Van jeugdtalent naar Ferrari
Antonio Fuoco maakt dit weekend zijn eerste optreden tijdens een Formule 1-weekend. Hij neemt de eerste vrije training voor zijn rekening als vervanger van Lewis Hamilton. Het is zijn officiële FP1-debuut, meer dan tien jaar na zijn eerste F1-test.
Ferrari haalde Fuoco al vroeg in huis. Ze tekenden hem op 16‑jarige leeftijd, nog voordat hij zijn echte single‑seaterdebuut maakte. Direct in zijn eerste jaar op de juniorladder pakte hij het kampioenschap in de Formula Renault 2.0 Alps. Hij versloeg ervaren rijders als Luca Ghiotto en nam het op tegen opkomende namen zoals Pierre Gasly.
In de jaren daarna nam Fuoco het op tegen talenten als Max Verstappen en Esteban Ocon. Hij won al op zijn eerste Formule 3-weekend en sloot dat seizoen als vijfde af. Zijn snelheid was duidelijk, ook al ontbrak soms de consistentie.
Jaren in GP3 en F2
Fuoco kreeg zijn eerste F1-test bij Ferrari in juni 2015 op de Red Bull Ring. Toen was hij 19 en actief in GP3. Zijn eerste GP3-seizoen verliep tegenvallend, maar in 2016 kwam hij sterk terug en werd hij derde in het kampioenschap achter Charles Leclerc en Alex Albon.
In 2017 reed hij naast Leclerc in de Formule 2. Leclerc domineerde dat jaar. Fuoco toonde nog steeds snelheid, maar resultaten vielen niet altijd goed uit. Zijn enige feature-racezege in 2017 kwam op Monza, mede door een incident tussen concurrenten en een straf voor de aanvankelijke winnaar. In 2018 bleef hij in F2 en pakte twee sprintoverwinningen. De kans op een vaste F1‑zitplaats leek toen echter verkeken.
Belangrijke schakel bij Ferrari
Fuoco bleef wel bij Ferrari als simulator- en ontwikkelingsrijder. Zijn kwaliteiten op de simulator en in de auto werden hoog gewaardeerd. Dat leverde hem meerdere F1-tests op, onder meer in Abu Dhabi in 2020, 2021 en 2024. Daarnaast was hij een sleutelrijder bij Ferrari’s terugkeer naar de 24 Uur van Le Mans.
Ferrari’s maatstaf in de WEC
In 2023 debuteerde Fuoco in het World Endurance Championship. Meteen liet hij zien hoe snel hij was. Hij pakte pole op Sebring en later op Le Mans. In Le Mans was hij bijna acht tienden van een seconde sneller dan teamgenoot Alessandro Pier Guidi in de kwalificatie. Tijdens de race zette hij de snelste ronde neer.
Hij behaalde later poles op Imola en op Spa. Op pure snelheid was hij lange tijd vrijwel onaantastbaar binnen het Ferrari‑programma. Slechts enkele collega’s, zoals Antonio Giovinazzi, haalden hem op dat vlak in.
Resultaten en tegenslagen
Fuoco was een van de uitblinkers in de 2023-editie van Le Mans, maar mechanische pech kostte hem die overwinning. Het volgende jaar leek hij het recht te zetten en schreef hij Le Mans op zijn naam samen met Miguel Molina en Nicklas Nielsen. Later bleek echter dat de auto niet aan de reglementen voldeed door een probleem met de achtervleugel. Die diskwalificatie knabbelde aan de titelaspiraties.
Fuoco heeft ook fouten gemaakt. Bij Imola werden al zijn kwalificatieronden geschrapt vanwege track limits. In dezelfde race kreeg hij een straf na een incident waarbij hij de Toyota van Sébastien Buemi van de baan duwde tijdens een gevecht om posities. Zulke momenten tonen dat snelheid soms ten koste gaat van geduld en beheerste uitvoering.
Waarom dit FP1-optreden verdiend is
Dit FP1-optreden verandert Fuoco’s carrière niet fundamenteel. Hij reed al honderden F1‑kilometers in tests en op de simulator. Toch is het een publieke beloning voor jaren trouwe inzet bij Ferrari. Het is prestige om tijdens een Grand Prix met de beste coureurs op de baan te staan.
Veel kenners zien Fuoco als één van die rijders die in andere omstandigheden in de jaren 2010 best in F1 terecht hadden kunnen komen. Tijdstip, teamkeuze en de kwaliteit van zijn generatie speelden daarbij een rol.
- 16 jaar: door Ferrari getekend als junior
- 2015: eerste F1-test op de Red Bull Ring
- 2016: derde in GP3-kampioenschap
- 2023: WEC-debuut, pole op Sebring en Le Mans
- 2024: Le Mans‑zege (later betwist door technische onregelmatigheid)
- 2025: FP1-debuut tijdens de Grand Prix van Mexico
Kortom: Antonio Fuoco krijgt nu zijn moment op het grote F1‑toneel. Het is geen onverwachte stap. Het is een verdiende beloning voor iemand die al jaren een belangrijke rol speelt binnen Ferrari.