Het importeren van een auto is een populaire optie om jouw droomauto aan te schaffen voor een betere prijs. Het kan zelfs zo zijn dat de auto waar je naar op zoek bent, niet of nauwelijks in Nederland verkrijgbaar is.

Importauto’s leveren ook voordeel op bij het bepalen van de BPM naheffing. Op een geïmporteerde auto betaal je, indien je alles goed door berekent, minder naheffing dan een Nederlandse auto.

Tips voor jouw BPM aangifte

Voor het doen van de aangifte zul je twee formulieren moeten invullen en indienen. Het doen van een BPM aangifte klinkt voor velen dan ook lastig.

Om een hoop extra kosten en heen- en weer rijden te voorkomen, zullen de volgende tips helpen met het efficiënt afhandelen van jouw BPM aangifte.

Tip #1: Zorg dat je de juiste formulieren ontvangt

Een van de belangrijkste formulieren voor het indienen van een BPM aangifte, is het formulier getiteld “Formulier t.b.v. BPM-aangifte”. Zonder dit formulier is het niet mogelijk om een aangifte in te dienen.

Dit formulier ontvang je zodra je auto bij de RDW langs brengt. Let er dus op dat je dit formulier ontvangt, anders zul je opnieuw contact moeten opnemen met het RDW.

Tip #2: Voorkom naheffingen en som alle opties op

Voor ieder model zijn er verschillende opties mogelijk. De auto wordt uit de fabriek geleverd met deze opties. Ongeacht deze opties, blijft het modelnummer van de auto echter hetzelfde.

Wanneer je BPM aangifte doet, is het belangrijk dat je alle opties van jouw model opsomt. Door opties weg te laten valt de naheffing wellicht lager uit, maar de Belastingdienst staat bekend voor het berekenen van flinke boetes voor het verkeerd invullen van het aangifte formulier!

Tip #3: Vermeld de juiste CO2 uitstoot

Vanaf 2008 let de Belastingdienst nauwlettend of de juiste CO2 uitstoot wordt vermeld. Een groot deel van de Nederlanders gaat hier de mist in.

Vaak wordt gekeken naar de CO2 uitstoot voor het betreffende model in de Nederlandse brochure. Dit is echter een gemiddelde en het is waarschijnlijk dat de uitstoot van de auto waarvoor je de aangifte indient niet overeenkomt met deze waarde.

Hoe moet het dan wel?

Gebruik de gecombineerde CO2 uitstoot welke te vinden is in het kentekenbewijs (onder sectie V.7)  en het CVO-bewijs (in Duitsland bekend onder de naam Übereinstimmungsbescheinigung), bron: easyimport.nl.

Tip #4: Gebruik de netto cataloguswaarde van hetzelfde jaar als jouw auto

De netto cataloguswaarde is tevens een punt waar de Belastingdienst je op kan pakken en een extra naheffing kan opleggen.

Zorg er dus voor dat je de juiste bron gebruikt voor het bepalen van de netto cataloguswaarde. Gebruik daarnaast altijd de waarde uit hetzelfde jaar als het bouwjaar van jouw auto.

Tip #5: Kies het meest gunstige BPM-tariefjaar

De Belastingdienst staat toe om zelf te kiezen welk BPM-tariefjaar je gebruikt voor het invullen van de BPM-aangifte, zolang het gekozen BPM-tariefjaar niet ouder is dan het bouwjaar van de auto.

Importeer je een auto welke in 2013 is gebouwd, dan kun je kiezen tussen de BPM-tarieven tussen 2013 en nu.

Het vergelijken van de verschillende BPM-tarieven kost een hoop werk, maar kan de moeite waard zijn. Afhankelijk van de auto, kun je honderden euro’s besparen.

Tip #6: Kijk of je gebruik kunt maken van de BPM-tegenwijsvoordeel regel

Voor auto’s die 4 jaar oud of jonger zijn, is de kans groot dat je gebruik kunt maken van de BPM-tegenwijsvoordeel regel.

Deze regel maakt het mogelijk om, in plaats van de afschrijving op basis van leeftijd, de afschrijving op de laagste marktwaarde van de auto te berekenen.

Het berekenen of deze regel ook van toepassing op jouw importauto kan helaas niet zelf worden gedaan. Wel kun je gebruik maken van de kosteloze en vrijblijvende BPM berekening service van Easy Import, deze kan men hier vinden: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/. Vul je gegevens in van de advertentie van de auto die je naar Nederland wilt halen, en een professional zal kijken naar jouw situatie en je voorzien van een gratis kostenoverzicht van de meest voordelige BPM berekening.

nl_NLNL