Regelmatig horen we de term mild hybrid voorbij komen, waar staat dit precies voor? En wat zijn de voor- en nadelen? Hybride auto’s zijn sterk in populariteit gegroeid en wellicht een goed (en betaalbaar) alternatief voor volledig elektrisch rijden. In 2035 zal het verboden zijn om auto’s op de markt te brengen die CO2 uitstoten, maar tot die tijd zullen de mild hybrid en plugin hybrid auto’s nog gewoon op de markt komen. Als je op zoek bent naar een nieuwe (of tweedehands) auto en een mild hybrid model op jouw lijst staat wil je vast meer weten over wat een mild hybride auto precies is.
Welke soorten hybride auto’s zijn er?
Ten eerste is het belangrijk om te zeggen dat een hybride auto niet hetzelfde is als een elektrische auto. Alle hybride auto’s combineren een verbrandingsmotor en een elektromotor. Bij een volledig elektrische auto is er geen sprake van een verbrandingsmotor.
Laten we eerst even kijken naar welke soorten hybride auto’s er zijn:
- volledig hybride
- mild hybrid (of half hybride)
- plug-in hybride
Wat zijn de verschillen?
Zoals de naam al doet vermoeden, lijken de hybrides erg op elkaar maar zijn toch verschillend. Alle hybride auto’s combineren een verbrandingsmotor en een elektromotor.
- Een volledig hybride auto kan kleine afstanden volledig elektrisch rijden, maar hoeft niet aan een laadpaal of stopcontact te worden opgeladen. Je kan kiezen om volledig op de elektromotor te rijden én/ of volledig op de verbrandingsmotor. Door het gebruik van de brandstofmotor zal de accu worden opgeladen. Populaire full hybrid modellen zijn bijvoorbeeld de Toyota Prius, Lexux CT200h en Kia Niro.
- Een plug-in hybride moet je wel opladen en heeft vaak een grotere accu en krachtige elektromotor, waarmee je langere afstanden volledig elektrisch kunt rijden. Plug-in hybrides worden afgekort tot PHEV. Er zijn steeds meer plug-in hybride auto’s op de markt, voorbeelden van auto’s met stekker en verbrandingsmotor zijn bijvoorbeeld de BMW 330e, Volkswagen Golf GTE en Mitsubishi Outlander PHEV.
- Een mild hybrid (of half hybride) zit, zoals de naam al doet vermoeden, juist aan de andere kant van dat spectrum en is eenvoudiger dan een gewone hybride. Je kan hiermee niet volledig elektrisch rijden maar is ondersteunend voor de brandstofmotor. Dit noem je ook wel een Mild Hybrid Electric Vehicle of afgekort MHEV. Op dit type gaan we hieronder verder in:
Mild hybrid auto
De toevoeging van ‘mild’ betekent dat een mild hybride auto het op een kleinere schaal en minder krachtige manier doet dan een plug-in of vol hybride auto, het belangrijkste verschil zit hem in de accu. In tegenstelling tot hybrides waarbij alleen de accu de auto kan aandrijven en daarom net zo werkt als een elektrische auto, kan een milde hybride dat niet. Dat betekent dat je naast de accu altijd je verbrandingsmotor (benzine of diesel) gebruikt. Hoewel dit misschien niet erg nuttig lijkt, is het concept populair genoeg gebleken voor vele merken zoals Audi, Kia, Volvo en Ford om allemaal mild hybride modellen te ontwikkelen.
De mechanica van een mild hybride werkt net als een volledige hybride, met een batterij die wordt opgeladen telkens wanneer de auto remt. Een mild hybride auto heeft nooit een stekker en de accu in deze auto’s kan de wielen niet laten draaien zonder dat de motor ook draait.
Qua rijgedrag biedt een mild hybrid weinig verschil tussen een normale benzine- of dieselauto. In die zin is het meer een evolutie van een standaardauto dan een bereik voor nulemissie. Milde hybrides kunnen, in tegenstelling tot elektrische auto’s, met handgeschakelde versnellingsbak worden gereden. Uiteindelijk bieden ze dezelfde rijervaring die mensen gewend zijn, met het extra ondersteunend vermogen van een batterij.
Moet ik een mild hybrid auto kopen?
