Audi Home

Handige informatie over dit Duitse merk

Het ontstaan van Audi

Het ontstaan van Audi is best ingewikkeld en gaat terug tot het begin van de 20e eeuw. De initiële ondernemingen (Horch en de Audiwerke) werd opgericht door ingenieur August Horch; en twee andere fabrikanten DKW en Wanderer. Deze bedrijven richtte Auto Union in 1932 op.

Het moderne tijdperk van Audi begon in de jaren zestig toen Auto Union werd overgenomen door Volkswagen van Daimler-Benz. Na de relaunch, kwam Audi in 1965 met de introductie van de Audi F103-serie. Later fuseerde Volkswagen Auto Union met NSU Motorenwerke en werd in 1969 de huidige vorm van het bedrijf gecreëerd.

De bedrijfsnaam is gebaseerd op de Latijnse vertaling van de achternaam van de oprichter, August Horch. “Horch”, wat in het Duits “luisteren” betekent, wordt in het Latijn “audi”. De vier ringen van het Audi-logo vertegenwoordigen elk één van de vier autobedrijven die samen Audi’s oprichtte. De slogan van Audi is “Vorsprung durch Technik. Audi USA gebruikte echter de slogan “Truth in Engineering” van 2007 tot 2016 en heeft de slogan sinds 2016 niet meer gebruikt. Audi is samen met BMW en Mercedes-Benz wereldwijd één van de best verkochte luxe automerken.

Database Audi

In de overzichten hieronder staan veel handige onderhoudsintervallen en tips over de meest recente Audi modellen. De intervallen en richtlijnen zijn slechts een indicatie, er kunnen omstandigheden optreden waardoor een garage een ander advies geeft.

Wanneer distributieriem vervangen Audi

De distributieriem of ketting is essentieel voor (bijna) elke verbrandingsmotor, zonder enige vorm van distributie kan er geen verbranding ontstaan. Dit komt omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de nokkenas, de krukas en de kleppen door middel van deze riem of ketting worden aangedreven. Veel Audi’s hebben een distributieriem, welke periodiek vervangen moet worden. Hieronder per model de bij ons bekende intervallen: