De geheel nieuwe SUV van Renault is de Renault Austral, een SUV voor de hele familie met volledig hybride systeem en vol met technische snufjes. Is het genoeg om de competitie aan te gaan met de concurrenten? En is de Austral kopen een goed idee?
In Nederland is de Austral leverbaar als zogeheten ‘mild-hybride’ met een nieuwe 1.2 driecilinder turbomotor met 130 pk en 48 volt ondersteuning, en een full-hybride motor met een vermogen van 200 pk. Opvallend genoeg is niet gekozen voor een plug-in hybride versie.
Specificaties Renault Austral
Een blik op de cijfers laat zien dat de Austral qua prestaties midden in het gezins-SUV-landschap zit. Met een totaal vermogen (benzine en elektrisch) van 199 pk en een tijd van 0-100 km/u in 8,4 seconden blijft de Austral achter bij bijvoorbeeld de krachtigere Kia Sportage-hybride, maar hij zal wel sneller zijn dan bijvoorbeeld de Ford Kuga-hybride.
Hij wordt ook geleverd met een flink batterijpakket van 2 kWh om de elektromotor van het hybridesysteem van stroom te voorzien; dat is groter dan de batterijen die door de concurrentie wordt gebruikt, en zou je in staat moeten stellen om langer op elektrische stroom te rijden bij snelheden in de stad.
Verbruik Austral
Dankzij de elektromotor en het grote accupakket haalt de Hybrid een verbruik van 4,6 l/100 km (1 op 21,7), de mild hybrid doet 5,2 l/100 km (1 op 19,2).
De Austral vertrekt vanuit stilstand altijd elektrisch en kan (in theorie) rijden zonder de benzinemotor in te schakelen. Dit hangt er echter van af of je rustig aan doet met het gaspedaal en of er voldoende lading in de batterij zit. Meestal merk je echter dat de motor, na een stevige golf van aanvankelijke elektrische acceleratie, aanslaat om meer vermogen te leveren om het verkeer bij te houden.
Als je onderweg wat extra vermogen erbij wilt hebben, zoals bij het inhalen of invoegen op de snelweg, doet de versnellingsbak van de Austral er helaas iets te lang over om een versnelling in te schakelen, waardoor er een gat ontstaat tussen je vraag om kracht en de snelheid. De Sportage-hybride reageert in dergelijke situaties wel een stuk sneller.
Besturing en wegligging
De besturing lijkt mooi gewogen en is aangenaam nauwkeurig voor gezins-SUV’s, maar de Renault Austral gaat nog een stap verder door de optie van vierwielbesturing (4Control) aan te bieden. Dit verkleint de draaicirkel drastisch tot 10,1 m (de veel kleinere Captur heeft 11,1 m nodig), waardoor de Austral gemakkelijk te manoeuvreren is in het stadsverkeer.
De vering van de Austral is zacht te noemen en daarmee comfortabel. In sport stand kunnen sportieve rijders hun hart ophalen want dan laat de auto een verrassend dynamische kant zien. Je kunt in een keuzemenu zelf kiezen hoeveel ruimte je van de hulpsystemen wil krijgen om hard door bochten te knallen. Ons advies zou wel zijn om de grotere 20-inch wielen te vermijden, omdat deze de impact van kuilen en ruwe wegen op lage snelheid overbrengen. De kleinere 18-inch wielen zouden dit probleem moeten oplossen en zouden ook nog minder weggeluid moeten veroorzaken.
Interieur en technische snufjes
Als je van grote schermen houdt, zal je ongetwijfeld een voorliefde hebben voor de Austral. Je krijgt een digitaal multimediascherm van 12 inch in de middenconsole. De vormgeving van het dashboard lijkt op die van de Megane E-Tech Electric. Voor de belangrijkste functies koos Renault gelukkig voor echte knoppen, wat de bediening logischer maakt. Denk hierbij aan verschillende klimaatfuncties.
Natuurlijk hoef je met behulp van een op Google gebaseerd spraakbesturingssysteem het scherm zelf niet aan te raken. Je kunt de Austral spraakopdrachten geven om bijvoorbeeld de airco aan te passen, de navigatie te regelen of zelfs de rijmodus te wijzigen als je dat wilt. Dit zou zelfs onze voorkeur hebben voor het gemak en de veiligheid tijdens het rijden.
Hetzelfde compliment kan worden gebruikt om de rest van het interieur te beschrijven, dat veel zachte afwerkingen heeft, met goedkopere kunststoffen die goed verborgen zijn voor het gezichtsveld van de bestuurder. De kunststoffen die achterin worden gebruikt, zijn vaak wel van het hardere soort maar dat is ook gebruikelijk bij de concurrentie en niet storend.
De bestuurdersstoel is ruim verstelbaar en er is voldoende hoofd- en beenruimte voorin voor inzittenden. Geholpen door de verschuifbare achterbank is er meer beenruimte achterin dan achterin dan bijvoorbeeld de Sportage. De kofferbak is vrij ruim, waarin je 499-1525 liter kwijt kunt (Nissan Qashqai: 504-1447 liter).
Conclusie
De 130 pk versie van de Renault Austral staat vanaf deze maand (december 2022) in de showroom en start met prijzen vanaf 36.480 euro. Voor 2000,- meer heb je het Esprit Alpine-model (de nieuwe naam voor R.S. Line), uitgerust met keuze-extra’s zoals de vierwielbesturing en het fraaie Harmon Kardon-geluidssysteem. Voor alsnog is er nog geen elektrische versie van de Austral gepland.
Al met al is het volgens de kenners en diverse testrapporten een stille en comfortabele SUV met zeer weinig minpunten. Zal dit de Renaulution voor Renault op gang brengen? Of zal dit pas gebeuren zodra de elektrische versies van de Renault 4 en 5 verschijnen? Wij houden het in de gaten.