Er is bijna niks vervelender, je auto start niet en je was al te laat!. Het kan frustrerend en teleurstellend zijn, maar in dit artikel behandelen we de meest voorkomende problemen. Dus in het beste geval kun je het zelf oplossen of weet je in ieder geval waarom jouw auto niet start.
Auto start niet door een lege accu
Als een auto niet wil starten dan is een lege accu het meest waarschijnlijke probleem. Een lege accu is te herkennen aan:
- Je hoort de startmotor moeizaam ronddraaien
- Je hoort een klikkend geluid
- Lampje knipperen bij het starten
- De centrale deurvergrendeling werkt niet meer
- Het dashboard licht niet meer op.
Een lege accu kan het gevolg zijn van brandende interieurlampjes. Het komt vaak voor dat iemand een lampje per ongeluk laat aanstaan. Een andere oorzaak kan een verouderde accu zijn, deze laadt niet meer voldoende op en kan de startmotor niet meer ronddraaien. Een ander probleem kan ook een versleten dynamo zijn. Dit hoeft dus niks met de accu zelf te maken hebben maar met de oplader, de dynamo dus.
Hoe start ik een auto met een lege accu?
Gelukkig kun je een auto vaak wel starten, als je te maken hebt met een lege accu. Om dit te doen heb je meerdere mogelijkheden:
- Is er iemand in de buurt met een auto en startkabels? Plaats de startkabels dan op de juiste polen, dus zwart op min en rood op plus. Start vervolgens de auto en probeer vervolgens jouw eigen auto te starten. Als je auto start; laat dan de startkabels nog even 2 minuten zitten. Het kan zijn dat de accu en dus auto nog niet voldoende stroom heeft. Een gevolg kan zijn dat de auto weer uitvalt.
- Een andere mogelijkheid is om de auto (indien handgeschakeld) in de 2de versnelling te zetten. Vervolgens heb je een paar sterke mensen nodig die je willen aanduwen. Probeer op het juiste moment voldoende snelheid, de koppeling op te laten komen. Hierdoor kan de auto starten, maar doorgaans kost het een aantal keer aanduwen.
- Heb je nog een reserve accu of een andere auto, dan kan je er voor kiezen om deze te accu te plaatsen. Een accu vervangen is niet heel ingewikkeld en moet in 10-15 minuten kunnen.
Als je wordt aangeduwd of je hebt gebruik gemaakt van startkabels, dan is het belangrijk dat je in ieder geval 20 minuten gaat rijden. Anders is de kans aanwezig dat de auto vervolgens weer niet start omdat de accu nog niet is opgeladen.
TIP: Als je een multimeter hebt, controleer dan de accuspanning en die moet meer dan 12 volt zijn.Vervang je accu als die minder dan 12 volt aangeeft.
Problemen met de motor zelf
Om te begrijpen wat er mis kan gaan met een motor, kijken we naar wat er gebeurt als je hem wilt starten. Het eerste wat elke bestuurder doet nadat hij in een auto is gaan zitten is zijn sleutel erin steken en het contactslot omdraaien. Dan loopt de lading uit de accu naar de startmotor die de krukas laat draaien. Intussen wordt brandstof uit de brandstoftank in de motor gepompt via de brandstofpomp, dan door de brandstofleidingen, de brandstofrail, en tenslotte de injectoren.
Tegelijkertijd wordt lucht aangezogen door het luchtfilter en komt de motor binnen door het inlaatspruitstuk. In het geval van een benzinemotor stuurt een verdeler vonken via de bougies de motor in. Dit ontsteekt het lucht brandstofmengsel en voilà, daar is je paardenkracht.
Ontstekingssysteem
Niet goed werkende wisselstroomdynamo
De dynamo is het apparaat dat stroom aan de motor onttrekt en de accu oplaadt als het voertuig rijdt. Hij is essentieel voor de elektrische cyclus van een auto, want een defect ervan kan het starten van de auto verhinderen.
