Onze geliefde BMW 3 serie is leverbaar in de volgende hybride-benzine modellen:
- BMW 320e Touring
- BMW 330e Touring
- BMW 320e Sedan
- BMW 330e Sedan
BMW raakte echt een snaar bij zijn kopers toen het de 330e plug-in hybride introduceerde. Het bedrijf schat dat een kwart van alle kopers van de 3-serie kiest voor dit model – geen wonder, aangezien dit model vaak naar voren komt in lijstjes voor beste hybride auto’s.
BMW 320e en 330e
Ten eerste is de 3-serie zoals we gewend zijn, erg fijn om in te rijden en toonaangevend in zijn klasse – ondanks de batterij. Aan de andere kant is de geclaimde actieradius van 57-62 km alleen voor elektrisch rijden zo bruikbaar dat het het woon-werkverkeer van veel bestuurders zal dekken. Dit hoeft geen nadeel te zijn als je veel korte ritten maakt.
En tot slot is er de XtraBoost-functie die het gecombineerde benzine-elektrische vermogen tijdelijk opvoert met 41 extra pk’s.
Je krijgt ook alle functies die we zo geweldig vinden aan de standaard BMW 3-serie – zijn ondersteunende stoelen, uitstekende wegligging, slim ingetogen vormgeving en een selectie van technologie die geavanceerd maar gebruiksvriendelijk is.
De belangrijkste Duitse rivaal is de Mercedes-Benz C 300e.
Hoe zit het met vermogen BMW 330e?
De BMW 330e combineert dezelfde 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor die je in de reguliere 320i aantreft met een elektromotor, die netjes is geïntegreerd in de achttraps Steptronic automatische versnellingsbak.
De verpakking is zo goed dat de behuizing slechts 15 mm langer is dan de standaard achttrapsautomaat die elders in de 3-serie is gemonteerd. De motor in deze positie hebben is ook goed voor de efficiëntie, vooral als het gaat om het regenereren van remenergie.
De benzinemotor levert 184 pk (hetzelfde als de 320i) en krijgt ondersteuning van het de elektromotor, waarmee het vermogen uitkomt op 252 pk. Daarbij komt ook nog de indrukwekkende XtraBoost-functie (tijdelijk 41 pk extra!).
Hoe werkt XtraBoost op de BMW 330e?
We hoopten op een knop vergelijkbaar met de Sport Response van Porsche. Maar in feite is het slechts een bijkomend onderdeel van de instellingen van de BMW Sport-rijmodus, en het wordt geactiveerd door dit te selecteren en vervolgens het gaspedaal stevig in te trappen.
Omdat de sprong naar 293 pk volledig wordt geleverd door een extra schok van 41 pk uit de elektromotor, is het effect behoorlijk indrukwekkend. Zozeer zelfs dat BMW ervan uitgaat dat hij je vanaf 20 km/u binnen een seconde twee keer zoveel ‘kracht’ geeft als een vergelijkbare krachtige auto met brandstofmotor. Het resultaat? Een acceleratie van stilstand naar 100 km/h in niet meer dan 5,9 seconden.
Precies het soort prestaties waar BMW-kopers waarschijnlijk naar op zoek zijn.
Een genot op de weg?
Kort gezegd, absoluut. Laat hem ontwaken door flink het rechterpedaal in te drukken, of laat hem in de Sport-modus, en de 330e schiet naar voren en laat alles achter hem. Omdat het een BMW is, heeft hij ook de kalmte van het chassis om die eerste acceleratie in de bochten door te voeren zonder van de weg te raken.
Op papier duurt 0-100 km/u 5,8 seconden, maar dat doet de inspanning in beweging niet helemaal recht. Op de snelweg bouwt hij sneller snelheid op dan de 330d. Maar hoewel het XtraBoost-effect slechts 10 seconden per keer aanhoudt, is het beschikbaar, zelfs als je de hybride batterij al hebt verbruikt. 10 seconden lijkt ons lang genoeg, hoe vaak moet je langer versnellen dan dat?
Is de BMW 330e een goede hybride auto?
Ja, het is een zeer goede keuze voor je geld. De 330e heeft een geclaimd bereik van 57-62 km alleen op elektriciteit, en er is een groter aantal functies om het meeste uit deze e-efficiëntie te halen.
Je kan bijvoorbeeld een richtpercentage van de levensduur van de batterij instellen dat je wilt behouden – misschien om het te bewaren voor wanneer je in een lage-emissiezone bevindt of om de rit op te sluipen zonder de buren wakker te maken – en de auto zal zijn werk doen.
