Verstappen erkent fout in Barcelona en legt uit
Max Verstappen noemt het incident in Barcelona het enige punt van kritiek op zijn 2025-seizoen. In een interview zegt hij dat hij even de controle verloor. Dat moment leidde tot contact met George Russell en een straf.
Wat er gebeurde tijdens de herstart
De race herstartte na een safety car. Verstappen moest harde banden nemen na een pitstop. Bij de laatste bocht maakte hij een fout waardoor Charles Leclerc hem voorbij kon gaan. Leclerc schoof daarbij naar binnen, met contact tussen de wielen tot gevolg.
Bij bocht 1 ging Russell in de aanval. Verstappen ging het uitlopgebied in en kreeg later de opdracht de plek terug te geven. Hij liet even het gas los, maar toen Russell voor hem zat, ging Verstappen aan de binnenkant in bocht 5 aanvallen. Daarbij raakte hij de linkerkant van Russells bolide.
De wedstrijdleiding gaf Verstappen een tijdstraf van tien seconden. Daardoor zakte hij na de finish van vijfde op de baan naar negende in de eindstand.
Waarom Verstappen zo reageerde
Verstappen zegt dat het vooral voortkwam uit frustratie. Hij vindt het moeilijk om de baan te verlaten zonder het gevoel alles geprobeerd te hebben. ‘Ik kan niet met 80 procent rijden’, zei hij. Als er te veel tegenzit, wordt hij boos op zichzelf. Dat was in Barcelona het geval.
Hij noemt het een leerpunt. Zulke momenten komen zelden voor, verwacht hij, en het is iets waar hij van leert en beter in zal worden.
- Verstappen accepteert de fout en noemt het een uitzondering.
- Hij kreeg 10 seconden straf en verloor vier plaatsen.
- Hij benadrukt dat hij altijd alles wil geven en daar streng op is voor zichzelf.
Plaats in het grotere plaatje van het seizoen
Los van Barcelona is Verstappen tevreden over zijn seizoen. Vooral in de kwalificatie ziet hij vooruitgang. Hij zegt dat hij met het beschikbare materiaal meestal het maximale heeft gehaald.
Dit seizoen kende ook andere lastige weekenden. Denk aan Silverstone, waar het natte weer zijn getrimde achtervleugel nadelig maakte. Ook in Hongarije werkte het niet lekker en eindigde hij verder naar achteren. Toch blijft hij vinden dat het team en hij vaak genoeg het beste uit de Red Bull RB21 haalden.
Zelfreflectie en vooruitblik
Verstappen toont zeldzame openheid door publiek toe te geven waar hij fout ging. Zijn grootste zwakte is volgens hem dat hij soms emotioneel reageert als veel tegenzit. Hij werkt eraan en verwacht dat zulke punten zich weinig herhalen.
Uiteindelijk is zijn conclusie positief. Hij is tevreden over zijn prestaties en wil blijven verbeteren, vooral in het omgaan met frustratie tijdens races.