WEC-rookietest zet vraagtekens
Jack Aitken is door WEC aangewezen voor de rookie-test tijdens het seizoenfinale in Bahrain. Hij deelt die rol bij Jota-Cadillac met Ricky Taylor. De test staat gepland voor zondag, bij het einde van het WEC-seizoen.
Die bekendmaking, samen met zijn eerder bevestigde voortzetting bij Action Express in de IMSA, wekt de indruk dat Aitken mogelijk volgend seizoen niet meer fulltime in de DTM rijdt. Dit seizoen kwam de 30-jarige Brit met het Emil-Frey Ferrari-team nog tot in de finale voor de DTM-titel, maar pech en fouten in de slotfase haalden hem terug.
Emil-Frey reageert en bereidt zich voor
Teambaas Lorenz Frey-Hilti zegt verrast te zijn door de aankondiging, maar ook realistisch. Volgens hem was de kans op een dubbelprogramma met Cadillac altijd aanwezig. Emil-Frey heeft Aitken duidelijk gemaakt dat het team een coureur wil die zich volledig op de DTM kan richten. Als Aitken inderdaad een gecombineerd programma krijgt, zoekt Emil-Frey naar een vervanger.
Cadillaczelf hoeft Aitken niet te testen op snelheid. Hij is al jaren werkrijder voor General Motors en rijdt sinds 2023 de LMDh in de IMSA, inclusief Le Mans. De rookie-test bij Jota lijkt vooral bedoeld om hem in het Jota-werksteam te integreren, nu Jenson Button zijn afscheid aankondigde en het #38 Cadillac-cockpit vrij komt.
- Wat de aankondiging betekent: de kans is groot dat Aitken een dubbelprogramma bij Cadillac krijgt en daarom minder beschikbaar is voor DTM.
- Waarom dat een probleem kan zijn: Emil-Frey wil een coureur die volledig op DTM-testen en -races kan focussen.
- Wat Cadillac wil: Aitken kent de V-Series.R en de test helpt hem inwerken bij het Jota-werkteam.
- Wat nu volgt: Emil-Frey zoekt een alternatief en duidelijkheid wordt in de komende maanden verwacht.
Aitken zelf zei dat hij de DTM zou missen en dat hij het liefst nog een vierde seizoen bij Emil-Frey had gereden. Voorlopig lijkt het erop dat de toekomst van Aitken richting de WEC en het Jota-Cadillac-project gaat, maar een definitieve bevestiging ontbreekt nog.