De Renault Clio is al meer dan 30 jaar een van de meest populaire kleine auto’s in Nederland. Het model, dat inmiddels in de vijfde generatie zit, is verkrijgbaar met drie of vijf deuren. Vanaf de derde generatie was er ook een stationwagen (sinds 2008) beschikbaar. Soms concurreert de Clio zelfs met de Volkswagen Golf: in februari 2020 was de kleine Fransman de bestverkochte auto van Europa. In 2018 stond de Clio op nummer 2 als meest verkochte auto in Nederland. Deze populariteit is vooral te danken aan de moderne uitstraling, de innovatieve techniek en de lage prijs, maar helaas schort het nog wel eens aan de betrouwbaarheid. Sinds de première in 1990 schitterde de Renault Clio herhaaldelijk met tal van mankementen, zwakke punten en terugroepacties. Je kunt soms dingen uit het oog verliezen. Om deze reden hebben we een gedetailleerd overzicht samengesteld van de nieuwste Renault Clio-modellen en hun respectievelijke probleemgebieden. Op deze pagina een opsomming van veel voorkomende problemen. Mochten er punten missen dan horen we het graag via het reactie formulier onderaan deze pagina zodat we de pagina kunnen aanvullen.
Problemen Renault Clio V (vanaf 2019)
In maart 2019 presenteerde de Franse autofabrikant de vijfde generatie Renault Clio. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwste serie wat korter en platter, waardoor het model nog sportiever en moderner oogt. Desalniettemin is de beschikbare ruimte in het interieur gegroeid door de grotere wielbasis. Er is keuze uit verschillende uitrustingslijnen, evenals aandrijvingen met benzine en diesel. Er is ook een hybride model beschikbaar.
Elektronicaproblemen zijn niet ongewoon
Moderne technologie heeft zijn valkuilen. En dat blijkt ook uit de Renault Clio V. Het is niet ongebruikelijk dat de eigenaren van de kleine Fransman klagen over verschillende elektronische problemen die het systeem verlammen en de functionaliteit ervan beïnvloeden. Of het nu gaat om een complete storing van het multimediasysteem, foutieve berichten van de noodrem assistent of problemen met het start-stopsysteem: de Clio doet vaak wat hij wil. Ook de achteruitrijcamera werkt niet altijd. Soms helpt een software- of GPS-update in de werkplaats, maar soms ligt het ook aan een zwakke batterij die de problemen veroorzaakt.
Terugroepactie: probleem met de versnellingsbak?
Begin 2020 kondigde Renault een mogelijk probleem aan met de stop/rem-schakelaar op de geautomatiseerde versnellingsbak van de Clio. Door een storing was het mogelijk om van P naar R te schakelen ondanks dat de rem niet geactiveerd was. In Duitsland moesten zo’n 240 voertuigen naar de werkplaats, waar de bijbehorende schakelaar werd gecontroleerd en indien nodig vervangen.
Problemen met Renault Clio IV (2012 tot 2020)
In tegenstelling tot zijn voorgangers was de Renault Clio IV alleen verkrijgbaar als vijfdeurs. Het stationwagenmodel (Clio Grandtour) werd gelanceerd in maart 2013. De Franse kleine auto gebruikte het Renault-Nissan-platform B als technische basis, die ook in de vorige modellen werd gebruikt, maar werd herzien voor de vierde generatie. Een facelift in 2016 bracht enkele aanpassingen met zich mee, waaronder de moderne LED-koplampen. Vooral de Renault Clio RS is populair, met zijn turbobenzinemotor die tot 200 pk levert.
Net als bij de voorganger zorgt de asophanging ook bij de vierde generatie voor problemen. De remmen staan al enkele jaren bekend als een zwak punt en daar is nu ook de emissietest aan toegevoegd. Uit de reacties van talloze Clio-bezitters is gebleken dat er kritiek is op de algehele bouwkwaliteit van deze auto. Van krakende stoelen tot lakbeschadigingen bij levering tot scherpe sierpanelen, alles komt voorbij. De prestaties van de kachel laten volgens veel Renault-rijders te wensen over. Riemtongen kunnen bij onzorgvuldig gebruik krassen op het plastic veroorzaken en veelzijdige ratelende geluiden tijdens het rijden maken de lijst met gebreken compleet.
Terugroepactie: van remslangen tot rugleuningen
De Renault Clio IV heeft talloze terugroepacties gehad. De remslangen liepen het risico om beschadigd te raken waardoor Clio-rijders de werkplaats moesten bezoeken. Het was mogelijk dat de remslangen schuurden op de voorste wielkastvoeringen als ze niet goed waren gemonteerd. Daarnaast was niet uit te sluiten dat de remschoenen zouden bewegen bij het aantrekken van de parkeerrem en dat de zuigers los zouden komen van de remcilinder.
