Chiptuning

Chiptuning, of ECU tuning wordt een steeds populairdere manier om het vermogen en koppel te verhogen. Daarnaast wordt de term eco-tunen veel gebruikt, hiermee bespaar je brandstof. het laten chippen van een auto werkt het best bij auto’s die een turbo hebben. Audi heeft bijvoorbeeld veel turbomotoren zoals de TSI varianten. Omdat Audi onderdeel is van de VAG groep, zitten deze motoren ook in Volkswagen (VW), SEAT en Skoda.

Bijna iedereen die zijn auto laat chiptunen merkt direct dat er extra vermogen en koppel aanwezig is en dat de auto betere prestaties heeft, het rijplezier neemt dus toe.

Waarom zou je een auto laten (chip)tunen?

Er zijn mensen die denken dat chiptuning op maat alleen bestemd is voor sportieve auto’s. Maar er zijn veel meer situaties waarbij het optimaliseren van het motormanagement nuttig kan zijn. Denk hierbij aan het trekken van een caravan, hiervoor is extra koppel met name in de bergen erg aangenaam. In de praktijk zul je minder vaak hoeven schakelen, omdat bij lage toeren meer trekkracht voor handen is. En daarnaast zou je extra vermogen en koppel ook als veiliger kunnen bestempelen, inhalen en invoegen wordt een stuk minder stressvol als je van bijvoorbeeld 90 naar 120 pk en 150 nm koppel naar 200 nm koppel gaat.

auto chippen aan de slag met motormanagement

Waarom laten meer mensen hun auto chiptunen

Naast de bovenstaande redenen is er nog een belangrijke reden waarom meer mensen op tuning overgaan; sinds een aantal jaren worden motoren gedownsizede om minder CO2 en andere schadelijke stoffen uit te stoten. Deze kleine motoren worden voorzien van een turbo zodat ze toch enige vorm van performance hebben. Echter wordt het bereik waar deze performance gebruikt kan worden ook steeds kleiner. Waar een atmosferische motor over het algemeen een mooie gelijkmatige vermogensafgifte heeft, zijn turbomotoren vaak nogal grillig in hun vermogensafgifte. De befaamde TDI motor van Audi en Volkswagen geven vanaf 1600 toeren een enorme boost, maar je moet wel doorschakelen bij 2800 toeren omdat er dan nagenoeg geen versnelling meer plaatsvindt. Hetzelfde geldt voor de gedownsizede motoren van dit moment. Ze hebben vaak een turbo gat en dit is precies waar chiptuning kan helpen. Door de software te optimaliseren wordt het bereik waar performance is groter.

Kun je met Chiptunen echt brandstofbesparing realiseren?

Er zijn meerdere manieren om het motormanagement aan te passen. Je kunt er voor kiezen om alleen voor meer vermogen te gaan. Dit heet bij de meeste tuners, stage 1. Hierbij wordt er minder gelet op brandstofbesparing, maar meer op vermogen en meer souplesse.

Het zogenaamde ECO-tunen is er meer op gericht om het motormanagement te programmeren op brandstofbesparing. Er is ook vermogenswinst, maar die zie je maar in hele

kleine mate terug op de testbank. Daarnaast moet je ook geen wonderen verwachten, een besparing van tussen de 0,1 en 0,3 liter per 100 kilometer is realistisch. Uiteraard kan het voor iemand die veel rijdt op jaarbasis toch 1 a 2 volle tanken benzine of diesel schelen, niet verkeerd met de huidige brandstofprijzen.

eco tunen voor brandstofbesparing

Welk chiptuning stadia (fase) kiezen 1, 2 of 3?

Chiptuning kan worden onderverdeeld in verschillende stadia, die elk hun eigen voordelen hebben. Het eerste stadium wordt vaak aangeduid als “stadium 1”. Dit is de meest elementaire en gebruikelijke vorm van chiptuning, en omvat meestal een eenvoudige software reflash die relatief eenvoudig kan worden uitgevoerd. Een Stage 1 tuning levert vaak een bescheiden vermogenswinst op, evenals een verbeterde gasrespons en brandstofbesparing.

Stage 2 tuning

De volgende stap is een “Stage 2 tune”. Dit is over het algemeen ingewikkelder dan een Stage 1 tuning, en kan enkele hardware aanpassingen vereisen naast de software reflash. Stage 2 tuning biedt vaak aanzienlijk meer vermogenswinst dan Stage 1 tuning, maar kan ook gepaard gaan met een verhoogd risico op motorschade indien niet correct uitgevoerd.

Stage 3 en 4

Naast fase 2 zijn er nog extremere vormen van chiptuning, zoals “fase 3” en “fase 4”. Deze afstellingen zijn over het algemeen alleen voor raceauto’s of andere sterk gemodificeerde voertuigen, en kunnen enorme vermogenswinsten opleveren ten koste van verhoogde motorslijtage. Als je niet van plan bent om met je auto het circuit op te gaan of serieus te gaan racen, dan hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken over deze extremere afstellingen.

Hoe kiest u de juiste chiptuningfase voor jouw auto?