Als het opladen niet gebeurt, zullen de elektrische systemen in de auto de stroom uit de accu halen. Dit kan uiteindelijk al het sap uit de accu wegzuigen, waardoor hij dood is. Om een motor te starten heeft de startmotor een flinke vlaag elektriciteit uit de accu nodig. In dit geval heeft de accu deze stroom niet.
Controleer de dynamo
Het controleren van de dynamo is een eenvoudige klus. Start de auto met een startkabels en meet met een multimeter de spanning op de accupolen. Als die minder dan 12 volt is, kan de accu dood zijn. Maar de belangrijkste gebeurtenis die we verwachten is een toename van de spanning als je de motor op toeren brengt. De dynamo moet, als hij goed is, een hoop elektronen naar de accu laten stromen als de motor loopt. Als er geen verandering of een schamele toename van de spanning wordt waargenomen, wijst dat erop dat de dynamo zijn werk niet doet.
Problemen met de startmotor
Dit is het derde en laatste element in het ontstekingscircuit. De startmotor is rechtstreeks verbonden met de krukas van de motor. Deze laat de krukas draaien om zijn slagen van de motor op gang te brengen als we de sleutel omdraaien. Een defecte startmotor kan een reden zijn waarom je auto niet wil starten maar wel stroom heeft.
De diagnose van dit probleem is vrij eenvoudig. Als je de sleutel omdraait, moet hij aanslaan. Het aanzwengelen van de motor wordt in gang gezet door de startmotor. Dus, als de startmotor naar is overleden, zal het omdraaien van de sleutel geen verschil maken. Geen rotatie, geen wanhopige pogingen om de cilinders aan het vuren te krijgen. Alleen maar stilte.
Problemen met zekering en bedrading
Voordat je de dynamo, startmotor en accu in één keer vervangt, controleer je eerst de zekeringkast. Als de zekeringen van de ontsteking doorgebrand zijn, kan een eenvoudige vervanging van de zekering je auto aan de praat krijgen. Ga wel na wat de oorzaak van de doorgebrande zekering is.
Brandstofsysteem
Het brandstofsysteem is wat de motor zorgt voor toevoer van brandstof. Benzine- en dieselmotoren hebben verschillende ontwerpen voor hun brandstofsysteem, maar het algemene werkingsprincipe is bijna hetzelfde. Dus, als je auto niet wil starten kan het brandstofsysteem een bron van het probleem zijn. Maar het brandstofsysteem moet gecontroleerd worden nadat het hele accu- & ontstekingssysteem storingsvrij blijkt te zijn.
Defecte brandstofpomp
Dit is geen probleem bij de meeste nieuwe auto’s. Als je auto regelmatig rijdt en met keurig gas/diesel wordt gevuld, zou je hier geen last van moeten hebben. Tenzij je auto meteen vanaf de fabriek met een defecte brandstofpomp werd uitgerust. Maar, als je auto vrij oud is of de brandstofkwaliteit in je omgeving twijfelachtig is, kan een defecte pomp voorkomen.
De diagnose van dit probleem is vrij eenvoudig. Als je je sleutel aan het contact draait, voordat je de motor aanzwengelt, kun je een brom van achteren horen. Dit is de werking van de brandstofpomp. Voordat de auto gestart wordt, zorgt de brandstofpomp voor de toevoer van brandstof en maakt die klaar voor injectie.
Maar als je een defecte brandstofpomp hebt, kan dit niet gebeuren. De motor zal zijn brandstof niet krijgen en weigeren te starten. Dus, als je de sleutel omdraait en geen gebrom uit de achterkant hoort komen, is het mogelijk een probleem met de brandstofpomp.
Maar als je een brandstofpomp-storing vermoedt, moet die gecontroleerd worden. Misschien
is hij gewoon verstopt en niet in staat te functioneren. Maar dat is aan een geoefend oog om te beslissen. Voor dit werk is dus een deskundige technicus nodig.
