Op “ trekhaak monteren kosten” wordt veel gegoogled, maandelijks zoeken meer dan 10.000 mensen naar deze en aanverwante zoekopdrachten. Daarom geeft Autobaak in dit artikel antwoord op de vraag op de vraag hoeveel het monteren van een trekhaak kost, welke typen er zijn en waar je op moeten letten bij het gebruik van een trekhaak. 

De meeste mensen die eenmaal een trekhaak hebben willen nooit meer zonder. Hoewel een trekhaak doorgaans wordt geassocieerd met een aanhangwagen, kun je er natuurlijk ook een caravan mee trekken en plaats je eenvoudig een fietsendrager. 

Sommige mensen vinden een trekhaak niet passen bij het lijnenspel van hun auto. Maar gelukkig kun je tegenwoordig kiezen voor een afnembare of een scharnierende trekhaak. Hierdoor hoeft het niet ten kosten te gaan van het design van jouw auto. 

Wat zijn de gemiddelde kosten voor het monteren van trekhaak 

De materiaalkosten verschillen afhankelijk van het type trekhaak zoals hierboven besproken. Het is ook cruciaal hoeveel gewicht de trekhaak moet dragen. Een vaste trekhaak kost minder dan een afneembare oplossing. De prijs voor een trekhaak ligt tussen de 100 en 600 euro. Daarnaast is er een elektrische kit (kabelset) nodig, die gemiddeld 100 euro kost. Tot slot moeten ook de arbeidskosten worden berekend als je voor inbouw achteraf naar een werkplaats rijdt. De montage is afhankelijk van het type trekhaak en het automodel. Dit duurt doorgaans twee tot drie uur en het uurloon ligt tussen de 60 en 120 euro. Sommige werkplaatsen bieden ook de montage van een trekhaak aan tegen een vaste prijs. Dit is dan inclusief materiaal en arbeid. Uiteindelijk ben je in totaal voor een vaste trekhaak tussen de 400-500,- euro kwijt. De afneembare variant begint bij 600,- euro. Een wegdraaiende variant is het duurst en de kosten zullen snel de 1000,- euro overstijgen.  

Welke trekhaken zijn er?

Zoals hierboven ook staat beschreven zijn er grofweg drie varianten trekhaken. De vaste, de afneembare, en de kantelbare / draaibare trekhaak. Ze staan hieronder verder beschreven: 

Starre vaste trekhaak:

Een starre / vast trekhaak is bijzonder geschikt voor continu gebruik. Koeriers en bestelbusjes maken vaak gebruik van deze variant. Het is de goedkoopste oplossing om een trekhaak achteraf te laten monteren. De trekhaak met kogelkop wordt gebruikt met een vastgeschroefde of opgelaste kogelstang. Star betekent in dit geval dat de trekhaak inclusief de kogel stevig aan de montage-dwarsbalk is bevestigd en niet kan worden verwijderd.

Afneembare trekhaak:

Een afneembare trekhaak is vooral geschikt voor wie maar af en toe een trekhaak wil gebruiken. In tegenstelling tot de starre (vaste) versie is er geen permanente esthetisch effect aan de auto zichtbaar. Wanneer deze niet wordt gebruikt, kan de trekhaak in een paar eenvoudige stappen worden verwijderd. De originele uitstraling van de auto blijft behouden. In sommige gevallen is dit ook echt nodig, zo zie ik bijvoorbeeld wel eens een Audi A7 met een vaste trekhaak. Als je het mij vraagt, zonde van de prachtige koets.

Zwenkbare / kantebare trekhaak:

De zwenkbare (kantelbaar/draaibaar) trekhaak is een praktische, elegante en onopvallende variant voor montage achteraf: de trekhaak kan eenvoudig onder de bumper worden gedraaid en is andersom binnen enkele seconden beschikbaar voor gebruik. Ideaal dus voor degene die is gehecht aan het uiterlijk van zijn of haar auto. Een dergelijke trekhaak kan echter niet onder elke bumper worden geschroefd. En het systeem is ook niet voor alle auto’s beschikbaar. Het is het beste om dit in de werkplaats na te vragen.

Heb je zelf de zwenkbare trekhaak gemonteerd, laat deze dan controleren in een garage. Een specialist kijkt nog eens of de trekhaak goed en veilig is bevestigd. 

Welk polen systeem is het juiste 7 of 13 polig?

Een correct polen-systeem (Kabelset) is wat bij het betreffende voertuig past. Omdat niet alle elektrische systemen op elk voertuig werken. Daarom kun je het beste rechtstreeks een systeem van de autofabrikant gebruiken. De koppeling is in de loop van de keuring bij de introductie van de auto al gecontroleerd en zal zeker passen. Bovendien is de elektrische set voor het gebruik van een aanhanger al op het elektrische systeem afgestemd. 

Afternaket systemen

Maar aftermarket leveranciers bieden ook goed werkende systemen aan. Deze hebben echter vaak geen EG-typegoedkeuring en een bezoek aan de RDW is na montage verplicht. Ook moet van tevoren duidelijk zijn of er een 7- of 13-polige aanhangwagen-stekker nodig is voor de elektra zoals remlichten, richtingaanwijzers en mistachterlichten. Als alternatief is er ook een adapter, van 7-polig naar 13-polig. Als de auto is uitgerust met een elektronisch beheersysteem, kan er ook een speciale regeleenheid nodig zijn om de elektrische installatie van de aanhanger te regelen. In sommige gevallen moet de werkplaats het elektrische systeem activeren voor het gebruik van een aanhangwagen.

Regelgeving omtrent trekhaak 

Er is geen wet- of regelgeving die het verwijderen van de trekhaak voorschrijft bij het rijden zonder aanhanger. Maar er is een uitzondering: een afneembare trekhaak moet worden gedemonteerd als dit in de boekjes of de typegoedkeuring staat vermeld. Bijvoorbeeld als de kogelkop van de koppeling de kentekenplaat afdekt bij het rijden zonder aanhanger.