030 2378077 [email protected]

BMW probeerde in 1994 voor het eerst de hatchback markt te veroveren met de 3-serie compact, maar dit ondergewaarde model kon niet tippen aan de verkoopcijfers van de Audi A3 en de Volkswagen Golf. Gelukkig liet BMW zich niet ontmoedigen en lanceerde in 2004 de door Chris Bangle ontworpen 1-serie. Deze moest de concurrentie aangaan met de Audi A3 en de verrassend populaire Alfa Romeo 147.  

Achterwielaandrijving 

Terwijl andere hatchbacks voor- of vierwielaandrijving hebben, stuurt de BMW 1-serie zijn kracht naar achteren. Hierdoor heeft is hij meer in balans en stuurt hij messcherp. Daarnaast kunnen hebben auto’s met achterwielaandrijving meer tractie. Een nadeel van deze constructie is dat het veel ruimte kost wat ten koste gaat van de interieurruimte. Hoewel de Alfa Romeo 147 goed stuurde was de BMW hem op bochtige wegen toch de baas. 

Stevig geveerd

De BMW 1 serie is stevig geveerd, waardoor hij op slecht wegdek kan bonken. in het door mij gereden exemplaar zaten wel 18 inch velgen en vrij brede banden. Waarschijnlijk heeft de 1- serie minder last van bonken met de standaard 16 inch velgen. De stevige afstelling is natuurlijk BMW eigen en komt een sportieve rijstijl ten goede. Op de snelweg is er naar mijn inziens goed te leven met de afstelling, alleen bij slecht wegdek is het even oncomfortabel.  

De Stoelen en zitpositie van de 1-serie

Deze BMW werd natuurlijk geleverd met verschillende zetels, van sport tot comfort. We beoordelen nu de standaard varianten en deze geven voldoende steun en het zitgedeelte is lang genoeg. Daarnaast zijn er voldoende stoel- en stuurwielverstelling mogelijk om de meeste mensen een comfortabele rijpositie te laten vinden. Is de duurdere uitvoeringen zit elektrisch verstelling van de stoelen incl. 5 geheugenopties, makkelijk als er meerdere mensen in de auto rijden.  

Problemen en aandachtspunten BMW 1-serie 

Advies voor kopers Waar moet ik op letten bij een gebruikte BMW 1 Serie hatchback?

Controleer het papierwerk om er zeker van te zijn dat de auto waarin je geïnteresseerd bent regelmatig onderhouden is. Controleer ook altijd even de velgen, als er veel stoeprandschade op zit kunnen er meer onderdelen onder geleden hebben. 

Deurgreep problemen

Let er op dat de deurgrepen terugkeren naar de juiste positie wanneer je ze loslaat – als ze uitsteken, moet zowel de hendel als de vergrendeling vervangen worden om het probleem op te lossen.

1-serie benzine

Als u een benzine 1-serie koopt, luister dan goed naar de motor, loopt deze ruw (dieselachtig) of de motor temperatuur pingelt en of er is een benzinegeur in de auto aanwezig? Deze signalen kunnen wijzen op een defect aan de bobine.

Versnellingsbakken 

Helaas is BMW er nooit helemaal in geslaagd om foutloze versnellingsbakken te produceren. Als het moeilijk is om de juiste versnelling te selecteren of de pook trilt extreem (ze trillen allemaal wel een beetje) tijdens stationair draaien en tijdens het rijden, dan zou beter even verder kunnen kijken. Het vervangen van een versnellingsbak is natuurlijk een dure aangelegenheid.

Andere problemen:

  • ECU’s van benzinemotoren die uitvallen, 
  • ramen die dichtslaan, 
  • airbagstoringen 
  • het genereren van een waarschuwingslampje op het dashboard
  • probleem met de elektronische stabiliteitscontrole, waardoor deze wordt uitgeschakeld.

De 1-serie is het onderwerp geweest van enkele terugroepacties: voor een probleem met de achteras, een probleem met de bekrachtigde remmen, een mogelijke fout met de zijairbags en gordelspanners, en het risico dat sommige diesels in brand vliegen. In elk geval was het aantal betrokken auto’s echter klein en de verschillende reparaties zouden inmiddels moeten zijn uitgevoerd.

Is een gebruikte BMW 1 Series betrouwbaar?

Gemiddeld genomen heeft de 1-serie minder elektrische problemen in zijn klasse en zul je pech hebben als er binnen de eerste 160.000 kilometer grote motor-, versnellingsbak- of ophanging problemen optreden. Daarna wordt het een kwestie van goed onderhoud. Slijtage onderdelen zoals een koppeling, schokbrekers en multiriemen zijn vaak na 10 jaar wel een keer aan de beurt.  

Welke gebruikte BMW 1-serie moet ik kopen?

De BMW 1-serie was oorspronkelijk alleen beschikbaar als vijfdeurs, maar de driedeurs versie kwam in 2007. Dit viel samen met een milde facelift en de introductie van krachtige, maar zuinige motoren.

Het 113 pk sterke 116i-benzinemodel heeft net genoeg vermogen, maar werd in 2007 aanzienlijk verbeterd, toen het vermogen werd verhoogd tot 120 pk. De 118i met 127 pk (later 141 pk) is echter veel pittiger en de 120i is nog beter. Het hoogtepunt van het assortiment is de zescilinder 130i, wel iets minder zuinig natuurlijk en wat zwaarder in de neus. 

Er zijn veel meer diesel aangedreven auto’s op de gebruikte markt en de 118d met 120 pk (later 141 pk) is een geweldig compromis tussen vermogen en zuinigheid. Het is zelfs onze favoriete 1-serie.

Vanaf de lancering was er ook de 161bhp (later 175bhp) 120d, die krachtig en toch soepel is. Medio 2007 werd de prestatiegerichte 201bhp 123d geïntroduceerd en begin 2009 ging de superefficiënte  116d in de verkoop.

Conclusie

Hoewel men in het begin een beetje moest wennen aan het design van de BMW 1-serie, is deze inmiddels bij het grote publiek erg populair geworden. Dit komt door de genoemde rijeigenschappen, de uitstekende motoren en natuurlijk het imago van dit Duitse merk. Onze voorkeur gaat bij het kopen van een occasion altijd uit naar een auto in originele staat. Dit geldt helemaal voor de 1-serie, als er te grote velgen opzitten of ander upgrades die afbreuk doen aan de auto, laten wij hem meestal staan. Tot slot is het fijn als er inzage is in de rekeningen van onderhoud uit het verleden.