De Opel Corsa is 1 van de kleinere Opel modellen en is een vaste waarde op de Europese automarkt. Maar niet alleen hier, maar ook wereldwijd wordt dit model met succes verkocht door General Motors onder verschillende merknamen, waaronder Chevrolet. Met meer dan 10 miljoen verkochte exemplaren in 5 series (A, B, C, D en E) alleen al in Europa, is de Opel Corsa niet meer weg te denken van de weg.

Opel Corsa als 2e hands auto kopen

Het aanbod gebruikte Corsa’s is enorm. Met name de C-, D- en E-series van de Corsa zijn ruim verkrijgbaar en in alle denkbare staten te vinden. Net als zijn grote concurrenten, de VW Polo en Ford Fiesta, is de Opel Corsa verkrijgbaar in zowel 3- als 5-deursversies. Vooral de C-, D- en E-serie van de Corsa zijn relatief onopvallende en oerdegelijke auto’s. Maar zoals bij alle auto’s heeft ook de Corsa af en toe problemen. Op deze pagina proberen we de meest voorkomende problemen op een rij te zetten zodat je alvast goed geïnformeerd op zoek kan gaan naar jouw Corsa.

opel corsaOpel Corsa model C

Vanaf de Opel Corsa C speelt roest geen grote rol meer in de kleine auto’s van Opel. De carrosserie is grotendeels gemaakt van gegalvaniseerd plaatstaal. Aan de onderkant kan zich echter lichte roestvorming vormen, dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door het zout wat in de winter wordt gestrooid tegen de gladheid. Goed onderhoud van het voertuig met tijdige vervanging van de bodembescherming of regelmatige bodemreiniging kunnen wonderen doen om dergelijke schade voorkomen. Als er zich echter al roestgaten hebben gevormd, moet je toch de hulp inschakelen van een vakman.

Ook de uitlaatsystemen van de Corsa C zijn gevoelig voor roest en er kunnen scheuren ontstaan ​​in het uitlaatspruitstuk. Ook hierbij geldt dat je dit goed in de gaten moet houden en de auto netjes moet onderhouden.

Een ander bekend zwak punt is de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging. Dit geldt ook voor de deursloten en de centrale vergrendeling. Het vervangen van deze onderdelen is dan noodzakelijk en kan flink in de kosten lopen. Informeer hier dus naar bij de aanschaf, wellicht is dit al vervangen.

De 1.0 benzinemotoren zijn voorzien van een distributieketting die eigenlijk een autoleven lang mee moet gaan. Maar dat doet hij vaak niet, zelfs na een lage kilometerstand kunnen er ratelende geluiden optreden door kettingverlenging. Een kostbare kettingvervanging is dan eerder vroeg dan laat nodig. Als er geen distributieketting is, neemt een distributieriem het werk over, die altijd volgens het vervangingsinterval moet worden vervangen.

Verder hebben de motoren in de Corsa C geen problemen, zoals typisch voor Opel, mits de vloeistoffen etc. netjes worden vervangen en de auto regelmatig zijn beurt krijgt.

Opel Corsa D en Corsa E

De in 2006 geïntroduceerde Opel Corsa D kwam tot stand in samenwerking met Fiat. Hij deelt veel technische componenten met de Punto. Net als bij de Italiaanse Punto, heeft de 4e modelgeneratie van de Corsa regelmatig last van gebroken ophangingsveren en versleten wiellagers.

Ook problemen met de distributieketting komen vaker voor. Dit keer echter met de door Fiat ontwikkelde 1.3 CDTi Turbo Dieselmotor. Ook turboschade en lekkende injectoren zijn bij deze motor een issue. De bekende 1.7 CDTi Turbo Diesel, ingebracht door Isuzu en doorontwikkeld door Opel, is robuuster en kan zeer hoge kilometerstanden halen met een minimum aan onderhoud. Dit is dus een punt om naar te kijken bij de aanschaf van een Corsa.

Alle benzinemotoren van de Corsa D zijn over het algemeen betrouwbaar en niet veeleisend.

De opvolger Opel Corsa E kwam in 2014 op de markt en was in wezen een intensieve facelift of een herziening van het vorige model, wat ook meteen opvalt. Net als de viercilinder benzinemotoren zijn de moderne EcoFlex driecilinder benzinemotoren met turbocompressor vrijwel zonder problemen.

De technische bijzonderheden en problemen van de 1.3 CDTi dieselmotor van Fiat kunnen ook bij de Corsa E voorkomen. Over het algemeen lijkt de materiaalkeuze en afwerking van dit model soms ondermaats. Veelgehoord is het hoge geluidsniveau binnenin de Corsa E, dat kan dus onprettig zijn.

