Roetfilter problemen? Hoe voorkom je deze
Heeft een monteur je wel eens de snelweg opgestuurd? Waarschijnlijk deed hij dit omdat er problemen met je roetfilter ontstonden. Als je een dieselauto hebt waarmee je niet veel op de snelweg rijdt, moet je dit bericht lezen over roetfilters en DPF’s. Dit filter bevindt zich in het uitlaatsysteem en verwijdert deeltjes en verontreinigende stoffen die tijdens de verbranding worden gevormd. Deze deeltjes worden ook wel fijnstoffen genoemd en vormen een gezondheidsrisico. De meeste diesels van na 2005 zijn uitgerust met een roetfilter. Deze zijn vanaf dat bouwjaar verplicht zodat ze konden voldoen aan de Euro 4, 5 en 6 emissienormen.
Hoe werkt een roetfilter precies?
Het roetfilter vangt de schadelijke deeltjes op zodat ze later tijdens het filterregeneratieproces kunnen worden verbrand. Hierdoor worden ze voornamelijk in kooldioxide en water worden omgezet.Filterregeneratie vindt om de 300 kilometer plaats. Een auto met roetfilter is uitgerust met een elektronische regeleenheid die het opgebouwde volume deeltjes berekent en aangeeft wanneer het proces om ze te verwijderen idealiter zou moeten plaatsvinden. Om de deeltjes te verwijderen, moet het roetfilter werken bij meer dan 400 graden Celsius. Als dit niet het geval is, kan het filter verstopt raken en problemen hebben met het vasthouden van de eerder genoemde deeltjes.
Dit komt vrij vaak voor in de onderstaande situaties:
- als je alleen in de stad rijdt,
- als je meestal niet meer dan 60 kilometer per uur rijdt,
- als je je auto voornamelijk gebruikt voor korte ritten of als je motor veel stationair draait.
Alleen Goed onderhoud is vaak niet voldoende
Een roetfilter kan problemen veroorzaken, zelfs als er regelmatig onderhoud wordt gepleegd. Het roetfilter lampje ofwel (emissie-storing) gaat indien de auto veel korte afstanden rijdt waarschijnlijk wel een keer branden in dashboardpaneel gaat waarschijnlijk ooit wel een keer branden. Als dit optreed kun je ook last krijgen van vermogensverlies en een toename in het brandstofverbuik.
“Het lijkt misschien oneerlijk: waarom gaat dit lampje branden, dit terwijl jij je auto altijd goed onderhoudt!?”
Oorzaak emissie storing
De reden dat jouw voertuig de vaste deeltjes niet verwijdert, is omdat het roetfilter niet kan worden geregenereerd omdat de uitlaat niet heet genoeg wordt. Dus de deeltjes hopen zich op in het filter en blokkeren de uitlaat. Anders gezegd: je auto smoort en schreeuwt om hulp.
Gelukkig is er een simpele oplossing
Voorkomen is beter dan genezen. Als je regelmatig kleine afstanden rijdt, dan is het aan te raden om minimaal 30 minuten op de snelweg te gaan rijden, en niet met te lage snelheid. Gewoon de maximale snelheid van 130 km/h aanhouden. De auto kan een schokbeweging maken. Maak je geen zorgen, dit betekent alleen dat je uitlaat is schoongemaakt en je auto nu weer normaal is. Het vermogen van uw motor gaat weer omhoog en verbruikt minder brandstof.
Dus als u veel in de stad rijdt, regelmatig korte afstanden aflegt of meestal niet meer dan 60 kilometer per uur rijdt, zorg dan dat u elke week een beetje tijd vrijmaakt voor jouw auto. Als dit niet mogelijk is, probeer dan om de 200 of 300 kilometer een beetje ‘autotijd’ in uw drukke schema te persen. Pak regelmatig een stuk snelweg waar je 130 km/h mag rijden. Hierdoor verklein je de kans dat het roetfilter verstopt raakt en er een emissie storingslampje gaat branden.
Trackbacks/Pingbacks