Op trekhaak monteren wordt veel gegoogled, maandelijks zoeken meer dan 10.000 mensen naar trekhaak monteren en aanverwante zoekopdrachten. Daarom geeft Autobaak in dit artikel antwoord op de vraag op de vraag hoeveel het monteren van een trekhaak kost, welke typen er zijn en waar je op moeten letten bij het gebruik van een trekhaak.
De meeste mensen die eenmaal een trekhaak hebben willen nooit meer zonder. Een trekhaak monteren is dus een goed idee als je het ons vraagt! Hoewel een trekhaak doorgaans wordt geassocieerd met een aanhangwagen, kun je er natuurlijk ook een caravan mee trekken en plaats je eenvoudig een fietsendrager.
Sommige mensen vinden een trekhaak niet passen bij het lijnenspel van hun auto. Maar gelukkig kun je tegenwoordig kiezen voor een afneembare of een scharnierende trekhaak. Hierdoor hoeft het niet ten kosten te gaan van het design van jouw auto.
Wat zijn de gemiddelde kosten voor het monteren van een trekhaak
De materiaalkosten verschillen afhankelijk van het type trekhaak zoals hierboven besproken. Het is ook cruciaal hoeveel gewicht de trekhaak moet dragen. Een vaste trekhaak kost minder dan een afneembare oplossing. De prijs voor een trekhaak ligt tussen de 100 en 600 euro. Daarnaast is er een elektrische kit (kabelset) nodig, die gemiddeld 100 euro kost. Tot slot moeten ook de arbeidskosten worden berekend als je voor inbouw achteraf naar een werkplaats rijdt. De montagekosten voor een trekhaak monteren is afhankelijk van het type trekhaak en het automodel. Dit duurt doorgaans twee tot drie uur en het uurloon ligt tussen de 60 en 120 euro. Sommige werkplaatsen bieden ook de montage van een trekhaak aan tegen een vaste prijs. Dit is dan inclusief materiaal en arbeid.
Wil je een trekhaak laten monteren dan ben je uiteindelijk voor een vaste trekhaak tussen de 400-500,- euro kwijt. De afneembare variant begint bij 600,- euro. Een wegdraaiende variant is het duurst en de kosten zullen snel de 1000,- euro overstijgen.
Welke trekhaken zijn er?
Zoals hierboven ook staat beschreven zijn er grofweg drie varianten trekhaken. De vaste trekhaak, de afneembare trekhaak, en de kantelbare / draaibare trekhaak. Ze staan hieronder verder beschreven:
Starre vaste trekhaak:
Een starre / vast trekhaak is bijzonder geschikt voor continu gebruik. Koeriers en bestelbusjes maken vaak gebruik van deze variant. Het is de goedkoopste oplossing om een trekhaak achteraf te laten monteren. De trekhaak met kogelkop wordt gebruikt met een vastgeschroefde of opgelaste kogelstang. Star betekent in dit geval dat de trekhaak inclusief de kogel stevig aan de montage-dwarsbalk is bevestigd en niet kan worden verwijderd. De voordelen van een vaste trekhaak zijn:
- Gaat als het goed is je hele leven mee
- Geen onderhoudskosten
- Altijd beschikbaar en geen gedoe met monteren/ demonteren
- Vaak prijstechnisch het meest interessant
Afneembare trekhaak:
Een afneembare trekhaak is vooral geschikt voor wie maar af en toe een trekhaak wil gebruiken. In tegenstelling tot de starre (vaste) versie is er geen permanente esthetisch effect aan de auto zichtbaar. Wanneer deze niet wordt gebruikt, kan de trekhaak in een paar eenvoudige stappen worden verwijderd. De originele uitstraling van de auto blijft behouden. In sommige gevallen is dit ook echt nodig, zo zie ik bijvoorbeeld wel eens een Audi A7 met een vaste trekhaak. Als je het mij vraagt, zonde van de prachtige koets.