Problemen met de benzinemotoren in de Opel Corsa (EcoFlex)

In de basis zijn alle benzinemotoren in de Opel Corsa robuuste motoren. Zoals reeds vermeld, zijn de motoren met een distributieketting een risico. Hierbij kan de ketting langer worden of doet de kettingspanner zijn werk niet meer naar behoren. Het vervangen van een distributieketting in de garage is een dure aangelegenheid.

Ook de EGR klep kan voor problemen zorgen, net zoals je vaak rekening moet houden met niet werkende oliedruksensoren of lekkende oliedrukschakelaars. Het is niet de norm, maar waar een turbocompressor is geïnstalleerd, kan deze ook uitvallen door een gebrek aan smering.

Problemen met de turbodieselmotoren (CDTi) in de Opel Corsa

Naast de problemen met de distributieketting van de 1.3 liter CDTi Turbo Diesel motoren, komen verstopte EGR-kleppen ook voor bij alle andere dieselmotoren. In zowel de 1.3 Fiat dieselmotor als de verder robuuste 1.7 turbodiesel van Isuzu kunnen de leidingen lekken.

Ook de kwetsbare dieselpompen op de 1.7 CDTi-motor moeten genoemd worden. Hoe lang de turbocompressor meegaat, kan je in grote mate beïnvloeden. De motor goed laten opwarmen kan de levensduur aanzienlijk verlengen.

Problemen met de remmen

Het is een oude Opel-aandoening dat de remblokken na het remmen vast komen te zitten (niet meer loskomen van de remschijf) en daardoor te heet worden. Zowel de remschijf als de remblokken kunnen door de resulterende wrijvingswarmte doorbranden en moeten dan worden vervangen.

Ook het wiellager kan aangetast zijn. De reden hiervoor is enerzijds de vuilgevoeligheid van de Opel-remmen (ongeacht of het een Bosch- of Lucas-remsysteem is) en anderzijds een achterstallig onderhoud van de geleiderails op de remklauwen. Bij het jaarlijkse onderhoud is helaas vaak geen uitgebreide reiniging en smering inbegrepen. Als je kunt, moet je het zelf doen of het laten uitvoeren tijdens het onderhoud in de garage.

Kwetsbare versnellingsbak in de Opel Corsa?

In de Opel Corsa, ongeacht of het een C-, D- of E-model is, zijn ook de F17- en M32-transmissies geïnstalleerd. Hoewel bijvoorbeeld de automatische versnellingsbak van GM zeer duurzaam zijn, staan deze twee transmissiemodellen bekend om hun kwetsbaarheid. Luide geluidsontwikkeling of versnellingen die gewoon niet meer geschakeld kunnen worden (tweede versnelling en achteruitversnelling) zijn tekenen dat een versnellingsbak vervangen of gerepareerd moet worden.

Aircoproblemen

Of het nu gaat om een ​​Corsa C, D of E, de airconditioning vereist altijd zorgvuldig en vooral regelmatig onderhoud. Defecte of lekkende condensors kan leiden tot onvoldoende koeling. Hou dit dus goed in de gaten!

Overige punten waar je op moet letten

De ingebouwde motoren, meestal van General Motors, met 1.0, 1.2, 1.3, 1.4, 1.6, 1.7 of 1.8 liter cilinderinhoud presteren in alle Corsa-modellen, van de basisversie tot de sportieve GTC en OPC, beide als twinport benzinemotor en als turbodiesel in principe zeer betrouwbaar in hun dienst.

Er moet altijd een regelmatige olieverversing worden uitgevoerd. Dit lijkt ons overbodig te zeggen maar veel mensen vergeten dit.

Afgezien van de reeds genoemde problemen, zijn het gewoon de gebruikelijke kleine dingen die bij elke auto, ongeacht het merk, voorkomen en die meestal worden veroorzaakt door gebruik. Deze zouden ook voor de Corsa zijn:

  • Roestvorming
  • Kapotte dempers of wiellagers
  • Schade aan de turbocompressor
  • (Overmatig) olieverbruik
  • Kleine gebreken in de elektronica
  • Een (soms) snelle ontlading van de accu van de auto na ca. 50.000 kilometer

Aangezien de Opel Corsa een populair model is en de onderdelen ruim verkrijgbaar zijn vallen de kosten vaak mee. Heb je zelf ervaring met de Corsa? Laat dan hieronder jouw reactie achter!

nl_NLNL