Volvo verwierf in het verleden bekendheid met grote, veilige en comfortabele modellen. In het verleden werd alleen de Volvo 480 in het compacte segment verkocht. Met de introductie van de Volvo C30 in 2006 kwam Volvo weer met een compact model. De Volvo C30 is opvallend gestyled en goed om mee te rijden. Dit komt omdat hij veel onderdelen deelt met de goed sturende Ford Focus. De Volvo C30 is redelijk verkocht in Nederland, maar kon niet tippen aan de bijvoorbeeld de Golf 6. Waarschijnlijk heeft dit deels te maken met het uitblijven van een 5-deurs variant. Dat is jammer, want de C30 heeft veel te bieden, niet in de laatste plaats uitstekende veiligheidsniveaus, goede bouwkwaliteit en de meeste modellen zijn ook goed uitgerust. De C30 kwam ook met een aantal uitstekende motoren, van mild tot wild. De kleine kofferbak, de beperkte beenruimte achterin en het gebrek aan beschikbaarheid van een vijfdeurs optie maakten de C30 echter voor niet voor iedereen een serieuze optie. Door deze nadelen kun je tegenwoordig voor relatief weinig geld een Volvo C30 aanschaffen. Natuurlijk heeft elke auto een aantal veel voorkomende problemen, de Volvo C30 is hier geen uitzondering op.  Hieronder staan de meest voorkomende problemen bij de Volvo C30. 

Problemen Volvo C30 

  • Windgeruis van sommige vroege auto’s kan een probleem zijn, meestal vanwege het ontwerp van de buitenspiegel; het kan worden opgelost.
  • De airconditioning stopt met werken wanneer de condensor uitvalt, hoewel systeem lekken ook niet ongebruikelijk zijn.
  • Grote velgen op sportieve C30’s krijgen gemakkelijk stoeprandschade. Dit komt door de onoverzichtelijke carrosserie.  
  • De focus ligt op stijl in plaats i.p.v. van praktisch gebruik; de C30 kan niet meer dan vier personen vervoeren, aangezien er geen vijfde zitplaats is.
  • Deurbekleding panelen kunnen piepen of kraken, dit oplossen kan een tijdrovende klus zijn.
  • Als je veel in het donker rijdt, is het de moeite waard om een ​​auto met xenon verlichting te kopen, aangezien de standaard verlichting niet zo goed is.
  • Voorruiten zijn gevoelig voor steenslag en barsten; kijk of het al is vernieuwd.
  • De 1.6 diesel motoren, zijn niet slecht maar hebben altijd volgens het onderhoudsschema nieuwe olie nodig. Controleer dit, anders kan de turbo het eerder begeven dan je verwacht. 
  • De meeste modellen zijn uitgerust met een distributieriem, check of deze vervangen is.
  • De 1.6 benzinemotor vinden wij te licht voor deze Volvo, de 1.8 voldoet prima. 

Plus en min-punten van deze compacte Volvo

Zoals je van een Volvo mag verwachten is het veiligheidsniveau extreem goed. De NCAP gaf deze auto 5 sterren en scoorde op veel onderdelen de maximale score. Daarnaast is de bouwkwaliteit gewoon goed waardoor de Volvo op leeftijd mooi blijft. Het motorgamma is goed, waarbij de 1.8 benzine en de 2.0 diesel onze voorkeur geniet. Dit zijn mooi uitgebalanceerde motoren met voldoende power en gaan ook relatief zuinig met brandstof om. De kleine kofferbakruimte en het uitblijven van een 5-deurs kunnen voor een mensen een reden zijn om deze leuke Volvo links te laten liggen. Dit zie je ook weer terug in de aanschafprijs, deze is op de occasionmarkt interessant.  

nl_NLNL