De eerste resultaten hiermee waren gemengd (eigenlijk, als je het de hele tijd opstart, zullen de batterijen onvermijdelijk leeglopen ), maar er is ook een automatische instelling, die werkt met de satelliet navigatie om de meest geschikte punten op je route selecteert om de batterij in te zetten.
Bovendien kan je de volledig elektrische modus handmatig activeren, waardoor de auto met plezier tot 140 km / uur kan rijden en daarheen kan cruisen totdat het resterende bereik op is. Verwacht echter niet dat je met die snelheid 60 km op elektriciteit zult rijden. En als volledig elektrische actieradius jouw ding is, wordt de 330e verslagen door de Mercedes C 300e.
Zijn er nadelen?
Zeker, de 330e is snel. Maar de viercilindermotor klinkt dof – met of zonder de extra dynamische akoestiek geactiveerd in de Sport-instellingen – en het gewicht van de grote aandrijfaccu van de hybride is toch wel te merken. Vergelijk de 330e met de 330i en je begrijpt wat we bedoelen. De 330e is 200 kilogram zwaarder dan een 330i en alhoewel het BMW erg goed is gelukt om dit extra gewicht te verhullen merk je het toch wel.
Begrijp ons niet verkeerd, dit is nog steeds een auto die zonder te knipperen een reeks bochten opvreet en hongerig naar meer op zoek gaat. Het is alleen dat een beetje van het plezier tijdens het proces is verdwenen, zoals blijkt uit het enigszins lichte en kunstmatige gevoel van de besturing (wederom, zelfs in de zwaarste Sport-instelling).
Nog andere problemen?
De bagageruimte heeft te lijden doordat er ruimte nodig is voor de batterij – en dat is merkbaar, want je zult merken dat de vloer bobbelig is als je je bagage gaat inwerpen. De bult is eigenlijk de brandstoftank, die van zijn gebruikelijke plaats onder de stoelen is verplaatst om ruimte te maken voor de batterij; de batterij neemt deze uitstekende positie in omdat hij zwaarder is…
Als we de impact hiervan een cijfer geven, heeft een standaard sedan uit de 3-serie 480 liter bagageruimte, terwijl de 330e slechts 375 liter heeft. In de 330e Touring krijg je 410 liter met de stoelen omhoog, 1420 liter met klap – dat is ook een flink stuk minder dan de 500/1500 liter die je in een andere stationwagen uit de 3-serie krijgt.
De infotainmentsystemen en digitale displays zijn bijgewerkt tijdens de facelift en de vergrote displays zijn een genot om te gebruiken, dankzij de eenvoudige bedieningselementen en het scherpe en duidelijke display. De wijzerplaten van de 330e krijgen hybride-gerelateerde weergaveopties, maar afgezien van het herschikken van een paar knoppen op de middenconsole, is dit het enige verschil in het passagierscompartiment.
BMW 330e oplaadtijd en brandstofverbruik
Typische PHEV-wenkbrauwen-in-de-baan-dingen hier – het officiële brandstofverbruik voor de 330e is 1,6-1,3 L/100 km (gecombineerd) en elektrisch verbruik 17,1-16 kWh/ 100 km. De CO2-uitstoot is 30-36 g/km. Je zult veel elektrisch moeten rijden en vooral korte ritten moeten maken om in de buurt van die cijfers te komen.
Laat de 3 serie zijn brandstof en elektriciteit zelf verdelen tijdens langere reizen, hij zorgt voor een brandstofverbruik dat vergelijkbaar is met diesel. Maar om er het beste uit te halen, moet je het hybride gedeelte tussen de ritten door ook zo vaak mogelijk op het stroom aansluiten. De volledige oplaadtijd is 3 uur en 45 minuten met een BMW i Wallbox, of 5 uur en 40 minuten met een gewone driepolige stekker.
BMW 330e hybride: oordeel
Het woord dat hier het snelst in je opkomt, is ‘indrukwekkend’ – BMW’s bestverkochte plug-inhybride heeft overvloedige prestaties, een groter elektrisch bereik en een aantal slimme handigheidjes. Geen wonder dat het zo’n populair model is.
Koop je er een om belasting te besparen, dan kan je er zeker van zijn dat het een door en door BMW is en rijdt zoals het hoort. Maar houd er rekening mee dat als je een 330d of 330i gewend bent, dit hybride model iets minder wendbaar aanvoelt.