De actieradius van een elektrische auto blijft een heikel punt. Nog steeds denken veel mensen dat een elektrische auto niet verder komt dan 100 km en dat het opladen lang duurt. Maar is dit nog steeds een terechte gedachte? 

Het antwoord is simpel; nee, de actieradius van elektrische auto’s is sterk verbeterd en dit geldt niet alleen voor Tesla’s en Porsches. Ook de goedkopere modellen van Volkswagen, Skoda, Hyundai, Renault en Nissan laten steeds betere actieradiussen zien. Door deze ontwikkeling worden consumenten ook steeds meer getriggerd om in plaats van een brandstof aangedreven auto over te stappen op een volledig elektrische auto. Inmiddels rijden er in 2020 ruim 135.000 elektrische auto’s rond. Dit is ten opzichte van 2019 een stijging van ruim 4%. Deze stijging zal toenemen als er meer betaalbare elektrische auto bijkomen die daardoor te betalen zijn voor mensen met een budget tot 30.000,- euro. Renault en Skoda brengen dit jaar zelfs modellen van rond de 20.000,- euro. Dit zijn de Twingo en de Citigo. Zoals in de afbeelding hieronder goed zichtbaar is werden in oktober veel Volkswagens ID 3’s verkocht. En is de stijging aanzienlijk, met name van volledig elektrische auto’s. De verkoop van de plug-in hybrids steeg minder hard.     

Bron: rvo.nl

Laadtijden en beschikbare laadpalen 

Hoewel de gemiddelde Nederlander zijn accu in 1 dag helemaal niet leeg rijdt, is het toch fijn om te weten dat er inmiddels ruim 1500 snellaadpunten zijn. Als de auto geschikt is voor deze zogenaamde snellaad-techniek, dan is deze binnen een half uur weer voor driekwart opgeladen.  

Bron: rvo.nl

Bovenstaande overzicht werd in 2020 gepubliceerd. Naarmate er meer elektrische auto’s verkocht worden zal het aantal laadstations toenemen. 

Kosten snellaad van elektrische auto

Natuurlijk spelen de kosten van autorijden een belangrijke rol bij het kiezen van een auto. Nu kun je de brandstofkosten van een diesel- of benzineauto vrij eenvoudig berekenen, maar bij een elektrische auto is dit toch wat ingewikkelder. De kosten om een elektrische auto op te laden zijn afhankelijk de plek, thuis op kantoor of aan de snellader en van het type auto. 

Er wordt in het geval van elektrische auto’s niet alleen betaald voor de stroom, maar ook voor de aangelegde infrastructuur. Als we voor het gemak uitgaan van de kosten per 100 km kom je bij een snellader ongeveer uit op 12,-. Dit is in de meeste gevallen duurder dan kosten voor een gemiddelde benzineauto en laten we het al helemaal niet hebben over dieselauto’s. Gelukkig is thuis opladen een stuk goedkoper. Doorgaans kun je thuis voor de helft, 6,- euro 100 kilometer rijden. Dan wordt het natuurlijk een stuk interessanter en daarnaast betaal je geen wegenbelasting. 

Actieradius elektrische auto’s per merk en model

Inmiddels zijn er ruim 60 modellen beschikbaar. Dit aantal zal de komende jaren flink gaan stijgen. De verkoopcijfers zullen met name gaan stijgen als er meer betaalbare modellen bijkomen. Hieronder hebben we het huidige aanbod geplaatst. De actieradius is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl, de temperatuur en het landschap. Daarom hebben we de gemiddelde afstanden vermeld: Klik op de link om naar het desbetreffende model te gaan. 

Actieradius en kenmerken Audi E-tron

Audi e-tron actieradius

De Audi E-Tron is de eerste volledige elektrische auto van het Duitse merk. Gelukkig voor Audi konden ze bij het zuster concern VW veel afkijken. De modellijn wijkt niet af van andere Audi’s en de achterkant vind ik persoonlijk zeer geslaagd. Deze SUV valt in het hogere segment en is zoals Audi betaamt niet goedkoop. Voor ruim 84.000,- euro kun je de eigenaar worden. Hoewel de topsnelheid van 200 km/h in orde is, mag de sprint van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden indrukwekkend genoemd worden. De Actieradius is natuurlijk afhankelijk van jouw rijstijl en de weersomstandigheden, maar 350 kilometer is met een volledig opgeladen accu goed haalbaar. Deze E-tron heeft een groot accupakket, waardoor het thuis opladen wel wat tijd in beslag neemt. Doorgaans meer dan 12 uur. 

Actieradius en kenmerken BMW i3

BMW was er in 2013 vroeg bij met hun BMW i3. Deze volledig elektrische auto werd in de beginjaren uitgevoerd met een kleine accu van 60 Ah, hiermee kon slechts iets meer dan 150 km worden afgelegd. Inmiddels heeft BMW deze accu’s vergroot naar maximaal 120 Ah. De Actieradius nam ook toe naar (afhankelijk van weer en rijstijl) 300 kilometer. Deze BMW i3 is een kruising tussen een compacte MPV en hatchback. De prestaties zijn redelijk, bij 160 km/h houdt het wel op en de acceleratie van 0-100 km/h is redelijk met gem. 7,5 seconden.   Natuurlijk verkoopt BMW deze auto niet voor onder de 40.000,- euro.    

Actieradius en kenmerken BMW iX3

BMW bouwt nu ook zijn compacte SUV X3 met elektrische aandrijving – niet in de moederfabriek in München of de X3-fabriek in de VS, maar in Shenyang, China. 

BMW wilde in eerste instantie eigenlijk alleen de elektrische versie van zijn compacte SUV X3 in China op de markt brengen. Maar Omdat de grotere iX5 pas eind 2021 naar Europa komt en de wachttijd te verkorten, brengt BMW de iX3 nu in januari 2021 naar Europa. 

Weinig uiterlijke verschillen met de fossiel aangedreven X3’s 

De iX3 is gebaseerd op de normale BMW X3 met diesel-, benzine- of hybride aandrijving en lijkt ook van buitenaf erg op elkaar. Alleen details zoals een grotendeels gesloten radiatorrooster en blauwe carrosseriedelen duiden op de elektrische aandrijving. Ook het interieur en het laadvolume hebben geen last van het accupakket in de voertuig vloer.

Net als bij de verbrandingsmotoren meet de kofferbak van de ix3 tussen de 510 en 1.560 liter. Zoals typerend voor BMW kenmerkt het interieur zich door hoogwaardige materialen. Maar naast fijn aluminium en stijlvol leer gebruikt BMW op sommige plekken ook hard plastic in de iX3, dat duidelijk aanvoelt als met een knipoog “made in China” 

Het vermogen van de BMW iX3 

De elektrische aandrijving levert maar liefst 286 pk en 400 Newtonmeter op de achteras. Dat is genoeg voor een sprint naar de 100 km/h in minder dan zeven seconden. De iX3 kan concurrenten als de Mercedes EQC en Audi e-tron in deze discipline niet bijhouden, vooral omdat hij niet de vierwielaandrijving van de concurrentie heeft. Een gemiste kans, of moet zijn grote broer, de iX5 straks orde op zaken stellen!?

De ix3 accelereert soepel en snel tot een snelheid van 180 km / u en dit is direct de topsnelheid. 

De actieradius van de BMW iX3 is in orde 

BMW belooft een actieradius van 460 kilometer voor de ix3. In de praktijk bij een combinatie van  landwegen en snelwegen laat de iX3 een gemiddeld verbruik zien van ruim 20 kWh per 100 kilometer. In de praktijk zou de iX3 een goede 300 kilometer moeten kunnen rijden met zijn 80 kWh-batterij, waarvan 74 kWh kan worden gebruikt. 

De BMW iX3 snelladen 

De ix3 laadt met maximaal 150 kW op bij een geschikt snellaadstation. Het duurt 30 minuten om een ​​lege batterij weer op te laden tot 80 procent. Bij het thuis opladen duurt het zeven en een half uur om volledig op te laden.

Actieradius en kenmerken Citroen C Zero

Citroen C-zero actieradius en kenmerken

De Citroën C-Zero is een kleine elektrische auto die verrassend veel ruimte biedt voor zijn kleine formaat. Door de hoge en smalle koets is hij gevoelig voor zijwind en niet extreem comfortabel, maar praktisch is hij zeer zeker wel.  

De kleine elektrische Citroën C-Zero deelt de technologie met de Peugeot iOn en de Mitsubishi i-MiEV. Het weggedrag neigt ondanks de achterwielaandrijving tot onderstuur. In te snel genomen bochten grijpt de de ESP snel in en Hobbels worden niet geweldig geabsorbeerd. Het interieur doet een beetje plastic aan en de uitrusting is karig te noemen. 

Het vermogen en de prijs van de Citroën C Zero

Deze kleine elektrische auto heeft een 49 kW-motor. Dit is natuurlijk niet overdreven veel en de topsnelheid ligt rond de 130 km/h. De acceleratie van 0 – 100 km/h is bijna 16 seconden. Daaruit kun je concluderen dat vlot meerijden met het verkeer uitdagend is. De prijs van deze uitgesproken creatie bedraagt rond de 22,000,- euro. Dit is dan ook direct het sterkste punt van deze Fransoos. 

De Actieradius en het opladen van de Citroën C zero 

Dat deze auto niet bedoeld is voor lange snelweg ritten blijkt ook wel uit de actieradius, deze is in de praktijk rond de 100 kilometer. Deze beperkte afstand is te danken aan de kleine accu van slechts 16 kWh. Een voordeel van deze kleine accu is natuurlijk wel het feit dat hij snel is opgeladen. Bij een snellader ben je na een kleine 20 minuten weer voor 80% vol en duurt het normaal laden tot 100% korter dan 4,5 uur. 

Actieradius en kenmerken Citroen e-C4

Actieradius en kenmerken Citroen e-C4

Deze Citroen e-C4 kwam in 2020 op de markt en is geen standaard hatchback. Neen het is om in Citroen haar eigen woorden te spreken, een Crossover. Dat wil zeggen dat de auto een “wat” hogere instap heeft. Deze Citroen gaat meedoen in het C-segment en het design met de afkopende daklijn doet een beetje denken aan de GS van welleer. Door de uitgesproken carrosserie zet het franse merk een auto in de markt voor de liefhebbers van eigenwijze lijnen. Het onderstel is niet heel vernieuwend, want deze wordt ook gebruikt in de Peugeot 2008, de Citroen C3 en de Opel Mokka. Dit onderstel voldoet in het dagelijks gebruik prima, maar hij is zeker niet gebouwd voor het circuit.
Het interieur is best strak voor een Citroen en voorzien van alle gemakken zoals een 10 inch touchscreen. De actieradius is volgens de fabrieksopgave 350 kilometer. Dit is met een batterij van 50 kWh erg optimistisch, ook omdat het hier om een hogere koets gaat. Daarom zou deze Citroen in de praktijk ruim 250 kilometer moeten kunnen afleggen. Vervolgens laadt de batterij in net geen 14 uur volledig op. Met snelladen kun je in 30 minuten de accu weer 80% opladen. De topsnelheid bedraagt 150 km/h, de acceleratie van 0 naar 100 km/h is niet officieel opgegeven, maar deze snelheid zou rond de 10 seconden bereikt moeten worden. Tot slot kost deze Citroen e-C4 rond de 40.000,- euro.

Actieradius en kenmerken DS DS3 Crossback

Actieradius en kenmerken DS DS3 Crossback

Als je een kleinere SUV-vormig auto’s zoekt, dan heb je bij de ‘premium’ merken veel keuze. De Audi Q2, Mini Countryman, VW T-Cross… de lijst gaat maar door. Als je er echter een wilt die niet door een benzine- of diesel motor wordt aangedreven, maar uitsluitend op elektriciteit, dan is de lijst een stuk korter. Gelukkig heeft DS (de premium Citroën) de volledig elektrische DS 3 Crossback E-Tense.
De E-Tense heeft een batterij van 50 kWh. De actieradius zou in de praktijk ruim 300 kilometer moeten zijn. Het vermogen is 134 pk en stuwt de DS3 in 9 seconden naar 0-100 km / u. De topsnelheid houdt met 150 km/h niet over, maar is in Nederland voldoende. De accu kan in 30 minuten van nul tot 80 procent worden opgeladen, uiteraard praten we dan over een snellader. 

Actieradius en Kenmerken Honda e 

Honda e actieradius en kenmerken

Met een lengte van 3.895, een breedte van 1.750 en een hoogte van 1.512 mm heeft de Honda e ongeveer de afmetingen van een Ford Ka + of Toyota Yaris.

Het interieur van de Honda e is strak en futuristisch. Het dashboard bestaat uit drie schermen die tot één geheel met elkaar zijn verbonden en zich over de gehele breedte uitstrekken. Links en rechts hiervan zijn nog twee 6-inch monitoren die het realtime beeld laten zien dat door de achteruitkijkspiegels wordt verzonden.

Binnenruimte Honda e

Veel ruimte is er niet, de materialen in het interieur hebben een conservatieve, ecologische werking. De stoelen zijn bekleed met grijze stof en zitten comfortabeler dan ze eruitzien. De delen van het dashboard die niet achter de monitoren verdwijnen, zien eruit als de folies die op zeer oude cassetterecorders op hout zijn geknipt – en zo voelen ze ook.

Een mix van grijze stof en hard plastic wordt gebruikt als bekleding op de deuren. “Lounge-sfeer”, zo noemt de marketingafdeling van Honda het met zijn creatieve uitbundigheid. Immers: voorin is er genoeg ruimte voor twee passagiers, achterin wordt het pas echt krap als de voorstoelen helemaal naar achteren worden geschoven – er is dan niet veel ruimte over voor de achterpassagiers.

De laadruimte zorgt voor slechts 171 liter – zelfs een Smart heeft nog meer. Wie de – doorlopende – achterbank van de Honda e neerklapt, kan officieel tot 861 liter bagage meenemen. 

Vermogen en prestaties Honda e

Honda biedt de elektromotor aan in twee vermogensniveaus: In de Advance komt het neer op 154 ​​pk / 113 kW en een koppel van 315 Nm, wat direct beschikbaar is, zoals gebruikelijk bij elektrische auto’s. Daarmee haalt de Advance het van stilstand naar 100 km/h in ongeveer acht seconden,

De normale Honda e heeft hetzelfde koppel en 136 pk / 100 kW en die heeft 9,5 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/h. Beide versies hebben een maximale snelheid van 145 km / u. Dat is niet bepaald geweldig – maar de Honda e is sowieso niet echt bedoeld voor lange ritten op de snelweg en in Nederland kun je tegenwoordig goed met het verkeer meerijden. 

De Actieradius en het (snel) laden van de Honda e 

De Honda e is met name ontwikkeld voor stad en omgeving. De actieradius is hier op afgestemd, het officiële bereik is goed voor 210 tot 220 kilometer, in de praktijk zal dit iets meer dan 160 kilometer zijn. De ingebouwde lithium-ion accu heeft een capaciteit van 35,5 kWh en is bij een snellader binnen 30 minuten weer 80% opgeladen. Het volledig opladen neemt met de zogenaamde “Honda Power Charger” 4 uur in beslag, met een conventionele kan het ruim 15 uur duren. Tot slot is de Honda e vanaf een kleine 35.000,- euro beschikbaar.  

nl_NLNL