De Tesla Model 3, in de afgelopen jaren een ongekend populaire auto. In 2019 zelfs de meest verkochte auto in Nederland, mede dankzij de lage bijtelling. Met de volledig elektrische Model 3 zet Tesla de autowereld volledig op zijn kop en de auto is dan ook niet meer weg te denken van de Nederlandse wegen. Ook wereldwijd is deze auto één van de meest verkochte EV’s en heeft het grote publiek echt kennis kunnen maken met elektrisch rijden. Of dat ook zonder problemen ging zetten we in dit artikel op een rijtje!

Tesla Model 3 een goede keuze?

Een korte zoektocht op het internet is genoeg om vast te stellen dat de eerste modellen van de Tesla Model 3 tal van kinderziektes hadden. En de problemen werden er in de jaren die volgden niet minder op. Of het nu gaat om defecte accu’s of technische mankementen: er zijn nogal wat Tesla-bezitters die zich regelmatig ergeren aan hun auto.

tesla model 3De Tesla Model 3 werd eind 2016 aan het publiek voorgesteld en vanaf juli 2017 in massaproductie genomen. De marktintroductie in Europa vond echter pas enkele jaren later plaats, om precies te zijn in februari 2019. Dit had als voordeel dat de meeste kinderziektes al verholpen waren.

Toch klagen veel Model 3 bezitters over een auto, het is dan ook niet voor niets dat Tesla de Model 3 in de afgelopen jaren meerdere malen heeft herzien. De eerste modellen zijn in hun vorm niet meer leverbaar, aangezien niet alleen het aandrijfconcept maar ook de accucapaciteit is gewijzigd. Naast de klassieke Tesla Model 3 met achterwielaandrijving (Standard Range Plus) zijn er momenteel twee andere modellen verkrijgbaar. De Long Range en Performance, deze beschikken in de meeste gevallen over vierwielaandrijving en een grotere accucapaciteit.

Is de accu van de Model 3 het zwakste punt?

De batterij van de Tesla Model 3 wordt gezien als het zwakste punt, omdat daar herhaaldelijk problemen mee zijn geweest. Het onderwerp is echter niet op alle modellen op dezelfde manier van toepassing, omdat er verschillende batterijen worden gebruikt, afhankelijk van het bouwjaar, het productieland en model.

De eerste modellen en de basisversies uit de VS gebruiken batterijen van LG Chem, terwijl de krachtigere modellen een grotere batterij van de Panasonic Corporation gebruiken.

Vooral de lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP-batterij) van CATL, die sinds december 2020 in de geïmporteerde basismodellen uit China zit, baart zorgen. Hij valt op door tekorten in actieradius, laag laadvermogen en hoge zelfontlading. Deze accu is ook bijzonder gevoelig voor kou, wat merkbaar is bij gebruik in de winter. Tesla heeft de problemen inmiddels kunnen verhelpen met software-updates.

Bovendien zijn er vaker klachten over de accu, de problemen beginnen vaak met een foutmelding op het display die informeert over een verminderde laadcapaciteit. De batterij is daarna al vrij snel leeg, en moet vervangen worden. Uit berichten blijkt dat Tesla hier inmiddels op heeft ingegrepen en in de meeste gevallen het vervangen van de accu kosteloos heeft verzorgd.

Punten bij de APK keuring

De eerste Tesla Model 3’s zijn inmiddels hun APK datum gepasseerd en de eerste ervaringen zijn bekend. Over het algemeen komt de auto probleemloos door de keuring maar wel blijkt dat niet alle garages de nodige kennis en ervaring hebben met de techniek van de Tesla. Onder meer de ontbrekende OBDII-aansluiting, die pas sinds medio 2020 in de voetenruimte zit, zorgt voor discussies.

Ook het zware gewicht van de accu heeft gevolgen voor het chassis, wat merkbaar is aan de hoge slijtage van de draagarmen en lagers.

Niet zelden weigert ook de verlichting het te doen, dit was ook een veel gehoord probleem bij de grotere broer, de Tesla Model S.

En een typisch probleem voor elektrische auto’s: de remmen worden zelden gebruikt, wat leidt tot meer roestvorming. Ook al hoeft de remwerking er niet noodzakelijkerwijs onder te lijden, het kan geen kwaad om af en toe de remschijven door krachtiger te remmen “remvrij” te maken. Hiermee kan je voorkomen dat de remschijven/ blokken vroegtijdig aan vervanging toe zijn. Wel adviseert Tesla om iedere 2 jaar de remvloeistof te laten controleren en het interieurfilter te vervangen. Door de remklauwen elke 20.000 km te smeren kan je ook problemen voorkomen.

