Wat er misging voor Oscar Piastri in Interlagos
Oscar Piastri had een zwaar weekend in Brazilië. Zijn sprintcrash en de tiensecondenstraf in de race maakten het erger. Die straf volgde op een botsing met Kimi Antonelli bij de vroege herstart. Toch leek Piastri zelfs zonder die incidenten niet in staat om teamgenoot Lando Norris nog in te halen. Norris pakte zowel pole als de overwinning.
Snelheid veranderde na de sprint
Piastri was op vrijdag nog snel. Daarna zakte het tempo weg. In de sprint was hij competitief en vocht om de tweede plaats. De crash stopte die strijd. Later in het weekend klaagde hij over ongewone bandengedragingen. De zachte band voelde volgens hem bijna niet beter dan de medium. De grip zat er simpelweg niet goed in.
Nieuwe drainagegroeven op het circuit
Organisatoren hadden op meerdere plekken van het circuit groeven in het asfalt laten maken. Dat gebeurde om water beter af te voeren na de problemen van vorig jaar. De groeven lagen niet alleen op rechte stukken, maar ook op plekken waar banden grip nodig hebben. Dat is ongebruikelijk voor dit soort aanpassingen.
De groeven hadden twee belangrijke effecten. Ten eerste raakten banden minder goed het wegdek. De contactpatch werd kleiner. Dat zorgde voor meer slip en snellere slijtage. Ten tweede gaf het teams nieuwe afstemmingsproblemen. De onderkant van de auto werd gevoeliger voor schommelingen over de ribbels.
Rijhoogte bleek cruciaal
Moderne Formule 1-auto’s halen veel snelheid uit de luchtstroom onder de auto. Een consistente luchtstroom en een lage rijhoogte helpen daarbij. De groeven verstoorden die stabiliteit. Als een auto over een rand rolde, versnelde de slijtage van de plank onder de auto. Bij sommige teams werd die slijtage zo groot dat er diskwalificatiegevaar bestond voor een hele raceafstand.
Teams moesten soms de rijhoogte verhogen om geen risico te lopen. Dat vermindert de downforce. Minder downforce betekent minder grip. McLaren koos er na de sprint voor om de rijhoogte te verhogen uit voorzorg. Dat ging ten koste van prestaties. Andrea Stella zei dat Interlagos erg gevoelig is voor rijhoogte, waardoor dit circuit in deze omstandigheden afwijkend was.
Gevolgen voor Piastri en het kampioenschap
Door al deze kleine nadelen liep Piastri verder achterop. De combinatie van bandenproblemen en minder downforce paste niet goed bij zijn rijstijl. Lando Norris lijkt beter om te gaan met een schuivende auto. Daardoor profiteerde hij in Brazilië. Na het raceweekend staat Piastri 24 punten achter Norris met nog drie wedstrijden te gaan.
- Groeven verminderen bandcontact en verhogen slijtage.
- Groeven veroorzaken onregelmatigheden in de onderstroom en plankslijtage.
- Hogere rijhoogtes geven minder downforce en dus minder grip.
Piastri erkent dat hij moet leren aanpassen. Zijn rijstijl van het begin van het seizoen werkte goed. Nu moet hij meer variatie toevoegen aan zijn aanpak. Hij hoopt dat het Amerikaanse circuit in Las Vegas hem weer beter ligt en dat hij daar het vertrouwen terugvindt.