Als je in een Lexus rijdt, is de kans groot dat deze een distributieketting gebruikt in plaats van een distributieriem. Alleen de oudere modellen van Lexus gebruikten distributieriemen, maar dat was meestal vóór 2005 of 2006. Sindsdien is bijna elk voertuig dat Lexus maakt, uitgerust met een distributieketting in plaats van een distributieriem. Afhankelijk van het model kan het een iets later jaar zijn toen de overstap werd gemaakt, maar voor het grootste deel kun je verwachten dat elke moderne Lexus momenteel een distributieketting gebruikt.
Distributieketting Lexus vervangen?
Dit is een lastige vraag om te beantwoorden, een distributieketting is bedoeld om de levensduur van uw motor mee te gaan, maar wat houdt dat precies in? De levensduur van een motor op papier is niet noodzakelijkerwijs de levensduur in de praktijk. Wat dat betekent, is dat een distributieketting is ontworpen om zonder problemen tot circa. 300.000 km mee te gaan. Maar het is mogelijk dat de ketting het op een eerder moment begeeft door omstandigheden.
Het probleem met defecte distributiekettingen is dat ze meestal niet zo veel tekenen en symptomen hebben als een distributieriem wanneer deze defect raakt. Een distributieriem kan uitrekken en tanden verliezen, maar het is minder waarschijnlijk dat je dat bij een distributieketting ziet. De ketting kan in de loop van de tijd te gestrest raken en niet goed passen, maar verder geeft hij meestal heel weinig visuele tekenen voordat hij volledig breekt. Als je al meer dan 300.000 km met de distributieketting hebt gereden, kan het geen kwaad om een monteur ernaar te laten kijken voor het geval er iets mis is met de ketting. Wil je meer lezen over de voor- en nadelen van een distributieketting? Lees dan verder in ons blog.
Welke Lexus modellen hebben een distributieriem?
Zoals gezegd hebben vooral de oudere Lexus modellen een riem. In onderstaand overzicht hebben we enkele modellen vermeld die uitgerust zijn met een riem:
LEXUS IS (XE10) 1e generatie (1998 – 2005)
- Lexus IS 200 114 kW / 153 hp / 155 PS | 1988 cc | 6 | 1G-FE
- Lexus IS 300 157 kW / 211 hp / 214 PS | 2997 cc | 6 | 2JZ-GE
LEXUS RX
-
LEXUS RX (MCU15) 300 AWD 148 kW, 2995 ccm, 01/1998 – 05/2003 (bij VVT-i motor)
-
LEXUS RX (_U3_) 300 (MCU35_) 150 kW, 2995 ccm, 05/2003 – 12/2008
-
LEXUS RX (_U3_) 400h AWD 155 kW, 3311 ccm, 05/2003 – 12/2008 = iedere 150.000 km
-
LEXUS RX (_U3_) 400h (MHU38_) 155 kW, 3311 ccm, 05/2003 – 12/2008 = iedere 150.000 km
LEXUS SC
- Lexus SC 430 210 kW / 282 hp / 286 PS | 4293 cc | 8 | 3UZ-FE V8
Lexus GS
-
LEXUS GS (_S19_) 430 (UZS190_) 208 kW, 4293 ccm, 04/2005 – 11/2011 = iedere 150.000 km
-
LEXUS GS (_S16_) 430 (UZS161_) 208 kW, 4293 ccm, 08/1997 – 03/2005 (bij VVT-i motor)
-
LEXUS GS (_S16_) 300 (JZS160_) 163 kW, 2997 ccm, 08/1997 – 03/2005 (bij VVT-i motor)
-
LEXUS GS (_S16_) 300 (JZS160_) 161 kW, 2997 ccm, 08/1997 – 03/2005 (bij VVT-i motor)
Lexus LS
-
LEXUS LS (_F3_) 430 (UCF30) 207 kW, 4293 ccm, 10/2000 – 08/2006