Een goede voordelige kleine auto, welke merken en modellen komen hiervoor in aanmerking? Nieuwe auto’s in deze klasse zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 9.000 euro. Tweedehands houden deze kleine auto’s hun waarde goed vast. Waardoor de afschrijving beperkt is. Hierdoor is het lastig kiezen tussen een nieuwe en een tweedehands exemplaar.   

Met welke punten je rekening moet houden bij de aanschaf van een kleine auto lees je in dit artikel. Daarnaast hebben we enkele modellen uitgelicht die veel worden verkocht in dit segment. 

Naast de grootte van de auto speelt in de meeste gevallen ook de prijs een grote rol – het kopen van een gebruikte of nieuwe auto is immers een van de grotere investeringen in het dagelijks leven. 

Wat onderscheidt een kleine auto?

Bij het kopen van een nieuwe of gebruikte auto heb je de keuze uit veel verschillende voertuigklassen – inclusief micro- en kleine auto’s, midden- en hogere klasse of SUV’s. Welke auto in welke categorie valt, is echter niet altijd zo eenvoudig te bepalen, omdat hier geen vaste definitie voor bestaat. In de regel wordt aangenomen dat de modellen binnen een voertuig klasse qua maat en vorm vergelijkbaar zijn en qua prijs met elkaar concurreren.

Bij het kiezen van een model is het raadzaam om vooraf te bedenken welke eisen je aan een auto stelt, voor hoeveel personen moet deze geschikt zijn, rij je voornamelijk in de stad of ook geregeld op de snelweg? En wil je bijvoorbeeld een fiets in de achterbak kunnen gooien? Allemaal vragen waarop je voor het aanschaffen van een auto antwoorden op zou moeten hebben. Hoewel goedkope kleine auto’s over het algemeen geen pakezels zijn is het bijvoorbeeld wel goed om te controleren of de achterbank neerklapbaar is. Op die manier kom je straks bij de Ikea niet voor onverwachtse verassingen te staan. 

Een klein afgemeten auto is handig in de stad

Kleine auto’s zijn door hun afmetingen zeer geschikt voor stadsverkeer. Ze zijn bijzonder wendbaar en passen ook in kleine parkeerplaatsen – een echt voordeel in grote steden, waar de parkeerruimte beperkt is. De gemiddelde afmetingen van een kleine auto is ongeveer 3,50 meter lang en 1,50 meter breed. Ter vergelijking: auto’s in het hoge segment hadden een gemiddelde grootte van rond de 5 meter lang en 2 meter breed, een aardig verschil dus.  

Bovendien zijn kleine auto’s ook relatief goedkoop in vergelijking met het hogere segment. In de regel zijn zeer goedkope kleine auto’s verkrijgbaar vanaf ongeveer 10.000 euro, maar normaal gesproken moet je voor nieuwe voertuigen met basisuitrusting rekening houden met kosten vanaf ongeveer 11.000 euro.

Er moet echter worden opgemerkt dat goede en goedkope kleine auto’s meestal minder comfort, extra’s en veiligheids- en rijhulpsystemen bieden dan modellen uit de hogere klasse. Jarenlang was het ook zo dat kleine auto’s veel zuiniger zijn dan grotere. Dit is echter niet langer algemeen van toepassing. De nieuwe generatie VW Golf is bijna net zo zuinig als zijn veel kleinere broertje de VW Up. 

Wat kosten Goedkope kleine auto’s?  

In Nederland wordt de prijs van auto’s met name bepaald door belastingen zoals BPM en BTW. Hierdoor zijn er nagenoeg geen auto’s meer die minder dan 10.000 euro nieuw kosten. De Nederlandse prijzen liggen gemiddeld 20% hoger ten opzichte van Duitsland. Hieronder hebben we de meest populaire modellen benoemd. Waarmee we ook zelf hebben gereden en dus een waarde oordeel over kunnen vellen. Naast deze de onderstaande modellen zijn er nog de Kia Picanto, Nissan Micra en Hyundai i10.  

De VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo

Je hebt vast wel een voorkeur als het aankomt op merk. Gelukkig hebben de meeste merken aanbod in het kleinste segment. De VW up, Seat Mii en Skoda Citigo zijn nagenoeg dezelfde auto en delen dan ook bijna alle onderdelen. Deze drie halfzussen begonnen bij de introductie allemaal rond de 9.000 euro. Inmiddels is daar door belasting en inflatie ruim 15% bijgekomen. 

De Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo

De Citroën C1, Peugeot 107 en de Toyota Aygo hebben net als de modellen van VAG hierboven, allemaal nagenoeg dezelfde onderdelen. Dit was in die tijd opmerkelijk omdat Toyota geen directe band heeft met het PSA concern waar Peugeot en Citroën toebehoren. 

Deze Japans/Franse tandem werd bij de introductie aangeboden voor iets meer dan 8.000 euro. Waarbij de Toyota het duurst was. Inmiddels zijn de merken hun eigen weg ingeslagen en delen PSA en Toyota geen goedkope kleine auto meer. De nieuwe modellen zijn allemaal boven de 10.000 euro geprijsd. 

De rijervaringen  

Wat mag je verwachten van deze kleine auto’s als het op rijden aankomt? De meeste mensen die in dit segment een auto kopen zijn prijsbewust en willen een (kleine) auto die aansluit bij deze filosofie. Toch is het wel fijn als een auto enig comfort met zich meebrengt.

De Citroën C1, Peugeot 107 en de Toyota Aygo

De eerste generatie C1, 107 en Aygo is eigenlijk redelijk basic. De isolatie is matig en de driecilindermotor laat zijn aanwezigheid duidelijk horen. Hoewel het motortje aanwezig is, levert deze wel keurige prestaties in termen van gebruik en prestaties. Eigenlijk is dit onderdeel, de motor misschien wel het beste onderdeel van deze kleine auto. De topsnelheid ligt dicht tegen de 160 km/h aan en hoewel de 0-100 km/h sprint niet indrukwekkend overkomt met 13,5 seconde (dit komt door de bakverhouding) is het een levendig motortje die er altijd wel zin in heeft. Daarnaast ook nog eens heel betrouwbaar – kijk deze video van autoweek er maar eens op na: 

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/peugeot-107-2010-339813-km-klokje-rond/

Het weggedrag van deze types is goed, hij stuurt direct en zal je niet snel verrassen. Echter wordt deze auto standaard met vrij smalle banden geleverd waardoor de grip in snelle bochten niet oneindig is. Maar daar is deze kleine auto natuurlijk ook helemaal niet voor bedoeld. Op de snelweg is het tegenwoordig met een maximale snelheid van 100 km/h best uit te houden in deze auto. Als je na 19.00 uur toch besluit 130 km/h te gaan rijden, dan wordt het in de auto toch wel wat oncomfortabel door het geluid van de motor en het windgeruis. De opvolgers van deze auto’s, bijvoorbeeld de Peugeot 108 is een stuk volwassener op de snelweg, de isolatie is verbeterd en deze auto heeft een stuk meer comfortabele opties aan boord. Maar of hij betrouwbaarder is dan zijn voorganger valt nog te bezien komende jaren. 

Rijervaring VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo

Je zou dit VAG model, hoewel hij duurder is dan de Peugeot 107 met elkaar moeten kunnen vergelijken. Toch is het gevoel van dit kleine VW model heel anders, het interieur, de afwerking en zelfs de binnenruimte ogen beter op elkaar afgestemd. Nu wil dit niet direct zeggen dat deze auto beter is, het is maar net hoe je beter interpreteert. Qua duurzaamheid is de VW Up en consorten gevoeliger voor storingen. Dit komt natuurlijk omdat er meer opties en elektronica in deze auto aanwezig is. En hoewel de prestaties vergelijkbaar zijn, vind ik een Peugeot 107 toch alerter op het gas reageren en ook iets scherper sturen. Daar en tegen is deze VW Up wel comfortabeler en stiller op de snelweg. 

Conclusie VW Up (Mii/Citigo) vs Peugeot 107 (C1/ Aygo)  

Tussen de bovenstaande modellen, de VW Up en Peugeot 107 is het lastig kiezen. Als je iets meer auto voor je geld wilt en toch ook nog wel eens stiekem naar Zuid-Frankrijk op vakantie wilt met de auto, dan is de VW waarschijnlijk de betere keuze. Deze is op lange afstanden gewoon net wat meer in balans en ook stiller, de isolatie en afwerking liggen op een hoger niveau. Als je daarentegen een auto zoekt die het altijd moet doen en je weinig waarde hecht aan luxe dan is een Peugeot 107 waarschijnlijk de betere keuze. Deze Franse Japanner zit goed in elkaar en heeft weinig ingewikkeld techniek, waardoor de reparatiekosten nooit extreem hoog zullen zijn. 

nl_NLNL