Bij het kopen van een gebruikte auto spelen tal van aspecten een rol. Wij hebben hier voor je samengevat waar je zeker op moet letten.

Tweedehands auto aankooptips

  1. Controleer op roest en beoordeling van het lakwerk
  2. Meet de profieldiepte van de banden
  3. Bekijk de ramen
  4. Controle van de verlichting
  5. Inspectie interieur
  6. Kilometervergelijking
  7. Bekijk de motorruimte
  8. Start de motor
  9. Controleer het rijgedrag
  10. Remtest
  11. Persoonlijke conclusie: doorslaggevend bij het kopen van een gebruikte auto

Hieronder gaan we verder in op al deze punten.

Voorbereiding voordat je een 2e hands auto koopt

Doe onderzoek voordat je een gebruikte auto koopt. Al voordat je een proefrit gaat maken, moet je je zelf verdiepen in het voertuigmodel: wat zijn de typische zwakke punten, welke service-intervallen moeten worden aangehouden (bijv. het vervangen van de distributieriem)?

Wil je echt zeker zijn van je zaak dan kan je een aankoopkeuring laten uitvoeren door een onafhankelijke garage. Dit kan onaangename verrassingen voorkomen.

Controle op roestvorming

Controleer de carrosserie! Zijn er roestplekken of krassen en eigenaardigheden die roestplekken kunnen worden? Typische roestplekken zijn te vinden op de wielkasten, deurranden, de tankdop en op sierstrips. Onderzoek het lakwerk ook bij daglicht op oneffenheden of kleurverschillen, die een indicatie kunnen zijn van beschadigingen. Kijk ook eens onder de auto (neem een ​​zaklamp en een kussentje mee!): Is de onderkant schoon en niet doorgeroest en als zijn er sporen van olie?

Meet profiel banden

Met een profieldieptemeter kan je de profieldiepte van de banden controleren. Een minimale profieldiepte van 1,6 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden is verplicht. Als de banden al erg versleten zijn, moeten ze zo snel mogelijk worden vervangen, waarmee je rekening moet houden bij het berekenen van de prijs. Controleer ook of de banden gelijkmatig worden afgesleten: onregelmatige slijtage kan wijzen op problemen zoals een verkeerde bandenspanning of slechte uitgelijning.

Bekijk de ramen goed

Kijk goed naar de ramen. Zelfs kleine beschadigingen, bijvoorbeeld door steenslag, kunnen al snel een groot probleem worden en een kostenpost worden. Kijk dus goed naar sterretjes of barsten in de ramen.

Inspecteer de verlichting

Controleer de werking van alle lichten, d.w.z.: koplampen, richtingaanwijzers, remlichten, mistlichten en achterlichten. Controleer ook de kappen op barsten, steenslag etc. Waarschuwing: Als de koplamp aan de binnenkant beslaat, kan dit wijzen op een defect.

Bekijk het interieur

Zijn de stoelhoezen en oppervlakken in goede staat? Vertoont het dashboard beschadigingen, scheuren of iets dergelijks? Kunnen de stoelen gemakkelijk worden versteld of neergeklapt (achterbank)? De veiligheidsgordels moeten soepel kunnen worden opgerold en vergrendeld als er hard aan wordt getrokken. Controleer ook of de ruiten, ruitenwissers, claxon en alle verlichting rondom werken en of de spiegels naar behoren afgesteld zijn. Ook ventilator, verwarming en eventueel airconditioning moeten worden uitgeprobeerd. Pas ook op voor eventuele nare luchtjes. Alle rubberen afdichtingen (ramen, kofferbak, deuren, eventueel schuifdak) moeten intact en niet poreus zijn.

De kilometerstand

Komt de kilometerstand op het dashboard overeen met de informatie van de verkoper en in documenten zoals het serviceboekje? En komt deze kilometerstand overeen met de staat van de auto? Een voorbeeld: als de pedalen en de versnellingspook al duidelijk versleten zijn en de bestuurdersstoel versleten is, met maar 80.000 kilometer op de teller, dan kan dit duiden op bedrof. Gebruik dus je gezond verstand.

Kijk onder de motorkap

Is roest te ontdekken (controleer ook de zijwanden)? Is er olie- of vloeistofverlies? Zijn de rubbers etc. in orde? Olie-, remvloeistof- en koelwaterpeil dienen gecontroleerd te worden, afwijkingen kunnen wijzen op defecten.

Start de motor

Let er bij het starten van de motor op of deze gemakkelijk start, soepel loopt en of je geen ongebruikelijke geluiden hoort. Tip: Neem een ​​tweede persoon mee naar de voertuigkeuring voordat je een gebruikte auto koopt en laat deze ook achter het stuur kruipen tijdens de proefrit! Vier ogen zien meer dan twee, en eventuele afwijkingen in het rijgedrag kunnen gemakkelijker samen worden ontdekt.

Maak een proefrit

Nu pas begint de eigenlijke proefrit. Zorg ervoor dat de motor soepel loopt en het gaspedaal goed reageert. Schakelt de transmissie soepel en geruisloos? Hoe goed reageert de besturing? Rijdt de auto rechtdoor op een vlakke, rechte weg of zijn er afwijkingen in één richting? Trilt het voertuig en/of het stuur bij hogere snelheden? Als je langzaam rijdt, open je het raam en moet je de oren spitsen: hoor je ongebruikelijke geluiden van de motor, uitlaat, enz.?

Test de remmen

Test de remmen in een veilige omgeving (bijvoorbeeld op een parkeerplaats). Laat tijdens het remmen het stuur even los: Als de auto in één richting draait, moeten de remmen opnieuw worden afgesteld. Trek ook de handrem stapvoets aan.

Persoonlijke conclusie

Uiteindelijk is een proefrit natuurlijk de enige manier om te bepalen of een auto bij je past of niet. Hoe zit de auto, heeft die genoeg vermogen, hoe is die wegligging? Is die ruim genoeg? Voldoet het rijgedrag aan de verwachtingen? Ook als er geen objectieve gebreken zijn: als je tijdens de proefrit twijfelt of de auto echt bij je past, moet je wellicht andere modellen testen voordat je deze auto koopt. Kijk eens op deze website voor een tweedehands auto

nl_NLNL