Een plug-in hybride auto (PHEV) is een auto die zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor heeft. Sommige mensen zeggen wel, het beste van 2 werelden! De elektromotor kan worden opgeladen door middel van een stekker, waardoor de auto een elektrische actieradius heeft. Als de accu leeg is, kan de auto nog steeds rijden op de verbrandingsmotor en hoef je, je niet zorgen te maken over de dichtstbijzijnde laadpaal.

Er komen steeds meer plug-in hybrides op de markt maar is het een slimme keuze? In dit artikel de voor- en nadelen van een PHEV.

Wat zijn de voordelen van een plug in hybride?

De voordelen van een PHEV zijn:

  • Minder CO2-uitstoot dan een auto met alleen een verbrandingsmotor
  • Lagere brandstofkosten dan een auto met alleen een verbrandingsmotor
  • Stiller rijden dan een auto met alleen een verbrandingsmotor
  • Meer vermogen dan een auto met alleen een elektromotor
  • Korting op de wegenbelasting (al hoewel dit langzaam zal worden afgebouwd)

De nadelen van een PHEV zijn:

  • De aanschafprijs is hoger dan een auto met alleen een verbrandingsmotor
  • De accu moet regelmatig worden opgeladen
  • De actieradius op elektriciteit is beperkt
  • Door de accu is de auto zwaarder

Over het algemeen zijn PHEV’s een goede keuze voor mensen die een auto willen met een lage CO2-uitstoot en lagere brandstofkosten. Plug-in hybrides zijn ook een goede keuze voor mensen die regelmatig korte ritten maken, omdat je dan volledig elektrisch kunnen rijden en flink kunt besparen op brandstof.

Moet je nog wel tanken met een plug in hybride?

Stel dat je alleen maar korte ritjes maakt en eigenlijk altijd op de elektromotor kan rijden, is het dan nog wel nodig om te tanken? Helaas wel. Het is niet mogelijk om alleen maar elektrisch te rijden, af en toe is het noodzakelijk om op de branstofmotor te rijden. Sterker nog, je zult merken dat een PHEV uit zichzelf melding geeft dat je moet rijden op brandstof. In sommige gevallen zal dit zelfs automatisch geven. Waarom is dat?

Houdbaarheid van brandstof in PHEV

De houdbaarheid van brandstof in de tank is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de kwaliteit van de brandstof, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Over het algemeen blijft brandstof in een gesloten tank ongeveer 3 maanden goed. Als de tank niet helemaal vol is, kan er water in de tank komen, waardoor de brandstof minder goed blijft. Ook kan de brandstof oxideren, waardoor deze minder goed brandt.

Met een plug-in hybride auto moet je minder vaak tanken dan met een auto met alleen een verbrandingsmotor. Dit komt doordat je de auto kunt opladen met elektriciteit. De exacte frequentie van het tanken hangt af van het gebruik van de auto, de elektrische actieradius en de beschikbaarheid van laadpunten. Als je de auto voornamelijk elektrisch rijdt, hoef je misschien maar één keer per maand te tanken. Als je de auto vaak lange afstanden rijdt, moet je misschien vaker tanken.

Hoe dan ook is het nodig om regelmatig op brandstof te rijden zodat de tank leeg raakt en je nieuwe brandstof moet tanken. Dit is belangrijk voor behoud van de motor, startaccu en andere onderdelen in de auto. Op deze manier zorg je ervoor dat de motor goed blijft lopen.

Wat zijn de financiële voordelen van een PHEV?

Op het moment van schrijven (2023) is er voor plugin hybride auto’s (naast minder brandstof verbruik) eigenlijk nog maar 1 financieel voordeel te behalen; korting op de wegenbelasting.

De wegenbelasting is een belasting die je moet betalen als je een auto bezit. PHEV’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer krijgen 50% korting op deze belasting. Dit is verlengd tot en met 2024.

Voorheen was er ook korting op de aanschafbelasting (BPM), lagere bijtelling en subsidie op de aanschafkosten maar dit is inmiddels aangeschaft. Deze voordelen gelden alleen nog voor volledig elektrische voertuigen.

Is een plug-in hybride echt milieuvriendelijk?