Als je eenmaal hebt besloten dat je een chiptune voor je auto wilt, is de volgende stap om uit te zoeken welke fase voor jou geschikt is. Als je gewoon op zoek bent naar een beetje meer vermogen en een betere gasrespons, dan is een fase 1-tuning misschien alles wat je nodig hebt. Als je echter op zoek bent naar aanzienlijke vermogenswinst, zul je waarschijnlijk moeten kiezen voor fase 2 of hoger. Houd er rekening mee dat de hogere fasen een groter risico op motorschade met zich meebrengen als ze niet correct worden uitgevoerd.

De techniek achter chiptunen uitgelegd

Autobezitters laten bij een software specialist een zogenaamde remap doen. Hierdoor krijgt de auto meer vermogen en neemt het brandstofverbruik af. Maar wat is chiptuning precies? We gaan nu dieper in op de techniek achter chippen.

Wat is de ECU

De Engine Control Unit (ECU) regelt de werking van de gehele motor en zijn componenten, inclusief elektronische systemen (ABS, ESP, TCS) en andere apparatuur, zoals airconditioning. De ECU is daarom het ‘brein’ van de hele computer die de technische mogelijkheden bepaalt. De regeleenheid van de motorregeleenheid (motormanagement) is meestal een microprocessor (de chip) die gegevens ontvangt en verwerkt. De gegevens komen binnen van verschillende sensoren, zoals bijvoorbeeld de lucht massa meter.

Tijdens de productie slaan fabrikanten universele instellingen op van de werking in het computergeheugen van de auto, maar deze zijn niet geoptimaliseerd voor de omstandigheden waarin de auto rijdt. Deze instellingen bepalen voor een deel de prestaties van de auto, zoals het motortoerental, de brandstof dosis, de injectie hoek, de turbodruk (indien aanwezig) en de brandstof injectiedruk. Op basis van deze gegevens, selecteert de ECU de optimale parameters voor de prestaties van de auto.

Wat is chiptuning?

Auto remapping, ook wel chiptuning of ECU-tuning genoemd, is een uiterst effectieve en veilige methode voor het tunen van motoren. Motortuning (nieuwe software) is ontworpen om het motorkoppel en het vermogen te verhogen. Dit kan op twee manieren: door mechanische interferentie in de motor of door de software te optimaliseren. De eerste methode van tunen is erg duur en vereist vaak maatwerk. Er moet wel gezegd worden dat deze

vormen van tunen ook gecombineerd kunnen worden. Als je dit doet heb je uiteindelijk het beste resultaat op de testbank.

Chiptuning is een eenvoudige en vooral veilige manier om de bedrijfsparameters van de motor te wijzigen en de efficiëntie te verhogen. Bij het herprogrammering van een auto, wordt er nieuwe software geüpload die een efficiëntere motorwerking mogelijk maakt.

Waarom werkt chiptuning?

De standaard software die tijdens de productiefase worden geïnstalleerd halen niet het maximale potentieel uit de motor. Door betere software te gebruiken, is het mogelijk om de motorcapaciteit veilig te verhogen en een aanzienlijke vermogenswinst te behalen zonder de motor te beschadigen. Bovendien kan het (zoals eerder genoemd) door het veranderen van deze waarden zich vertalen in een beter brandstofverbruik. In sommige gevallen kan dit wel tot 0,3 liter per 100 kilometer schelen. Als je veel rijdt, dan is de investering in chiptuning dus snel terugverdiend.

chiptunen stage 1 meest betrouwbaar

Motormanagement optimaal afgesteld

Voor een succesvolle herprogrammering is het belangrijk dat de software is afgestemd op het voertuigmodel en de mogelijkheden van de motor en de componenten. Chiptuning uitvoeren met ongeschikte software, kan ertoe leiden dat het voertuig defect raakt of zelfs permanent wordt beschadigd. De motor kan dus defect raken en een fabrikant zal d.m.v. een diagnose zien dat er verkeerde software is gebruikt en je dus niet tegemoet komen. Het maakt dan niet uit of het om een BMW of SEAT gaat, fabrikanten zijn hier heel strikt in.

Kies een ervaren chiptuner

De voordelen van chiptuning zijn verleidelijk en steeds meer mensen kiezen ervoor om dit te doen. Dit komt deels door de lage kosten in vergelijking met mechanische tuning. Maar het is wel noodzakelijk om een ervaren chiptuner te kiezen. Deze hebben veel ervaring in het tunen van jouw merk en model. Een bedrijf dat niet veel weet over chiptuning kan de capaciteiten van de auto overschatten en dit kan leiden tot schade en storingen. Onze chiptuning voorkeur zou dan ook uitgaan naar een tuner die is gespecialiseerd in bepaalde merken of een merkgroep, zoals bijvoorbeeld VAG.

Laten chiptunen van een auto is in bijna alle gevallen voor eigen risico, maar gelukkig hoor je niet veel horrorverhalen en weten de meeste chiptuners precies hoe ze de parameters moeten aanpassen zodat er geen schade aan de motor ontstaat.