model, duur onderhoud, als de waterpomp ook wordt vervangen dan kost het ongeveer zeshonderd euro. Het is dus verstandig om te checken wanneer deze riem is vervangen, klik hier voor de intervallen. Er zijn ook een paar merken die nagenoeg altijd een distributieketting monteren en die hoeft bijna nooit vervangen te worden. BMW en Mercedes hebben bijna altijd een distributieketting. 

De koppeling

De koppeling is een ander punt om goed op te letten tijdens een proefrit. Als de koppeling slipt, dan is deze aan vervanging toe en dit is tevens een kostbare reparatie. Er zijn meerdere manieren om te achterhalen of de koppeling nog in orde is. De eerste en meest simpele methode om dit doen is door te voelen in het koppelingspedaal hoe hoog deze aangrijpt. Als de koppeling laat aangrijpt, dan kan deze versleten zijn. Een andere methode is om bij constante snelheid het gaspedaal volledig in te trappen, als de auto toeren maar geen snelheid gaat maken dan wijst dit ook vaak op een versleten koppeling. 
Gerelateerd aan de koppeling is het vliegwiel. Een vliegwiel helpt mee om de motor van de auto soepel te laten ronddraaien. Naast een regelmatig draaiende motor voorkomt een vliegwiel mechanische slijtage aan de koppeling, versnellingsbak en aandrijfassen. Als een vliegwiel versleten is merk je dit meestal direct na het starten van de auto. De auto begint dan te schudden en soms hoor je een schurend geluid. Over het algemeen gaat het vliegwiel wel veel langer mee dan de koppeling. 

Banden en remmen 

De banden en remmen zijn natuurlijk van levensbelang en dienen ten alle tijden in goede technische staat te verkeren. Maar versleten banden en remmen hoeven niet direct een reden te zijn om een auto niet aan te schaffen. Tegenwoordig koop je nieuwe schijfremmen plus blokken voor nog geen honderd euro. Een gerenommeerde garage moet deze nieuwe onderdelen binnen een uur kunnen monteren. Het zelfde geld voor banden, een band in het middensegment kost rond de vijftig euro, dus die kosten zijn te overzien. 

De carrosserie van een auto

Hoewel de carrosserie van auto’s steeds beter wordt behandeld, kan roest nog steeds vervelend zijn, zowel technisch als esthetisch. Met name roest aan het subframe en of dorpels kan er voor zorgen dat de auto niet door de APK heen komt. Het is daarom verstandig bij het aankopen van een youngtimer om ook even onder de auto te kijken en de randen onder de deuren te inspecteren op roest. Sommige merken zoals Mercedes hebben heel veel last van roestvorming. Deze problemen hielden aan tot 2006, daarna werd het significant beter, maar een auto uit 2006 is natuurlijk nog geen yountimer. Volvo’s en Audi’s hebben een stuk minder last van het bruine monster. Bij BMW’s is er een minder duidelijke lijn te ontdekken, sommige 5 series hebben nergens last van, maar bij andere zitten er rond de spatborden veel blaasjes en beginnende roestplekken. Als je naar Franse youngtimer kijkt dan valt het met de roest meestal wel mee, in het begin van de deze eeuw had bijvoorbeeld Peugeot corrosie goed onder controle. 

Auto’s met een schade verleden    

Als je geen getraind oog hebt kan het lastig zijn om een schades uit het verleden te herkennen. Vaak zie je het aan kleine kleurverschillen in de lak en naden die net niet helemaal goed aansluiten. Er moet wel gezegd worden dat wanneer een schade professioneel hersteld is, dit geen reden hoeft te zijn om de auto niet te kopen. 
Het is daarnaast ook mogelijk om een schaderapport op te vragen, alleen is de RDW van mening dat schades niet altijd worden vermeld. De RDW schrijft het volgende: 


Vanaf 1 juli 2018 biedt de RDW in de open voertuigdata niet meer de actuele WOK-status aan. Daarmee wil de RDW tegengaan dat de historie van WOK-statussen gebruikt wordt om het schadeverleden van een voertuig weer te geven. Door op deze manier schade-informatie te verzamelen wordt de consument misleid.  

Lees het volledige bericht op de website van het RDW – https://www.rdw.nl/over-rdw/nieuws/2018/wok-status-niet-meer-in-open-voertuigdata

Een schade achterhalen is dus niet zo eenvoudig. Als je er echt zeker van wilt zijn dat jouw auto in spe geen schade heeft gehad, dan kun je het best een onafhankelijke aankoopkeuring laten doen. 