Een andere terugroepactie had betrekking op de speciale modellen Renault Clio RS en Renault Clio GT. Bij deze voertuigen kan het bovenste deel van de dakspoiler losraken en zo een gevaar vormen voor andere weggebruikers. Ook de rugleuning van de achterbank zorgde voor zorgen. Bij een ongeval kon niet worden uitgesloten dat de scharnieras in het frame van de achterbank zou breken, waardoor het risico op letsel voor de inzittenden zou toenemen. De breuk van de bevestiging van de rechter voorremklauw, het falen van de koplamphoogtecorrectie en mogelijke schade aan de voorwielnaven waren ook de redenen voor verdere terugroepacties. Daarmee staat de Clio IV er niet goed op maar als het goed is zijn veel van deze problemen opgelost door de terugroepacties.
Problemen met Renault Clio III (2005 tot 2013)
In 2005 zette Renault het succesverhaal van de Clio voort met de derde serie. Het model was leverbaar met drie en vijf deuren en werd in 2008 voor het eerst aangevuld met een stationwagen (Clio Grandtour). In hetzelfde jaar volgde een smalle facelift, die vooral nieuwe motoren en een aanpassing van de talrijke uitrustingslijnen omvatte. In mei 2009 volgde een uitgebreide facelift om de Renault Clio aan te passen aan de huidige designlijn van de Fransen. Net als de opvolger kwam er in de derde generatie een sportieve variant. De Renault Clio RS bracht maar liefst 201 pk op het asfalt.
Het chassis als zwak punt
Het onderstel van de Renault Clio III staat bekend als een groot zwakte punt. Defecten aan de schokdempers zijn niet ongewoon en worden ook regelmatig bekritiseerd tijdens de hoofdinspectie. Met toenemende kilometers nemen de problemen gestaag toe. De vorming van roest is ook een groot probleem bij oudere voertuigen. Goed letten op roets is dus een aanrader! Versleten as- en stuurverbindingen uiten zich door rommelende geluiden en sponzig stuurgedrag dat niet meer precies en veilig is.
Qua verlichting kan de Renault Clio III niet schitteren. Er is geen gebied waar de kleine Fransman niet de aandacht trekt. Of het nu dimlicht, richtingaanwijzers of achterlichten zijn: overal moet actie worden ondernomen! De experts van vakgarages weten te vertellen dat deze Clio ruim boven het gemiddelde zit als het om mankementen gaat. Let dus goed op de verlichting en laat dit eventueel nalopen in een garage.
Maak je geen zorgen over een storing
Als het om pechstatistieken gaat, valt de Renault Clio niet bijzonder op, dus automobilisten hoeven zich geen zorgen te maken over een plotselinge stilstand. Dit geldt met name voor voertuigen die na 2008 zijn gebouwd. Want tot dan toe stond de Clio bekend om lege accu’s, defecte krukassensoren en opvallende bobines. Diverse problemen met de motorregeling deden zich pas in het eerste jaar voor. Verder wordt de Renault Clio niet vaak gezien door de ANWB.
Het remsysteem onder kritiek
Veel Clio-rijders hebben zeggen dat het remsysteem van de kleine auto voor problemen zorgt. Nadat de eerste jaren alles goed bleef, stapelden de gebreken zich op in de jaren daarna. Hoge slijtage is maar één ding. Poreuze remleidingen, falende parkeerremmen en problemen met de remschijven zorgen voor verdere problemen, vooral tijdens de algemene inspectie. Net als de Clio IV en V is de Renault Clio III door de jaren heen niet probleemloos geweest en heeft veel terugroepacties meegemaakt. Dit omvat bijvoorbeeld de mogelijke storing van de automatische transmissie, die merkbaar is door weergavefouten of onafhankelijk schakelen. Het vervangen van de regeleenheid loste het probleem op.
De versnellingsbak zorgde vaak voor problemen. Door een verkeerde programmering van de regeleenheid kunnen de schakelprocessen van de automatische transmissie uitvallen. Bovendien leidde de vervorming van de koppelomvormer mogelijk tot schakelproblemen en zelfs tot het volledig blokkeren van de transmissie. Ook het uitvallen van de remlichtschakelaar en het blokkeren van de airco-compressor, wat zou kunnen leiden tot het scheuren van de aandrijfriem van de stuurbekrachtiging, waren de oorzaak van een terugroepactie. Verder had de derde generatie van de Renault Clio last van defecte klepspietjes, die in het ergste geval zelfs motorschade konden veroorzaken. Een controle van de klepsleutels was na enkele minuten voltooid, een noodzakelijke vervanging duurde enkele uren.
Opsomming van bekende gebreken van de Renault Clio
- elektronica problemen
- zwakke assteunen
- zwakke schokdempers
- versleten remmen
- rammelende gluiden in het interieur
- versleten stuurverbindingen
- defecten aan de verlichting
Conclusie: kleine auto, grote problemen
De Renault Clio staat niet bekend als een onbezorgde auto voor zijn eigenaren. Vooral met toenemende leeftijd neemt het aantal defecten toe. Dan begint de grote angst bij elke keuring. Zal hij het redden of moeten we nog een keer terugkomen? In veel gevallen komt het neer op de laatste optie. En dat betekent ook dat de reparatiekosten omhoog gaan. Bij het kopen van een gebruikte Clio is het de moeite waard om de bekende zwakke punten te onderzoeken. Anders kan het veronderstelde koopje snel een miskoop worden.