Als we toch op zoek gaan naar de voordelen van een afneembare trekhaak dan zijn deze als volgt:
- Als de trekhaak er niet op zit bederft het niet het aanzicht van de auto
- Het mistlicht en nummerbord wordt niet constant afgedekt
- Onzichtbaar wanneer niet in gebruik
- De haak zit niet in de weg als je bezig bent in de kofferbak
- De trekhaak zit eventuele parkeersensoren niet in de weg
Zwenkbare / kantelbare trekhaak:
De zwenkbare (kantelbaar/draaibaar) trekhaak is een praktische, elegante en onopvallende variant voor montage achteraf: de trekhaak kan eenvoudig onder de bumper worden gedraaid en is andersom binnen enkele seconden beschikbaar voor gebruik. Ideaal dus voor degene die is gehecht aan het uiterlijk van zijn of haar auto. Een dergelijke trekhaak kan echter niet onder elke bumper worden geschroefd. En het systeem is ook niet voor alle auto’s beschikbaar. Het is het beste om dit in de werkplaats na te vragen.
Heb je zelf de zwenkbare trekhaak gemonteerd, laat deze dan controleren in een garage. Een specialist kijkt nog eens of de trekhaak goed en veilig is bevestigd. Een trekhaak monteren is niet heel ingewikkeld maar je moet er wel zeker van zijn dat het goed is gedaan.
Trekhaak en kabelset: 7 of 13 polige stekker?
De trekhaak en kabelset, wat heb je precies nodig? Een correct polen-systeem (Kabelset) is wat bij het betreffende voertuig past. Omdat niet alle elektrische systemen op elk voertuig werken. Daarom kun je het beste rechtstreeks een systeem van de autofabrikant gebruiken. De koppeling is in de loop van de keuring bij de introductie van de auto al gecontroleerd en zal zeker passen. Bovendien is de elektrische set voor het gebruik van een aanhanger al op het elektrische systeem afgestemd.
Aftermarket systemen
Maar aftermarket leveranciers bieden ook goed werkende systemen aan. Deze hebben echter vaak geen EG-typegoedkeuring en een bezoek aan de RDW is na montage verplicht. Ook moet van tevoren duidelijk zijn of er een 7- of 13-polige stekker nodig is voor de elektra zoals remlichten, richtingaanwijzers en mistachterlichten. Als alternatief is er ook een adapter, van 7-polig naar 13-polig. Als de auto is uitgerust met een elektronisch beheersysteem, kan er ook een speciale regeleenheid nodig zijn om de elektrische installatie van de aanhanger te regelen. In sommige gevallen moet de werkplaats het elektrische systeem activeren voor het gebruik van een aanhangwagen.
Kun je op elke auto een trekhaak zetten?
Helaas is niet elke auto geschikt voor het plaatsen van een trekhaak. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld de plek waar het mistlicht is gemonteerd of de plek van het nummerbord. De trekhaak mag dit het zicht hierop niet blokkeren waardoor het monteren van de trekhaak niet toegestaan is.
Verder mogen sommige auto’s niet trekken maar alleen dragen. Als u in een trekhaak wilt monteren om te trekken is het in dat geval niet toegestaan. Denk aan auto’s met weinig vermogen zoals bijvoorbeeld elektrische of hybride modellen zoals een Toyota Prius, Nissan Leaf or Citroen C1. De fabrikant van deze auto’s heeft voorgeschreven dat deze auto’s niet mogen trekken (dus geen aanhanger of caravan) maar wel een fietsendrager mogen dragen. Dat is dus iets om rekening mee te houden!
Trekhaak laten monteren
Wil je een trekhaak laten monteren? Dan kan je het beste contact opnemen met een gerenommeerde garage bij jou in de buurt. Het monteren van een trekhaak is een specialistisch klusje en moet vakkundig gebeuren zodat je zeker bent dat haak op een juiste manier wordt gemonteerd. Bij veel garages geldt er een vaste prijs voor de aanschaf van de trekhaak inclusief montage.
Kan ik mijn eigen trekhaak monteren?