Youngtimer importeren 

Als je een youngtimer wil importeren uit bijvoorbeeld Duitsland, dan heb je veel meer keuze. Naast het grotere aanbod zijn de kilometerstanden van diesels in Duitsland vaak lager. Dit komt omdat het verschil in wegenbelasting tussen benzine’s en diesel’s in Duitsland veel kleiner is. Het is voor Duitsers dus veel sneller rendabel om een dieselauto te kopen.  
De BPM die je moet betalen bij het importeren van youngtimer is verwaarloosbaar omdat deze per jaar minder wordt. Na 15 jaar betaal je nog maar een paar procent van het oorspronkelijke BPM bedrag. 
Autoweek heeft een handige tool ontwikkeld om de rest BPM te berekenen: https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/

Er kleven natuurlijk ook wel een paar nadelen aan het importeren van een youngtimer en de belangrijkst is misschien wel tijd. Als je op zoek bent naar een auto van 15 jaar oud, dan is de kans reëel dat je meerdere exemplaren moet bekijken alvorens je een exemplaar hebt gevonden die volledig aan de eisen voldoet. Als je hiervoor steeds naar Duitsland moet rijden kan het uiteindelijk een dure exercitie worden. 
Daarnaast kan de communicatie een probleem zijn en willen niet alle particuliere hun auto laten exporteren omdat ze hier niet bekend mee zijn. 

Op autoscout24 kun je aanbod van youngtimers in Duitsland bekijken, de link is een zoekopdracht voor BMW 5-series vanaf 2001 tot 2005.  

Youngtimer leasen

Leasen is mede door de vele private lease aanbieders in opkomst. Een youngtimer leasen is mogelijk, maar het gaat dan wel om een financial lease contract. Dit wil zeggen dat alleen het aankoopbedrag wordt gefinancierd en je zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud, de MRB en de verzekering. Een full operational lease constructie zijn wij nog niet tegengekomen. Er kunnen zich bij een youngtimer natuurlijk uiteenlopende problemen voordoen die het vaststellen van een maandelijks leasebedrag lastig zo niet onmogelijk maakt. Daar en tegen kun je voor rond de vijf duizend euro een perfecte youngtimer vinden waardoor leasen in de meeste gevallen niet nodig is.    

Volvo als Youngtimer 

volvo v70 youngtimer r

Volvo v70 youngtimer R

Een Volvo is een populaire youngtimer. Dit komt door het betrouwbare en veilige imago. Er zijn vanaf 2000 meerdere modellen die in aanmerking komen als youngtimer, waarbij de V70 het populairste model is.
Dit model staat als zeer betrouwbaar bekend en is geleverd met zowel benzine, diesel als LPG motoren. De 2.4 benzine variant wordt ook gebruikt in de lpg varianten en kent geen grote problemen. Het verbruik van deze benzine motor is in de variant zonder turbo acceptabel, 1:11/12. Als je voor een automaat kiest dan kun je daar een kilometer aftrekken per liter aftrekken. 
De wel bekende D5 diesel is een uitmuntende 5 cilinder common rail diesel. Dit blok combineert een zuinig verbruik met veel kracht en doet zijn werk zeer beschaafd zonder luidruchtig te worden, absoluut een aanrader. Het verbruik van de D5 is met een automaat ongeveer 1:15/16, met een handbak kun je zelfs gemiddeld 1:18 halen, niet slecht voor een auto van boven de 1500 kg. Dit is misschien ook wel net het nadeel van deze auto, hij is zwaar en als je dan voor diesel kiest is de wegenbelasting onaangenaam hoog. Je moet dan dus veel kilometer rijden om een diesel te kunnen rechtvaardigen.   

Een ander een model waar mensen niet snel aan denken is de V40 fase 2 vanaf 2001 tot 2004. Deze in Nederland geproduceerde Volvo is zeer betrouwbaar en rijdt prettig en is zuinig. De 1.9 diesels in dit model zijn afkomstig van Renault (DCI) en zeer betrouwbaar. Daarnaast is het verbruik van deze diesel zeer aangenaam, 1:18/19 is goed haalbaar. Dit type diesel heeft ook een common rail systeem, maar zijn niet zo geraffineerd als de D5. Dit is met name te merken bij optrekken, ze maken gewoon iets meer lawaai, maar op de snelweg heb je hier geen last van. Ze zijn bijna altijd uitgerust met cruise control, climate control, airbags rondom, elektrische ramen  en spiegels. Als je naar dit type op zoek gaat, probeer dan een sport te bemachtigen. Deze zien er met de 17 inch arcadia velgen, side skirts en zwarte gril moderner uit. 

