De actieradius van een elektrische auto blijft een heikel punt. Nog steeds denken veel mensen dat een elektrische auto niet verder komt dan 100 km en dat het opladen lang duurt. Maar is dit nog steeds een terechte gedachte? 

Het antwoord is simpel; nee, de actieradius van elektrische auto’s is sterk verbeterd en dit geldt niet alleen voor Tesla’s en Porsches. Ook de goedkopere modellen van Volkswagen, Skoda, Hyundai, Renault en Nissan laten steeds betere actieradiussen zien. Door deze ontwikkeling worden consumenten ook steeds meer getriggerd om in plaats van een brandstof aangedreven auto over te stappen op een volledig elektrische auto. Inmiddels rijden er in 2020 ruim 135.000 elektrische auto’s rond. Dit is ten opzichte van 2019 een stijging van ruim 4%. Deze stijging zal toenemen als er meer betaalbare elektrische auto bijkomen die daardoor te betalen zijn voor mensen met een budget tot 30.000,- euro. Renault en Skoda brengen dit jaar zelfs modellen van rond de 20.000,- euro. Dit zijn de Twingo en de Citigo. Zoals in de afbeelding hieronder goed zichtbaar is werden in oktober veel Volkswagens ID 3’s verkocht. En is de stijging aanzienlijk, met name van volledig elektrische auto’s. De verkoop van de plug-in hybrids steeg minder hard.     

Bron: rvo.nl

Laadtijden en beschikbare laadpalen 

Hoewel de gemiddelde Nederlander zijn accu in 1 dag helemaal niet leeg rijdt, is het toch fijn om te weten dat er inmiddels ruim 1500 snellaadpunten zijn. Als de auto geschikt is voor deze zogenaamde snellaad-techniek, dan is deze binnen een half uur weer voor driekwart opgeladen.  

Bron: rvo.nl

Bovenstaande overzicht werd in 2020 gepubliceerd. Naarmate er meer elektrische auto’s verkocht worden zal het aantal laadstations toenemen. 

Kosten snellaad van elektrische auto

Natuurlijk spelen de kosten van autorijden een belangrijke rol bij het kiezen van een auto. Nu kun je de brandstofkosten van een diesel- of benzineauto vrij eenvoudig berekenen, maar bij een elektrische auto is dit toch wat ingewikkelder. De kosten om een elektrische auto op te laden zijn afhankelijk de plek, thuis op kantoor of aan de snellader en van het type auto. 

Er wordt in het geval van elektrische auto’s niet alleen betaald voor de stroom, maar ook voor de aangelegde infrastructuur. Als we voor het gemak uitgaan van de kosten per 100 km kom je bij een snellader ongeveer uit op 12,-. Dit is in de meeste gevallen duurder dan kosten voor een gemiddelde benzineauto en laten we het al helemaal niet hebben over dieselauto’s. Gelukkig is thuis opladen een stuk goedkoper. Doorgaans kun je thuis voor de helft, 6,- euro 100 kilometer rijden. Dan wordt het natuurlijk een stuk interessanter en daarnaast betaal je geen wegenbelasting. 

Actieradius elektrische auto’s per merk en model

Inmiddels zijn er ruim 60 modellen beschikbaar. Dit aantal zal de komende jaren flink gaan stijgen. De verkoopcijfers zullen met name gaan stijgen als er meer betaalbare modellen bijkomen. Hieronder hebben we het huidige aanbod geplaatst. De actieradius is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl, de temperatuur en het landschap. Daarom hebben we de gemiddelde afstanden vermeld: Klik op de link om naar het desbetreffende model te gaan. 

Actieradius Audi E-tron 

De Audi E-Tron is de eerste volledige elektrische auto van het Duitse merk. Gelukkig voor Audi konden ze bij het zuster concern VW veel afkijken. De modellijn wijkt niet af van andere Audi’s en de achterkant vind ik persoonlijk zeer geslaagd. Deze SUV valt in het hogere segment en is zoals Audi betaamt niet goedkoop. Voor ruim 84.000,- euro kun je de eigenaar worden. Hoewel de topsnelheid van 200 km/h in orde is, mag de sprint van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden indrukwekkend genoemd worden. De Actieradius is natuurlijk afhankelijk van jouw rijstijl en de weersomstandigheden, maar 350 kilometer is met een volledig opgeladen accu goed haalbaar. Deze E-tron heeft een groot accupakket, waardoor het thuis opladen wel wat tijd in beslag neemt. Doorgaans meer dan 12 uur. 

Actieradius BMW i3

BMW was er in 2013 vroeg bij met hun BMW i3. Deze volledig elektrische auto werd in de beginjaren uitgevoerd met een kleine accu van 60 Ah, hiermee kon slechts iets meer dan 150 km worden afgelegd. Inmiddels heeft BMW deze accu’s vergroot naar maximaal 120 Ah. De Actieradius nam ook toe naar (afhankelijk van weer en rijstijl) 300 kilometer. Deze BMW i3 is een kruising tussen een compacte MPV en hatchback. De prestaties zijn redelijk, bij 160 km/h houdt het wel op en de acceleratie van 0-100 km/h is redelijk met gem. 7,5 seconden.   Natuurlijk verkoopt BMW deze auto niet voor onder de 40.000,- euro.    

Actieradius DS DS3 Crossback

Als je een kleinere SUV-vormig auto’s zoekt, dan heb je bij de ‘premium’ merken veel keuze. De Audi Q2, Mini Countryman, VW T-Cross… de lijst gaat maar door. Als je er echter een wilt die niet door een benzine- of diesel motor wordt aangedreven, maar uitsluitend op elektriciteit, dan is de lijst een stuk korter. Gelukkig heeft DS (de premium Citroën) de volledig elektrische DS 3 Crossback E-Tense.
De E-Tense heeft een batterij van 50 kWh. De actieradius zou in de praktijk ruim 300 kilometer moeten zijn. Het vermogen is 134 pk en stuwt de DS3 in 9 seconden naar 0-100 km / u. De topsnelheid houdt met 150 km/h niet over, maar is in Nederland voldoende. De accu kan in 30 minuten van nul tot 80 procent worden opgeladen, uiteraard praten we dan over een snellader.