DTM-kampioen testte Porsche Formula E-bolide

Ayhancan Guven staat in de belangstelling. De Turkse coureur werd recent DTM-kampioen. Hij maakte indruk tijdens een rookietest met de Porsche 99X Electric.

Guven begon zijn carrière pas op 19 in de nationale Porsche Carrera Cup. Hij heeft geen enkele ervaring met éénzitters. Toch reed hij aan het eind van de dag op Tempelhof naar een tweede plaats in de test.

Opvallende testresultaten

Zijn snelste ronde was 57,654 seconden. Dat was 0,204 seconde sneller dan de snelste ronde van Pascal Wehrlein op de dag ervoor. De omstandigheden op het circuit waren op de testdag wel gunstiger. Toch verbaasde zijn tempo veel ingenieurs.

Porsche-technici prezen vooral zijn natuurlijke gevoel en de kwaliteit van zijn technische feedback. Hij bleef sneller dan enkele rijders met veel éénzitter-achtergrond, zoals Jak Crawford, Frederik Vesti en Theo Pourchaire.

Waarom Porsche geïnteresseerd zou zijn

Florian Modlinger, verantwoordelijk voor Porsche in Formula E, legt uit waarop hij let. Eerst kijkt hij naar de achtergrond van een coureur. Dan beoordeelt hij de rijstijl en het aanpassingsvermogen. Dat laatste is doorslaggevend.

Modlinger noemt voorbeelden van rijders die goed schakelden tussen disciplines. Denk aan Rene Rast, Gary Paffett, Nico Müller en Robin Frijns. Ook Mattias Ekström was een voorbeeld van iemand die snel kon omschakelen tussen uiteenlopende auto’s.

Wat Guven laat zien

Guven bleek snel te wennen aan de simulator en aan de elektrische auto tijdens de rookietest. Dat is precies wat Modlinger wil zien bij potentiële overstappers. Bovendien toonde Guven in de DTM in 2025 grote racekwaliteiten. Zijn gedurfde inhaalactie op Marco Wittmann bezorgde hem de titel op Hockenheim.

Wat nog een drempel is

Formula E vraagt meer dan alleen snel rijden. De auto vraagt veel aandacht voor systemen en functies tijdens de race. Energiebeheer is cruciaal. Ook constante communicatie met de ingenieur en snelle auto-aanpassingen zijn belangrijk.

Modlinger waarschuwt dat deze extra taken races en carrières kunnen maken of breken. Een coureur moet dus niet alleen op de limiet kunnen rijden. Hij moet ook mentale ruimte hebben om alle systemen te overzien en beslissingen te nemen.

  • Aanpassingsvermogen aan nieuwe auto’s en simulators
  • Zorgvuldige technische feedback aan ingenieurs
  • Slim energiebeheer tijdens de race
  • Goede communicatie en strategisch inzicht
  • Mentaliteit om snel meerdere zaken tegelijk te regelen

Kansen en beperkingen

De kans bestaat dat Guven in de Gen4-periode, vanaf eind 2026, een rol in Formula E krijgt. Porsche heeft echter al inzet getoond voor Nico Müller in de Gen4-ontwikkelingen. Dat maakt directe stappen lastiger.

Toch is Guvens testprestatie veelzeggend. Als hij wil overstappen en dezelfde leercurve aanhoudt, is een plekje in Formula E niet ondenkbaar. Zijn combinatie van racetalent en aanpassingsvermogen geeft hem een reële kans.

Samengevat: Guven heeft de snelheid en het aanpassingsvermogen om serieus overwogen te worden. Maar de overgang vraagt ook technisch inzicht en race-managementvaardigheden. Alleen dan kan hij Formula E op topniveau rijden.

nl_NLNL