Uiteraard zijn er meer Volvo modellen die in aanmerking komen als yountimer. De S80 bijvoorbeeld, een echte limousine die het moest opnemen tegen de grote Duitsers van die tijd. Dit model kent echter iets meer problemen dan de V70 en het interieur is minder slijtvast waardoor hij in onze ogen minder geschikt is als youngtimer. Het kleine broertje van de S80, is de S60 en heeft een net wat sportiever uiterlijk. De kwaliteit is vergelijkbaar met die van de V70, het enige nadeel van de S60, is het gewicht. Dit kleinere model weegt nagenoeg net zoveel als een V70 en S80 en heeft hierdoor ook een vergelijkbaar verbruik. De motoren zijn erg vergelijkbaar, hoewel de S80 ook nog met twee 6 cilinders werd geleverd, de T6 en de 2.9. 
Tot slot is de V50 en de sedan variant, de S40 inmiddels ook in te zetten als youngtimer. Deze modellen zijn gebouwd op het platvorm van de Ford Focus uit die tijd en sturen zoals een ford betaamt erg goed. Ze zijn niet heel ruim en sommige mensen zijn niet gecharmeerd van het interieur, maar dit is natuurlijk puur persoonlijk. De meeste motoren geleverd in deze modellen zijn erg betrouwbaar, met uitzondering van de 1.6 D, zoals eerder geschreven staat hebben deze motor een te klein oliereservoir waardoor de turbo’s nog wel eens stuk gaan. De 2.0D met de handgeschakelde 6bak is een stuk betrouwbaarder en heeft daarom onze voorkeur om als youngtimer te fungeren.      

BMW als Youngtimer

bmw 5serie e39 youngtimer

BMW 5-serie e39 Youngtimer

BMW is in Nederland binnen het hoge segment het best verkochte merk, in 2018 verkocht BMW ruim 20 000 auto’s. Mercedes en Audi verkochte beduidend minder auto’s in 2018. Deze populariteit dankt BMW aan haar rijeigenschappen en voortreffelijke motoren. Hoewel er geen verkoopcijfers bekend zijn specifiek voor youngtimers, is het merk in dit segment ook mateloos populair. 

De 5-serie en dan met name het e39 model wordt vaak ingezet als yountimer. Deze 5-serie krijgt wel eens de titel “beste 5-serie ooit gebouwd” dit komt door het uitstekende onderstel (sportief/comfortabel) en de fijne 6 cilinders. Bij dit model is het wel aan te raden om voor het facelift type te gaan vanaf 2000. Deze hebben een minder gedateerd interieur, en hebben minder last van roest. Het motoraanbod is breed, de 530d common rail is snel, zuinig en stil, een aanrader dus. Daarnaast is de 525d ook een uitstekende motor voor deze auto. De 520d met handbak en 136 pk is geen strepen trekker, maar wel extreem zuinig, met deze auto is 1:18/19 goed haalbaar. De benzine varianten beginnen bij de 520 en zijn allemaal 6 cilinders. Daarnaast zijn er nog drie 8 cilinders, 535, 540 en de M5. De e39 staat als betrouwbaar te boek en de diesels kunnen extreem hoge kilometerstanden aan. Problemen bij ons bekend zijn gerelateerd aan het koelsysteem, bij diesels worden de injectoren op hoge leeftijd wel eens minder. Dit is te herkennen aan rook ontwikkeling bij met name een koude start. De opvolger van de e39 de e60 kent meer elektronische problemen en heeft daarom niet onze voorkeur.  

Als je een maat kleiner wil, dan kom je uit bij de e46, deze 3 serie was aan het begin van deze eeuw mateloos populair, en niet zonder reden. Het onderstel is een goede mix tussen sportief en comfort, daarnaast zijn de motoren betrouwbaar en zuinig. De e46 is in verschillende carrosserie varianten geleverd, waarbij de coupe naar onze mening het best is geslaagd. Het compact-model is een beetje een buitenbeentje, veel mensen vinden het design niet mooi, maar dit blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Het grootste probleem bij deze drie serie is roest. Als ze op leeftijd raken dan ontstaat er vaak roest bij de spatborden en dorpels. 

Naast de bovengenoemde modellen worden 7 series en het X5 model ook nog wel eens ingezet als youngtimer. Het nadeel van deze modellen zijn de gebruikerskosten, zowel een 7-serie als een X5 zijn aardig dorstig. Een X5 3.0d verbruikt al snel 1:11/12 en de MRB is hoog waardoor het voordeel van de yountimer regeling als sneeuw voor de zon verdwijnt.    