Lage brandstofdruk/verstopte brandstofleidingen of brandstofrail
Je brandstofpomp werkt misschien wel, maar wat als de brandstofdruk de injectoren niet bereikt? Een verstopte brandstofrail of brandstofleiding kan een probleem zijn. Of het kan een probleem met de brandstofpomp zijn waardoor de brandstofdruk vermindert. Sommige brandstofrails kunnen voorzien zijn van een Schrader ventiel op de brandstofrail waarmee je de brandstofdruk kunt testen.
Als de brandstofdruk laag blijkt te zijn, moet je hem aan een monteur geven voor verdere diagnose. Maar weet dat, deze problemen meestal pas opduiken bij hoge kilometerstanden.
Defecte brandstofinjector
Dit is een zeldzame mogelijkheid als je auto niet wil starten. Als je een vier-cilinder motor hebt, moeten alle vier de brandstofinjectoren stoppen met werken, wil de motor niet starten. Dit is dus een zeldzaam scenario, maar toch mogelijk.
Luchtinlaatsysteem problemen
Dit is weer zo’n zeldzaam probleem dat het starten van een auto verhindert. Als je auto niet wil starten, kan dat betekenen dat de motor niet alles krijgt wat hij nodig heeft. We behandelden de startbeweging en de brandstoftoevoer. Laten we ons nu richten op de luchttoevoer. De motor heeft lucht nodig om de brandstof te verbranden. Als er minder lucht wordt ingepompt, start je auto niet.
Verstopt luchtfilter
In zeldzame gevallen kan een verstopt luchtfilter of luchtleiding ervoor zorgen dat de motor niet meer start. Controleer op een verstopt filter. Vervang het filter als dat nodig is. Kijk zo ver mogelijk in de luchtbuis die naar de motor leidt om vuil, dierennesten, enz. op te sporen.
Defecte luchtmassameter
De luchtmassameter ( MAP / MAF) meten het volume en de druk van de lucht die in de motor gepompt wordt. Als deze sensoren defect zijn, kan de motor een verkeerde meting krijgen en niet starten. Koppel deze sensoren los en start de motor. Als hij start, vervang dan de defecte sensoren.
Vonkontstekingssysteem (Voor Benzinemotoren)
Bezitters van dieselmotoren, je kunt dit gedeelte overslaan. Benzinemotor bezitters, lees verder. Als je auto niet wil starten en een benzinemotor heeft, kan het een vonk probleem zijn. Het systeem is belangrijk voor vonkontstekers zoals benzine- of aardgasmotoren. Dus, wat kan er op dit gebied misgaan?
Problemen met de bobine of de verdeler
De bobine en de verdeler zijn twee belangrijke onderdelen van het ontstekingssysteem. Als ze defect zijn, krijgt de motor niet tijdig vonken, waardoor hij niet start. Je kunt deze testen met een multimeter, maar een monteur is een betere optie.
Defecte bougies
Bougies ontsteken de brandstof die in elke cilinder gespoten wordt. Deze kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor de motor geen vonk meer heeft om brandstof te verbranden, en je auto niet meer start.
Het verwijderen van de bougies is eenvoudig. Eenmaal verwijderd kunnen de bougies geïnspecteerd worden op scheurtjes of verstoppingen. Als het keramische gedeelte van de bougie gebarsten is, is de isolatie aangetast, en is het een kapotte bougie. Als de punt van de bougie verstopt is met smurrie of vuil, moet je hem vervangen.
Het vervangen van bougies hoort te gebeuren bij een grote beurt. Door ze tijdig te vervangen voorkom je dit probleem.
Als je de bougies eruit hebt en ze zien er in orde uit, kun je ze opnieuw testen met een multimeter. Deze meet de weerstand over de uiteinden van de bougie. Als hij een verkeerde weerstand over de uiteinden aangeeft, is het een defecte bougie. Als hij weerstand toont tussen twee willekeurige punten, anders dan de uiteinden, is het nog steeds een defecte bougie.
Zoals je gelezen hebt kunnen er meerdere oorzaken zijn bij een weigerende auto. In de meeste gevallen heeft het te maken met de accu. En mocht je er niet uitkomen, de wegenwacht is er vaak binnen 45 minuten.