Dit leidt ons natuurlijk tot de volgende meest voor de hand liggende vraag: waarom kopen mensen een mild hybrid in plaats van een hybride of volledig elektrisch voertuig? Er is geen voordeel qua wegenbelasting en ze hebben niet de mogelijkheid om puur op de batterij te werken. Dat is jammer voor korte ritjes want je zal met MHEV altijd brandstof verbruiken. Desalniettemin zijn er voor bestuurders die nog niet helemaal klaar zijn voor de elektrische overstap, een paar redenen om mild hybride te gaan:
- Lagere uitstoot: Ze zijn niet helemaal emissievrij, maar ze zijn beter dan traditionele auto’s met verbrandingsmotor zonder de toegevoegde hulp van een elektrische batterij. Tijdens het uitrollen kan de motor volledig worden uitgeschakeld en de batterij overdragen om het brandstofverbruik en dus de uitstoot te helpen verminderen.
- Lagere kosten: Door de toevoeging van een accu is er minder werk voor de motor en bespaar je dus brandstof. Voor degenen die op zoek zijn naar rijervaring die ze gewend zijn en tegelijkertijd profiteren van elektrische autotechnologie, is een milde hybride een uitstekende keuze.
- Goedkoper dan een hybride: Milde hybrides zijn goedkoper dan hybrides of elektrische auto’s, dus voor sommigen dienen ze alleen al op basis van financiën als een goed alternatief. Natuurlijk zouden we idealiter allemaal in een elektrische auto kunnen stappen en voorbereid zijn op de emissievrije revolutie, maar in de praktijk nemen milde hybrides een belangrijke plaats in op de markt.
- Geen oplaadstress: Aangezien milde hybrides nooit alleen op de elektromotor rijden, is er geen risico dat je ergens langs de weg tot stilstand komt met een lege accu. Milde hybrides rijden rustig door zolang hun tank vol is.
Populaire mild hybrid auto’s
Er zijn tegenwoordig verschillende milde hybride auto’s op de markt, enkele voorbeelden:
- Ford Poema
- Ford Fiesta
- Audi A4 en A8
- Fiat 500
- Fiat Panda
- Kia Sportage
- Hyundai Tucson
- Suzuki Swift
De precieze mild hybrid-technologie in elke auto varieert. Het systeem van de Audi A8 zorgt er bijvoorbeeld voor dat de motor tijdens het uitrollen tot 40 seconden volledig wordt uitgeschakeld. Hierdoor kan de batterij het overnemen en een lager brandstofverbruik opleveren. In andere modellen, zoals de Suzuki Swift, bestaat de batterij om de motor te ondersteunen in plaats van deze te vervangen.
Niet alle auto’s met een mild hybride systeem zijn gemaakt om milieuvriendelijk te zijn. De toevoeging van een batterij betekent meer vermogen, dus in raceauto’s kan er een worden toegevoegd om de prestaties van het voertuig te verbeteren, in plaats van om milieuredenen.
Is een mild hybride auto het waard?
Afhankelijk van je prioriteiten kan een mild hybride auto een goede keuze zijn. Ze bieden een lager brandstofverbruik en lagere emissies. Hoewel u niet de nulemissie van een elektrisch voertuig of zelfs een volledige hybride krijgt, is het zeker een stap in de goede richting in vergelijking met een traditionele auto.
Omdat de batterij ook kan leiden tot meer koppel tijdens het rijden, zullen velen het gevoel hebben dat milde hybrides een soepelere rit mogelijk maken, waarbij de motor merkbaar minder werkt tijdens hard accelereren.
Moeten milde hybrides worden opgeladen?
Nee. In tegenstelling tot volledige hybrides die worden geleverd met plug-in-opties, hoeft u de batterij niet op te laden in een milde hybride. Dit komt vooral omdat de batterij kleiner is dan een volledige hybride. Het regeneratieve remmen is voldoende om hem aangedreven te houden. Omdat dit betekent dat je de batterij oplaadt elke keer dat je remt, heeft de kleine batterij geen hulp nodig om op voldoende vermogen te blijven.
Zijn milde hybride auto’s geschikt voor lange afstanden?
Een mild hybride auto werkt als een gewone auto, dus er is geen reden waarom je niet dezelfde reis kunt maken als met een bezine of dieselwagen. Het verschil is dat je merkt dat de motor soms wat harder werkt. In tegenstelling tot volledige elektrische auto’s die een vast elektrisch bereik per lading hebben, loopt een milde hybride niet het risico dat een lege batterij stopt met werken. Uiteraard moet je dan wel denken om je tank af en toe vol te gooien!