Mercedes als Youngtimer

mercedes e klasse als youngtimer

Mercedes e klasse als Youngtimer

Een Mercedes wordt ook vaak gebruikt als youngtimer. De modellen van Mercedes zijn betrouwbaar en zijn met veel verschillenden motoren geleverd. De onderstellen zijn goed uitgebalanceerd en neigen meer naar comfort dan sportiviteit. De (W203) C-klasse is een populaire youngtimer. Dit model werd in juli 2000 geïntroduceerd en werd geleverd met benzine en diesel varianten met zowel 4 als 6 cilinder motoren. Mercedes leverde de 4 cilinder benzine met en zonder compressor, de varianten met compressor zijn net wat soepeler en niet minder zuinig en genieten daarom onze voorkeur. De diesels werden onder de naam CDI op de markt gebracht, deze common rail diesels zijn zeer betrouwbaar. Ze zijn echter minder snel en zuinig dan de diesels van BMW. Het enige grote nadeel van de W203 is roest, dit model heeft extreem veel last van roest rond de spatborden. Als je een exemplaar tegenkomt die geen roest heeft dan is deze waarschijnlijk al een keer behandeld en zul je dit aankomende jaren waarschijnlijk nog wel een paar keer moeten herhalen. Andere problemen waar je op moet letten zijn: 

  1. Valeo Radiatoren:
    Als deze aan het overlijden is zijn deze symptomen merkbaar; een dreunend / brommend geluid bij ongeveer 1200 – 2500 toeren per minuut, evenals een schok bij voorzichtig accelereren.
  2. SAM module (signaalverwervingsmodule):
    Een defecte SAM kan een enorme elektrische hoofdpijn geven. Symptomen kunnen zijn: brandstofmeter werkt niet, lichten werken niet, constant knappende zekeringen, problemen met de sleutels die niet opladen, achterlichten blijven branden, dashboardknoppen die niet reageren. Erg verveld natuurlijk dus. De kosten van een nieuwe module liggen rond de 250,- euro.
  3. Ophangrubbers voor:
    De rubbers in de voortrein slijten bovengemiddeld snel. Dit is te herkennen wanneer je over een verkeersdrempel rijdt. Er is dan een “klonk” geluid hoorbaar.
  4. Olie in bedrading/ECU: Dit komt sporadisch voor, maar kan grote problemen veroorzaken. Als de cilinderkop sweet, dan kan olie in de ECU belanden wat weer problemen veroorzaakt aan de MAF. Controleer dus even goed of de Mercedes geen olie sweet bij de cilinderkop. Even de afdekkap van de motor halen is dan wel aan te raden, anders zie je niks. 


De E-klasse is ook een populaire youngtimer, de W210 die tussen 1996 – 2002 werd geproduceerd verdwijnt wel steeds meer uit het straatbeeld, omdat er veel zijn geëxporteerd. Haar opvolger de W211 werd in 2003 geïntroduceerd en is dus inmiddels een youngtimer. De W211 is een echte kilometervreter en de rijeigenschappen zijn met name afgesteld op comfort. Deze Mercedes is geleverd met een breed scala aan motoren, waarbij de lichtste motor een 1.8 compressor is met 163 pk. Deze motor is ondanks de bescheiden inhoud aardig vlot, met de handbak doet ze de sprint van 0-100 km/h onder de 10 seconden en ligt de topsnelheid op een indrukwekkende 230 km/h. Het verbruik is redelijk te noemen met 1:11/12. 
De W211 heeft gelukkig een stuk minder last van roest dan haar voorganger. Enkele andere problemen die zich wel eens voordoen zijn: 

  1. Luchtvering (meestal achterwielophanging) 
    De luchtzakken kunnen lucht lekken, waardoor de ene kant iets lager kan gaan liggen. Als de auto langere tijd stil heeft gestaan, kan de auto lager zakken totdat de auto weer wordt gestart. Als de auto niet stijgt, kan dit erop duiden dat er een probleem is met de pomp en of luchtzakken. 
  2. SBC-pomp (Sensotronic-rembediening)
    Het is een geweldig innovatieve uitvinding van Mercedes Benz, maar kan dure reparaties veroorzaken. Meestal ontstaan er problemen tussen de  200.000 tot 300.000 pedaalbedieningen. Als de SBC-pomp is vervangen, moet er een geel label en een datum op het onderdeel staan. Wees voorzichtig als dit deel ouder is dan 10 jaar of nooit is vervangen!
  3. Valeo Radiator
    Een defecte Valeo Radiator is geen duur onderdeel om te vervangen, maar als het niet wordt gerepareerd, dan kan dit leiden tot dure reparaties. Een belangrijk gevolg zou een defecte Valeo-lekkende Glycol in de transmissie zijn! Even opletten dus of deze al eens is vervangen is en wat de algemenen staat is.