Uiteraard kan je ervoor kiezen om zelf een trekhaak te monteren op jouw auto mits je voldoende technische kennis bezit. Zonder de juiste kennis en kunde weet je niet of deze veilig of juist gemonteerd is. Het zelf monteren is niet alleen een groot veiligheidsrisico, maar u kunt ook de garantie van de trekhaak of de autofabrikant laten vervallen door de klus zelf te klaren. Tenzij je een monteur of een trekhaakmonteur bent, adviseren wij altijd om de trekhaak door een professional te laten installeren, zodat je zeker weet dat deze veilig is. Ons advies zou dus zijn om een bezoekje te brengen aan de lokale werkplaats zodat je zeker bent van een veilige trekhaak onder jouw auto.
Regelgeving omtrent trekhaak
Er is geen wet- of regelgeving die het verwijderen van de trekhaak voorschrijft bij het rijden zonder aanhanger. Maar er is een uitzondering: een afneembare trekhaak moet worden gedemonteerd als dit in de boekjes of de typegoedkeuring staat vermeld. Bijvoorbeeld als de kogelkop van de koppeling de kentekenplaat afdekt bij het rijden zonder aanhanger.
Heeft een trekhaak ook onderhoud nodig?
Als de trekhaak onder de auto zit moet je niet vergeten om de trekhaak regelmatig te contoleren en te onderhoud. Op die manier ben je er zeker van dat je een aanhanger of caravan veilig kan trekken. Hieronder enkele punten waar je rekening mee moet houden voor een betrouwbare en veilige trekhaak:
- Zorg ervoor dat de bouten stevig vastzitten, inspecteer de bouten na lange reizen en zorg ervoor dat ze regelmatig vastgedraaid worden. Bijvoorbeeld om de 1.000 km.
- Het is belangrijk dat de trekhaalkogel niet kleiner wordt dan 49 mm. Bij veelvuldig gebruik kan de kogel slijten. Wanneer de diameter kleiner dan 49 mm is dan moet je de kogelbuis vervangen.
- Gebruik een trekhaak dop die de kogel tegen roest en vuil beschermt.
- Maak de trekhaak kogel regelmatig schoon. Als er vuil op de kogel zit dan kan deze het beste schoonmaken met een reinigingsspray en daarna droogmaken met een doek. Bij roestvorming op de kogel kan je dit bijvoorbeeld verwijderen met fijnkorrelig schuurpapier. Ga uiteraard voorzichtig te werk en schuur niet te hard.
- De kogel die aan de trekhaak zit moet je altijd goed beschermen. Zorg ervoor dat hij altijd schoon is. Wanneer je de trekhaak niet gebruikt kun je de kogel beschermen met een speciale hoes.
- Denk erom dat de stekkerdoos/ aansluiting van de elektrische verbinding schoon is. Dit zijn de contacten naast de trekhaak en de contacten van de aanhanger. Maak de aansluitingen regelmatig schoon door bijvoorbeeld contactspray te gebruiken. Met deze spray verwijder je vet, olie en overig vuil en zorgt ervoor dat de elektrische contacten schoon worden. En uiteraard is het belangrijk dat de contacten afgedekt zijn wanneer je de trekhaak niet gebruikt. Hiervoor kan je een afdekplaatje gebruiken.
- Inspecteer regelmatig de bedrading zodat je zeker weten dat alles goed functioneert.
- Wanneer je een aanhanger hebt met stabilisatiesysteem mag je de kogel van de trekhaak niet smeren aangezien dit problemen kan veroorzaken met de stabiliteit van de aanhanger. Als je een aanhanger hebt zonder stabilisatiesysteem dan is het weer een ander verhaal. In dat geval is het wel verstandig om een dun laagje smeermiddel aan te brengen. Wij adviseren altijd om de gebruikershandleiding goed door te nemen om zeker te weten of je de kogel wel of niet moet smeren. Bij twijfel kan je het beste contact opnemen met een garage bij jou in de buurt.