Problemen met defecte krikpunten

Blijkbaar hebben nogal wat voertuigen last van verbogen of gebarsten krikpunten. Wat Tesla in eerste instantie bagatelliseerde als “cosmetische schade”, zou tijdens een keuring voor serieuze problemen kunnen zorgen. Het heffen of opkrikken van een Tesla Model 3 kan namelijk aanzienlijke schade veroorzaken. Aan de onderzijde van de Tesla zit namelijk het accupakket. Hef je deze zomaar op met een autobrug of krik, dan kan het zomaar zijn dat de accu wordt beschadigd. Een reparatie is kostbaar omdat de gehele batterijmodule vervangen moet worden.

Het is dus de moeite waard om voor de volgende keuring onder het voertuig te kijken. De schade aan de krikpunten is kennelijk ontstaan ​​tijdens de productie en kan niet worden toegeschreven aan oneigenlijk gebruik van een krikpunt.

Problemen met de besturing

Er zijn ook problemen gemeld met de besturing in meerdere voertuigen die in de tweede helft van 2022 zijn gebouwd in de Duitse fabriek in Brandenburg (en deels ook in China).

Automobilisten melden dat de besturing “weerstand in kleine stappen” vertoont, vergelijkbaar met het scrollwiel op een computermuis. Het opnieuw starten van het voertuig bracht ook geen oplossing. In eerste instantie verwisselde Tesla bij enkele autobezitters de stuurinrichting, wat blijkbaar geen verbetering opleverde. Nu zou een software-update de ongebruikelijke weerstand op het stuur moeten verhelpen.

Ervaringen Tesla Model 3 bezitters

Maar wat zeggen de Model 3 rijders zelf? Dat is natuurlijk vaak de beste graadmeter. De meest voorkomende kritiekpunten die ons werden genoemd waren diverse mankementen bij aflevering, voornamelijk lakschade en schade aan de bodemplaat. Maar krassen en deuken op een nieuwe auto zijn helaas niet heel ongewoon.

Het niveau van afwerking is echter niet zo hoog als dat je zou mogen verwachten bij de levering van een nieuwe auto. Krassen op het dashboard, verkeerd gemonteerde stuurwielen of vallende versnellingspook zorgen voor ergernis. Gelukkig zijn dit problemen die direct duidelijk zijn na levering.

Problemen die pas later boven water kwamen waren bijvoorbeeld het breken van de aandrijfassen en het uitvallen van diverse functies uit. De elektronica zorgt af en toe voor zorgen, ook wat betreft de laadtechniek en de actieradius. Daarnaast klagen bezitters over lekkages in het interieur, meestal in de kofferbak of in de buurt van het schuifdak.

Terugroepacties Model 3

Tesla heeft een vrijwillige terugroepactie uitgegeven aan alle Model 3-voertuigen die tussen 2017 en 2020 zijn uitgebracht, evenals sommige Model S-voertuigen tussen 2014 en 2021. Tesla zei dat het openen en sluiten van de Model 3-koffer de kabelboom waarmee de achteruitrijcamera is bevestigd, kan beschadigen, waardoor de camera plotseling kan uitvallen.

Ook waren er productiefouten die zorgden voor meerdere terugroepacties. Onder andere de remmen zaten niet goed vast en diverse chassis onderdelen waren verkeerd vastgeschroefd.

Door onvoldoende koeling van de processors kunnen verschillende voertuigsystemen uitvallen. Bovendien werd de snelheidseenheid niet weergegeven in de (race)baanmodus, wat verholpen kon worden door de software te updaten.

Bekende zwakke punten

  • defecte accu, lage laadcapaciteit & actieradius
  • hoog gewicht: verhoogde slijtage van het chassis
  • keuring: roestige remmen, defecte verlichting
  • gebarsten/gebogen krikpunten
  • diverse gebreken bij levering van nieuwe auto

Algemene conclusie

Zoals u heeft kunnen lezen zijn er redelijk wat punten genoemd maar de meeste problemen traden direct op bij (of vlak na) aanschaf. Over het algemeen zijn de meeste Tesla Model 3 bestuurdrs erg tevreden over hun auto.

Ongeacht welke variant men kiest, de snelheid en het rijcomfort van de Tesla worden geroemd. “Optrekken doet-ie als de beste en hij remt als een raceauto en gaat als een kart door de bocht.” Over het weggedrag van de Model 3 zijn rijders vrijwel unaniem positief. “En dan nog niet te spreken over de AWD en wegligging. Ja, daardoor ben ik de Tesla echt gaan waarderen.”

Ook zijn de bestuurders redelijk positief over de afstanden die ze kunnen afleggen met de Model 3, zeker in vergelijken met andere EV’s. En elke EV batterij zal na verloop minder worden, dat is een gegeven en bij Tesla is dat niet anders. Toch is de capacitieit na vele kilometers op de teller nog ruim voldoende. En doordat er steeds meer (snelle) laadpunten langs de wegkomen is opladen een fluitje van een cent!

Heb jij een Model 3 of overweeg je om 1 aan te schaffen? Deel dan gerust je ervaringen met ons via het reactie formulier hieronder!

nl_NLNL