Bevestiging verwacht vóór de Grand Prix van Brazilië

Franco Colapinto staat op het punt om ook in 2026 als racecoureur voor Alpine door te gaan. Een officiële aankondiging kan al deze week komen, nog voor de Grand Prix van Brazilië.

Hij kwam in januari bij Alpine binnen op een meerjarig contract, overgestapt van Williams. Sinds de zomerstop verbetert zijn vorm duidelijk. Daardoor werd hij al snel de favoriet voor de raceplek naast Pierre Gasly.

Wat maakte het verschil voor Colapinto?

Colapinto liet betere prestaties zien na de zomer. Dat gaf hem meer vertrouwen en rust. Ook de steun uit Latijns-Amerika, waaronder sponsorgeld, speelde een rol. Hij zei eerder dat hij graag zonder zoveel stress wilde racen. Die stabiliteit lijkt nu binnen handbereik.

In Mexico eindigde hij vlak achter Gasly. Op het circuit van Mexico liet hij in de eerste vrije training ook Paul Aron, zijn belangrijkste concurrent voor de plek, achter zich. Aron had op vrijdag indruk gemaakt, maar Colapinto zette toch de sterkere tijd neer.

Colapinto’s ontwikkeling en kritiek

Zijn seizoen begon haperend nadat hij Jack Doohan verving. Dat leidde tot kritiek, met name van de teruggekeerde ploegleider. Die zei eerder dat Colapinto misschien te vroeg was opgewaardeerd. Dat zette Colapinto echter aan om beter te presteren. Sindsdien is zijn niveau duidelijk omhoog gegaan.

Officieel heeft Colapinto nog geen WK-punten verzameld. In de praktijk was hij vóór de zomer maar twee keer sneller dan Gasly en finishte hij vaker achter hem. Na de zomer is het resultaat gelijkwaardiger: drie zeges elk in onderlinge prestaties over de zes races daarna.

Alpine door een woelige periode

De afgelopen achttien maanden waren turbulent voor Alpine. De ploeg zakte op de baan ver naar achteren. Daarnaast gebeurden er veel bestuursskuiwen en personele veranderingen.

  • De voormalige Renault-topman keerde als invloedrijke leider terug.
  • Renault stopte met het eigen Formule 1-motorprogramma.
  • Esteban Ocon werd eerder dan verwacht vervangen.
  • Jack Doohan maakte plaats voor Colapinto na slechts zes races in 2025.
  • Oli Oakes trad aan als teamchef, maar vertrok binnen maanden weer.
  • En de Renault-ceo en belangrijke sponsorvertrok halverwege het jaar.

Met het oog op de nieuwe regels van 2026 koos Alpine ervoor veel nu op te offeren. De hoop is dat die pijn volgend jaar beloond wordt met grote stappen vooruit.

Gevolgen voor Jack Doohan

Als Colapinto officieel bevestigd wordt, zijn Doohan’s kansen op een terugkeer naar de racegrid met Alpine verkeken. Er waren gesprekken geweest om Doohan mogelijk nog dit seizoen terug te laten keren. Dat hing af van hoe de leiding over Colapinto dacht.

Doohan blijft reservecoureur van Alpine. Maar hij wil liever een vast racestoeltje of in ieder geval een vol programma rijden. Hij miste al volledige seizoenen sinds 2023. Daarom zoekt hij nu naar alternatieven.

  • Mogelijke teams waarover gesproken is: Cadillac, Williams, Haas en Sauber.
  • Meestal gaat het dan om test- en reserverollen.
  • Een echte racekans zou eerder in 2027 kunnen ontstaan.
  • Een combinatie van F1-rollen en actief racen (bijvoorbeeld Super Formula in Japan) is aantrekkelijk voor hem.

Samenvatting

Colapinto heeft zich na een moeilijke start herpakt. Hij krijgt nu de kans op langere termijn bij Alpine. Dat brengt rust in de coureursbezetting terwijl de ploeg zich klaarmaakt voor 2026. Voor Doohan ontstaan daardoor nieuwe vragen over zijn raceplannen en vervolgcarrière.

nl_NLNL