Toyota Home

Handige informatie over dit Japanse merk

Het ontstaan van Toyota

De geschiedenis van Toyota begon in 1933 met het bedrijf als een divisie van Toyoda Automatic Loom Works gewijd aan de productie van auto’s onder leiding van de zoon van de oprichter, Kiichiro Toyoda. Kiichiro Toyoda was in 1929 naar Europa en de Verenigde Staten gereisd om de productie van auto’s te onderzoeken en was begonnen met het onderzoeken van benzinemotoren in 1930. Toyoda Automatic Loom Works werd aangemoedigd om auto-productie te ontwikkelen door de Japanse overheid, die de productie van binnenlandse voertuigen nodig had vanwege de oorlog met China. In 1934 produceerde de divisie haar eerste Type A-motor, die werd gebruikt in de eerste Model A1 personenauto in mei 1935 en de G1-truck in augustus 1935. De productie van de Model AA personenauto begon in 1936. Vroege voertuigen vertonen een opvallende gelijkenis naar de Dodge Power Wagon en Chevrolet.

Hoewel de Toyota Group tegenwoordig het best bekend staat om zijn auto’s, bevindt hij zich nog steeds in de textielsector en maakt het nog steeds automatische weefmachines, die nu worden geautomatiseerd, en elektrische naaimachines die wereldwijd verkocht worden.

Database Toyota

In de overzichten hieronder staan veel handige onderhoudsintervallen en tips over de meest recente Toyota modellen. De intervallen en richtlijnen zijn slechts een indicatie, er kunnen omstandigheden optreden waardoor een garage een ander advies geeft.

Wanneer distributieriem vervangen Toyota

De distributieriem of ketting is essentieel voor (bijna) elke verbrandingsmotor, zonder enige vorm van distributie kan er geen verbranding ontstaan. Dit komt omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de nokkenas, de krukas en de kleppen door middel van deze riem of ketting worden aangedreven. Sommige modellen van Toyota hebben een distributieriem welke periodiek vervangen moet worden. Hieronder per model de bij ons bekende intervallen: