Elke auto kent problemen, zo ook de Alfa Romeo 147. De Alfa 147’s zijn betrouwbare auto’s als ze goed worden onderhouden, maar zoals bij alle voertuigen zijn er een aantal punten waar je op moet letten bij de aankoop. In dit artikel lees je problemen die voor kunnen komen bij de Alfa Romeo 147. Vanuit deze informatie weet je waar je bij de aankoop op moet letten.
De befaamde Twins Sparks
De motoren (twin sparks) in Alfa Romeo’s gebruiken olie. Als je de olie controleert en er zit weinig of geen olie in het carter, dan is dit een indicatie dat de auto niet is bijgehouden door een liefhebber. Het is waarschijnlijk het beste om op dit punt weg te lopen.
Let op de distributieriem interval en de nokkenasversteller
De distributieriem is een belangrijk punt bij de 147. Deze kregen bij de introductie een interval termijn mee van 120.000 kilometer. Maar Alfa Romeo bracht dit terug naar 60.000 kilometer omdat de distributieriem regelmatig braken. Er kan wel eens een ratel komen van de 4 cilinder motoren waardoor ze klinken als een diesel, dit is de nokkenasversteller en dient vervangen te worden.
De Alfa Romeo met de JTD motoren
De dieselmotoren zijn zeer betrouwbaar zonder echte zwakke punten. Ook hier is de distributieriem interval vrij kort, met 120.000 kilometer of maximaal 5 jaar. Let er op dat bij het wisselen van de distributieriem de waterpomp ook vervangen is/wordt. Deze staan niet bekend om hun hoge kwaliteit. Daarom dient deze bij elke riemwissel vervangen te worden. De JTD motor is uitgerust met het commainrail-systeem, wat zorgt voor goede prestaties in termen van verbruik en vermogen.
Let op de Twin-spark heeft 8 bougies
De Twin-Spark motor heeft met-name boven in het toerengebied een mooie vermogens afgifte. Daarentegen is door dit karakter de Twin-Spark niet echt zuinig, 1 op 12-13 is haalbaar, maar dan moet je geen zware rechtervoet hebben.
De bougies gaan ongeveer 120.000 kilometer mee en kosten tussen de 10-15,- euro per stuk. Onthoud dat een twin spark 8 bougies heeft en dus best een dure aangelegenheid kan zijn om ze allemaal te vervangen.
De luchtmassameter en de thermostaat
Wanneer de Alfa 147 weinig vermogen heeft of onregelmatig loopt, dan kan dit liggen aan een defecte luchtmassameter. Op zich zijn de kosten voor een nieuwe luchtmassameter niet heel hoog. Dit hoeft dus geen onoverkomelijk probleem te zijn. Als de 147 niet op temperatuur komt en blijft hangen op 70 graden, dan is waarschijnlijk de thermostaat kapot. Ook deze reparatie is niet heel duur en wordt regelmatig uitgevoerd bij deze types.
Sluiten alle panelen goed aan?
Als je naar een Alfa Romeo 147 kijkt, controleer dan de openingen in de panelen om er zeker van te zijn dat ze allemaal goed aansluiten. Schade door een ongeval kan opgemerkt worden in de slechte pasvorm van de panelen. Je kunt ook even onder de dorpels kijken of er deuken en een licht afwijkende kleur waarneembaar is.
De koppeling en de versnellingsbak (selespeed)
De Koppelingen en versnellingsbakken zijn zeer betrouwbaar, een versleten koppeling heeft de neiging te bijten op de top van zijn slag en aangezien ze zichzelf aanpassen, betekent een hoog aangrijppunt dat er binnenkort een nieuwe koppeling nodig is. De versnellingsbakken zijn over het algemeen probleemloos. De Selespeed kennen daarentegen meer problemen, meestal elektronisch vaan aard. Controleer dat alle versnellingen soepel schakelen zonder te knarsen. Zorg ervoor dat u bij Selespeed-auto’s controleert of alle verschillende manieren van schakelen worden werken, dwz de peddels, de versnellingspookknop en de stadsmode.
De ophanging van de Alfa 147
De ophanging van Alfa 147 is gevoelig. De bovenste draagarm kunnen speling hebben aan beide uiteinden en kan zich uiten als een gekraak wanneer je over een verkeersdrempel rijdt.
Daarnaast heb je nog kans op versleten ophangingsbussen en stabilisatorstangen. Dit wordt verstaan onder normaal onderhoud en draagt bij aan de goede stuureigenschappen van de 147.
Roest, interieur en elektronica
Bij de Alfa Romeo 147’s zijn weinig problemen met roest, aangezien de auto’s allemaal af fabriek zijn verzinkt en alle interieurbekleding zeer slijtvast is. De elektra van het interieur is over het algemeen ook erg betrouwbaar, maar het is de moeite waard om te controleren of alles werkt wanneer u de auto test. Controleer deze zaken:
- controleer de ventilator,
- elektrische spiegels,
- elektrische ramen,
- aansteker,
- radio,
- klimaatregeling,
- ruitenwissers,
- ruitensproeiers,
- verlichting,
- zonnedak,
- achterklepontgrendeling,
- benzineklep ontgrendeling,
- achterruitwisser.
Het is ook belangrijk om te controleren of de verschillende elektronische systemen op de auto in goede staat verkeren. Wanneer je de auto start, worden er drie belangrijke systemen gecontroleerd door de auto, deze hebben allemaal een waarschuwingslampje dat gaat branden bij het opstarten en een paar seconden later uitgaat als het lampje NIET gaat branden of blijft branden? Dan is er een storing in dat systeem die moet worden gerepareerd.
Deze systemen zijn airbag, ABS en motormanagement. Het airbaglampje is een mannetje met een grote ballon voor zich die linksonder tussen de toerenteller en snelheidsmeter staat. Het ABS-lampje is een cirkel met ABS in het midden dat zich weer tussen de twee instrumenten bevindt en het brandstofinjectie lampje bevindt zich rechtsboven op de toerenteller en ziet eruit als een gele motor. Onthoud dat ze een paar seconden branden en dan uitschakelen. Het display in het midden van het dashboard moet ook waarschuwen voor eventuele storingen. De 147 heeft ook een CAN-lijn die de verschillende computers in de auto met elkaar verbindt. Eventuele storingen op een van de bewaakte systemen worden aangegeven door een knipperend lampje in het instrumentenpaneel.