PHEV’s zijn over het algemeen milieuvriendelijker dan auto’s met alleen een verbrandingsmotor, maar uiteraard hebben ze een hogere uitstoot dan volledig elektrische auto’s. De CO2-uitstoot van een PHEV is afhankelijk van het gebruik van de auto. Als de auto voornamelijk elektrisch wordt gereden, is de CO2-uitstoot laag. Als de auto vaak lange afstanden rijdt op de verbrandingsmotor, is de CO2-uitstoot hoger.

Uit onderzoek blijkt dat de CO2-uitstoot van PHEV’s in de praktijk vaak hoger is dan wordt beloofd door de autofabrikanten. In de praktijk komt dit vooral doordat de actieradius van PHEV’s beperkt is en dat veel mensen grote stukken rijden op brandstof. Doordat een plug-in hybrid een zware accu aan boord heeft is het een zware auto wat natuurlijk veel brandstof vraagt. De benzine (of diesel) motor moet dan flink aan de bak om het gewenste niveau te halen wat leidt tot een veel hogere emissiewaarde dan bij een normale benzine of dieselauto.

Het is dan ook niet voor niets dat de overheid de fiscale voordelen voor PHEVs aan het afbouwen is. In de praktijk blijkt dat deze auto’s helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn als dat de fabrikanten beloven, een voorkeursbehandeling op financieel gebied zou dan misplaatst zijn.

Hoe kan je de CO2 uitstoot van een PHEV verminderen?

Als je een PHEV wilt kopen, is het belangrijk om je bewust te zijn van de CO2-uitstoot van de auto. Je kunt de CO2-uitstoot van een PHEV verminderen door de auto vaak op te laden en door korte afstanden elektrisch te rijden.

Hier zijn enkele tips om de CO2-uitstoot van je PHEV te verminderen:

  • Laad de auto regelmatig op.
  • Rij korte afstanden elektrisch.
  • Vermijd het rijden op de verbrandingsmotor als het niet nodig is.
  • Kies een PHEV met een lage CO2-uitstoot.

Wat is de meetmethode voor de uitstoot?

De Europese Commissie heeft een meetmethode ontwikkeld voor de uitstoot van plug-in hybride auto’s (PHEV’s). Deze methode wordt WLTP genoemd, wat staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. WLTP is een geharmoniseerde testmethode voor het meten van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van lichte voertuigen. De testmethode is ontwikkeld door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) en de Internationale Raad voor Zuiverheid van Motoren (SAE International).

WLTP is een meer realistische testmethode dan de voorganger, NEDC (New European Driving Cycle). NEDC was gebaseerd op een theoretisch rijpatroon dat niet overeenkwam met de praktijk. WLTP is gebaseerd op een rijpatroon dat is samengesteld uit een aantal verschillende rijmodi, waaronder stadsverkeer, snelwegverkeer en buitenwegen.

WLTP is een complexe testmethode die veel tijd en geld kost. De testmethode is echter nodig om een realistisch beeld te krijgen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van PHEV’s.

De Europese Commissie heeft de WLTP-testmethode verplicht gesteld voor alle nieuwe PHEV’s die vanaf 1 september 2018 op de markt worden gebracht.

Op het moment van schrijven is de Europese Commisie ook druk bezig met een nog realistischer meetmethode van het verbruik en de uitstoot van plug-in hybride auto’s. Dit kan nog wel eens grote invloed hebben op bijvoorbeeld de wegenbelasting, verkoopprijzen en beschikbaarheid van (nieuwe) PHEV auto’s. We zijn benieuwd naar de ontwikkelingen!

Populaire PHEVs

Er zijn veel populaire plug-in hybride auto’s op de markt. Enkele van de meest populaire modellen zijn:

  • Volkswagen Golf GTE: De Golf GTE heeft een elektrische actieradius van 59 kilometer.
  • Kia Niro Plug-in Hybrid: De Niro Plug-in Hybrid heeft een elektrische actieradius van 62 kilometer.
  • Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid: De Ioniq Plug-in Hybrid heeft een elektrische actieradius van 66 kilometer.
  • Ford Kuga Plug-in Hybrid: De Kuga Plug-in Hybrid heeft een elektrische actieradius van 50 kilometer.
  • Toyota RAV4 Plug-in Hybrid: De RAV4 Plug-in Hybrid heeft een elektrische actieradius van 61 kilometer.
  • Mercedes C300e plug-in hybrid
  • BMW 330e
nl_NLNL