IMSA-test in Daytona: vier nieuwe GT3-bolides
De officiële IMSA-test in Daytona bracht afgelopen weekend vier nieuwe of sterk aangepaste GT3-auto’s naar buiten. Deze modellen moeten in 2026 ook in de DTM uitkomen. IMSA vroeg om data voor de Balance of Performance (BoP), waardoor fabrikanten hun nieuwe auto’s en updates publiekelijk moesten laten rijden. Dat was nodig met het oog op het vroege seizoenbegin in Daytona.
Lamborghini Temerario: nieuw hoofdstuk na tien jaar
Lamborghini presenteerde met de Temerario GT3 een volledig nieuw model dat de Huracan na tien jaar vervangt. De wagen is voor het eerst compleet onder eigen leiding ontwikkeld en verscheen bij de test in handen van het Pfaff-Team. Eerdere tests waren afgeschermd; Daytona was het eerste openbare optreden.
Ontwikkelingsrijder Andrea Caldarelli roemt de betrouwbaarheid en de bedienbaarheid van de auto. In Le Castellet werden geen grote kinderziektes opgedoken tijdens de doorlopende testdagen. Volgens Caldarelli ligt er een solide basis onder het nieuwe ontwerp: de turbo-motor zou eenvoudiger af te stemmen zijn dan de vorige atmosferische motor, en de wagen vraagt een iets ander, minder fysiek belastend stuurgedrag.
De testprogramma’s lopen door: er staan sessies gepland in Sebring. De racepremière van de Temerario is voorzien in maart, maar bij de 24-uursklassieker van Daytona blijft Lamborghini voorlopig nog met de Huracan rijden.
Andere updates: Ford, Ferrari en Porsche
Naast Lamborghini kwamen er drie voertuigen met nieuwe Evo-pakketten in actie: het Ford Mustang GT3-update, de Ferrari 296 GT3 en de Porsche 911 GT3 R. Deze updates zijn bedoeld om de auto’s te finetunen voordat de FIA-homologatie definitief wordt ingevroren.
Over de Mustang zei fabriekscoureur Mike Rockenfeller dat de update nog niet definitief is: er is nog geen finale homologatie en men test nog kleine aanpassingen. Hij merkt verbetering bij de remmen, maar signaleert ook iets meer luchtweerstand. Over de effectiviteit van de wijzigingen valt vooralsnog geen definitief oordeel te vellen.
- Vier nieuwe/gewijzigde GT3-auto’s op IMSA-test in Daytona
- Lamborghini Temerario vervangt Huracan en is turbo-gestuurd
- Pfaff-Team testte de nieuwe Lamborghini in IMSA
- Ford Mustang GT3-update nog niet definitief; remmen verbeterd maar meer drag
- Ferrari 296 GT3 en Porsche 911 GT3 R verschenen met Evo-pakketten
Alle betrokken merken zitten in een cruciale ontwikkelingsfase. De FIA-homologatie nadert, waarna configuraties bevroren worden. Dat maakt de komende tests bepalend voor hoe de auto’s volgend seizoen in de DTM presteren.