Samenvatting

De FIA heeft uitleg gegeven over twee opvallende momenten tijdens de Mexico City Grand Prix. Beide situaties zorgden voor veel discussie. Eén betrof een gevaarlijke situatie met marshal(s) vroeg in de race. De ander ging over een late inzet van de virtual safety car (VSC) vlak voor het einde.

Bijna-aanrijding met marshals

Vroeg in de race liep Racing Bulls-coureur Liam Lawson bijna tegen twee marshals aan. Dat gebeurde op de derde ronde, tussen bocht 1 en 2. Lawson had net de pits verlaten en werd op dat moment totaal verrast. Hij reageerde zeer fel en noemde de situatie onacceptabel.

Volgens de FIA stonden marshals klaar om afgebroken onderdelen van de baan te halen na een incident in bocht 1. Nadat duidelijk werd dat Lawson had gepit, werden de instructies om de baan te betreden ingetrokken. Op die plek werd daarna een dubbele gele vlag getoond.

De FIA zegt nog steeds te onderzoeken waarom twee marshals toch op de baan waren. Tegelijkertijd sprak de organisatie waardering uit voor de inzet van lokale, vrijwillige marshals. Hun werk noemt de FIA professioneel en onmisbaar voor veilige races.

De late VSC voor Carlos Sainz

Op de voorlaatste ronde raakte Carlos Sainz van de baan in het stadiongedeelte. Hij probeerde zijn Williams uit de weg te rijden en stopte bij een opening in de vangrails. Op het eerste gezicht leek hij uit de gevaarlijke zone te staan.

Toch sloeg de FIA alarm. Sainz’ auto begon te roken en er kwamen meldingen van brand binnen bij racecontrol. Daardoor was marshalinterventie nodig voor de berging van de wagen. Dat is standaardprocedure. Vanuit veiligheidsoogpunt werd daarom de race genormaliseerd met een virtual safety car totdat de auto achter de barrières in een beschermde positie stond.

De VSC eindigde direct nadat de wagen veilig was verplaatst. De race werd onder groene vlag afgerond. De beslissing leidde ertoe dat Max Verstappen geen laatste kans kreeg om Charles Leclerc voorbij te gaan op de rechte lijn. Verstappen reageerde er nuchter op en zei dat zulke beslissingen bij racen horen.

Belangrijke punten op een rij

  • Marshals stonden klaar om debris te verwijderen; instructie werd later ingetrokken.
  • FIA onderzoekt waarom twee marshals toch op de baan verschenen.
  • Sainz’ auto raakte beschadigd en begon te roken; meldingen van mogelijke brand volgden.
  • VSC werd ingezet totdat de wagen achter de barrières stond en de situatie veilig was.
  • De FIA prees de professionaliteit en inzet van vrijwillige marshals.

Slotopmerking

Beide incidenten benadrukken de spanning tussen snelheid en veiligheid in de F1. De FIA houdt vast aan protocollen. Tegelijkertijd loopt een onderzoek naar wat er precies misging bij de marshalactie. De uitslag daarvan kan gevolgen hebben voor toekomstige procedures.

nl_NLNL