E-mobility wordt steeds populairder. Steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden en daarom zijn er ook steeds meer laadpalen beschikbaar. Eén van deze oplossingen is een snellader, of ook wel een supercharger genoemd. Maar wat is dit precies?

Wat is een snellader (DC-lader)?

Een snellader, ofwel DC-lader, staat voor Direct Current (DC) en wordt gebruikt om elektrische auto’s op te laden met hogere spanning dan bij AC-laadpunten het geval is. Deze lading gebeurt veelal via een CCS-aansluiting, waardoor er direct stroom kan worden toegevoerd naar de accu van de auto. Hierdoor kunnen batterijcapaciteit en rijbereik in korte tijd weer worden opgeladen tot 80%. Dit maakt het mogelijk om binnen een korte tijd weer verder te rijden.

Superchargers

Deze superchargers zijn vooral uitermate geschikt voor EVs met een groot vermogen (25 tot 375 kW) en hoge efficiëntie, waardoor een EV sneller opgeladen wordt. Omdat DC-laders duurder zijn dan een reguliere AC-lader (tot 22 kW), zijn deze met name interessant op plaatsen waar de gemiddelde auto, bestelbus of vrachtauto een korte tijd staat maar wel snel opgeladen moet worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan openbare plekken zoals bij een hotel, parkeerplaats van winkels of bijvoorbeeld bij transportbedrijven.

Ze worden dan ook wel superchargers genoemd, je kunt ze misschien ook kennen van Tesla die speciaal voor de Tesla rijders de Tesla Superchargers hebben geplaatst op vele plekken in Europa.

Voordelen van een snellader

Eén van de voordelen is dat het laadproces vele malen sneller gaat dan bij AC-laadpunten.

Daarnaast zijn er ook nog andere voordelen, zoals:

  • Het laadvermogen kan worden aangepast op basis van de behoefte;
  • De laadpalen staan vaak op praktische publieke plekken, waardoor je thuis geen laadpaal hoeft te hebben staan;
  • Er hoeft minder vaak geladen te worden, doordat er meer energie in korte tijd kan worden toegevoerd;

Alternatieven voor snelladen: AC-laden

Naast de DC-laders zijn er ook nog andere alternatieven om elektrische auto’s op te laden. Zo is er AC-laden. Dit is laden met Alternating Current (AC). Deze laadmethode zien we voornamelijk als oplaadpunt thuis en levert een lagere spanning dan bij een DC-snellader het geval is. Een Alfen laadpaal is een voorbeeld van een laadpaal die dit vermogen kan bieden en is geschikt voor iedere elektrische auto.

Het grote verschil tussen AC en DC laden is dat bij de laatste vorm het laden veel sneller gaat, vandaar natuurlijk de naam snelladen. Een volle accu kan met een 11 kW AC laadpaal thuis in ongeveer 8 uur worden opgeladen. Deze tijd hangt af van de capaciteit en het type auto dat je hebt.

AC-laden is ook goedkoper dan snelladen, maar er zijn wel wat nadelen aan verbonden. Zo duurt het laden veel langer en kun je geen gebruik maken van extra functies zoals het verwarmen van de accu. Ook is het niet mogelijk om een auto met AC-laden op te laden als je onderweg bent.

Conclusie

Snelladen is een veelgebruikte manier om elektrische auto’s op te laden, waarbij er in korte tijd weer energie kan worden toegevoerd aan de accu. Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het snelladen, zoals het feit dat er minder vaak geladen hoeft te worden en dat het vermogen kan worden aangepast op basis van behoefte. Maar zoals gezegd zul je deze snelladers vooral tegenkomen op openbare plekken en niet zo snel thuis bij iemand aan de muur. Dit komt vooral door de hoge kosten van aanschaf.

Als alternatief is er dus de welbekende AC-laadpaal welke doorgaans in thuissituaties gebruikt wordt. Het belangrijkste verschil is dat deze laadpalen met een lager laadvermogen laden en goedkoper zijn per kWh.

nl_NLNL